Hoewel tabaksliefhebbers na 1 juli minder makkelijk hun inkopen kunnen doen, zijn er nog voldoende plaatsen waar het wel kan. Formules als Bruna, Cigo en Primera zien het aantal transacties de afgelopen tijd dan ook flink oplopen. Met een gemiddelde omzetstijging van bijna 40% in het tweede kwartaal van 2024, ten opzichte van het gemiddelde in voorgaande periodes, wat hoger is dan de normale stijging in aanloop naar de zomervakanties, profiteert deze branche flink. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Hiiper.
De toename zou met name te danken zijn aan het stoppen met tabaksverkoop van Albert Heijn begin dit jaar. Inmiddels komt bijna 47 procent van de omzet van gemakswinkels volgens gegevens van NSO uit de tabaksverkopen. Kansspelen (14,3 %), lectuur, schrijfwaren en wenskaarten (14,7 %), gifts (13,1 %) en overige, waaronder post en pakketdiensten (11,3 %), blijven daar ver bij achter.
Tankstations, wat al geijkte aankoopplaatsen van tabak waren, worden nog populairder dan voorheen en zien hun transacties met zo’n 5% oplopen ten opzichte van eerdere periodes.
Tabaksspeciaalzaken echte winnaars
Dat de tabaksklant nog niet is uitgerookt blijkt uit de ontwikkelingen die we zien bij tabakspeciaalzaken. De afgelopen tijd zijn er enorm veel nieuwe speciaalzaken gestart, maar dat is niet de enige drijver achter de stijging. De gemiddelde transactiewaarde is ook nog eens gestegen met 35%. Hiermee is deze branche wel echt te bestempelen als de grote winnaar in dit verhaal.
Wat dit verder betekent voor het nieuwe speelveld in supermarktland zal de komende tijd ons leren. Het is de vraag hoe deze sector zich gaat ontwikkelen nu de tabaksklant wegblijft en welke formules hiervan profiteren. Zullen supermarkten een alternatief moeten vinden om de traffic naar hun filiaal weer naar een hoger niveau te tillen, of loopt het allemaal wel los? Opvallend is dat Albert Heijn en Lidl, die tabak al eerder in de ban deden, het best scoorden van alle supermarkten met een lichte omzetgroei over het tweede kwartaal van 2024.