Dit is de colmn van Joost Heessels, hoofdredacteur van KBM.
De afgelopen tijd werd ik regelmatig aangesproken over negatieve berichtgeving in KBM en via onze nieuwsbrief. Of we bij KBM niet iets te vaak schrijven over winkels die sluiten. En of het allemaal niet wat positiever kan.
Wij van KBM zien ons als dienstbaar aan de branche. We willen de sector stimuleren door het schrijven over succesvolle ondernemers, interessante producten en diensten. We willen inspiratie bieden via onze media. Plus erkenning, bijvoorbeeld via de jaarlijkse BOP Awards.
Tegelijkertijd beschouwen we onszelf als chroniqueur van de kantoorbranche. We volgen en beschrijven de ontwikkelingen in de markt, zoals ze zijn. Via onze wekelijkse nieuwsbrief, website, LinkedIn, Facebook, X, Instagram en BlueSky houden we iedereen in de sector op de hoogte. Wanneer je het leest, en via welk kanaal, kies je zelf. Maar de inhoud is feitelijk en actueel.
Terug naar de berichtgeving. De afgelopen twee jaar zijn we steeds vaker gaan schrijven over het verloop in de winkelstraten. Simpelweg omdat daar veel gebeurt. Denk aan:
-
de gewijzigde tabakswet, die gezorgd heeft voor nieuwe spelers in de markt;
-
de coronapandemie, die voor veel retailers de nekslag bleek;
-
de vergrijzing, waardoor winkels stoppen of in handen komen van een nieuwe generatie;
-
de opkomst van e-commerce: sinds 2010 is het aantal fysieke winkels met bijna 20% gedaald, en in 2023 waren er voor het eerst mƩƩr online dan offline winkels;
-
branchevervaging (lees vooral het boeiende artikel van Frank Heus daarover in deze KBM).
Het zijn allemaal bewegingen die zorgen voor veel dynamiek. Als KBM willen we die dynamiek op de voet volgen. En natuurlijk schrijven we óók over positieve ontwikkelingen in de retail. Lees bijvoorbeeld de rubriek Retailplein achterin deze editie: daar vind je volop mooie voorbeelden. Maar het is soms zo dat negatieve berichten harder binnenkomen ā of meer blijven hangen. In dat geval herhaal ik het credo van een van mijn docenten op de School voor de Journalistiek: donāt shoot the messenger.