KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Blog»Don’t shoot the messenger
Blog

Don’t shoot the messenger

21 mei 20252 Min leestijd
Joost Heessels
Joost Heessels
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Dit is de colmn van Joost Heessels, hoofdredacteur van KBM.

De afgelopen tijd werd ik regelmatig aangesproken over negatieve berichtgeving in KBM en via onze nieuwsbrief. Of we bij KBM niet iets te vaak schrijven over winkels die sluiten. En of het allemaal niet wat positiever kan.

Wij van KBM zien ons als dienstbaar aan de branche. We willen de sector stimuleren door het schrijven over succesvolle ondernemers, interessante producten en diensten. We willen inspiratie bieden via onze media. Plus erkenning, bijvoorbeeld via de jaarlijkse BOP Awards.

Tegelijkertijd beschouwen we onszelf als chroniqueur van de kantoorbranche. We volgen en beschrijven de ontwikkelingen in de markt, zoals ze zijn. Via onze wekelijkse nieuwsbrief, website, LinkedIn, Facebook, X, Instagram en BlueSky houden we iedereen in de sector op de hoogte. Wanneer je het leest, en via welk kanaal, kies je zelf. Maar de inhoud is feitelijk en actueel.

Terug naar de berichtgeving. De afgelopen twee jaar zijn we steeds vaker gaan schrijven over het verloop in de winkelstraten. Simpelweg omdat daar veel gebeurt. Denk aan:

  • de gewijzigde tabakswet, die gezorgd heeft voor nieuwe spelers in de markt;

  • de coronapandemie, die voor veel retailers de nekslag bleek;

  • de vergrijzing, waardoor winkels stoppen of in handen komen van een nieuwe generatie;

  • de opkomst van e-commerce: sinds 2010 is het aantal fysieke winkels met bijna 20% gedaald, en in 2023 waren er voor het eerst mƩƩr online dan offline winkels;

  • branchevervaging (lees vooral het boeiende artikel van Frank Heus daarover in deze KBM).

Het zijn allemaal bewegingen die zorgen voor veel dynamiek. Als KBM willen we die dynamiek op de voet volgen. En natuurlijk schrijven we óók over positieve ontwikkelingen in de retail. Lees bijvoorbeeld de rubriek Retailplein achterin deze editie: daar vind je volop mooie voorbeelden. Maar het is soms zo dat negatieve berichten harder binnenkomen – of meer blijven hangen. In dat geval herhaal ik het credo van een van mijn docenten op de School voor de Journalistiek: don’t shoot the messenger.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelHet verhaal achter …… De Schaar
Volgende artikel De Blaricumsche Boekhandel in nieuw pand met nieuwe toekomst

Gerelateerde berichten

Hagelslag Eric Herni

Column Eric Herni: Ziel

Het is nooit goed of het deugt niet!

Column Peter Damman: Alles is veel leuker in Australiƫ !

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!