De omzet van Koninklijke Ahrend kwam afgelopen jaar uit op €273,7 miljoen – een daling van 7 procent ten opzichte van 2023. Die krimp was volgens de specialist in circulaire werkomgevingen het gevolg van bewuste strategische keuzes en economische tegenwind. Toch slaagde Ahrend erin de operationele winst op peil te houden. De recurring EBITDA steeg licht naar €26,4 miljoen, als gevolg van kostenbeheersing en supply chain-optimalisatie, waaronder de ingebruikname van een nieuwe productiefaciliteit in Praag. Het concern wijt de omzetdaling aan economische onzekerheid en bewuste keuzes om zich te concentreren op winstgevende markten. Ook groeide de vraag naar circulaire diensten, en breidde het bedrijf zijn internationale aanwezigheid verder uit .De ingebruikname van een nieuwe houtproductiehub in Praag speelde daarbij een sleutelrol.
Circulaire ambities Ahrend in de lift
Op het gebied van duurzaamheid boekte het bedrijf opvallende vooruitgang. Zo werd de CO₂-uitstoot uit eigen operaties (Scope 1 en 2) met 56 procent teruggebracht ten opzichte van 2018. De uitstoot uit toeleveringsketens (Scope 3) is inmiddels volledig in kaart gebracht, waardoor gerichte reductie mogelijk wordt.
De circulaire dienstverlening van Ahrend zit duidelijk in de lift. De Circulaire Hub in Veghel refurbishte het afgelopen jaar 66.740 meubels – een recordaantal. Ook groeide het aantal meubelstukken in lease met 12,5 procent. Daarnaast introduceerde het bedrijf twee nieuwe producten die symbool staan voor de circulaire strategie: de Ahrend Remode bureaustoel en de Gispen WIZZ onderwijsstoel, beide vervaardigd uit meer dan 70 procent gerecycled kunststof.
“We zien de vraag naar circulair meubilair en circulaire dienstverlening verder toenemen”, zegt CEO Rolf Verspuij. “Door te investeren in de uitbreiding van onze Circulaire Hub en het industrialiseren van ons refurbishmentproces, zijn we beter in staat die vraag te beantwoorden én bij te dragen aan klimaatdoelstellingen.”
Vooruitblik: uitbreiding en digitalisering
Voor 2025 richt Ahrend zich nadrukkelijk op internationale expansie. Het bedrijf opende recent showrooms in Manchester, Singapore en Düsseldorf. Ook het dealernetwerk werd uitgebreid, onder meer met een partnerschap met het Zwitserse Witzig. “Dit maakt het mogelijk om onze duurzame collecties nog breder beschikbaar te maken”, aldus Verspuij.
Daarnaast staan er investeringen in digitalisering op stapel. De invoering van een nieuw ERP-systeem moet processen stroomlijnen en klantgericht werken verder versterken.
Verduurzaming op alle fronten
Ook op klimaatvlak worden de ambities opgevoerd. De refurbishmentcapaciteit wordt verder opgeschaald met een nieuwe, industriële faciliteit in St. Oedenrode. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan vergroening van de productielocaties in Praag en Shanghai. Bij nieuwe ontwerpen ligt de focus op een hoger aandeel gerecyclede materialen, zoals staal, glas en kunststof.
Met die gecombineerde inzet op innovatie, circulaire diensten en internationale groei wil Koninklijke Ahrend zijn positie als koploper in de meubelbranche de komende jaren verder verstevigen.