De divisie Human Expression van BIC, bekend van onder meer schrijfwaren en kantoorproducten, zag haar wereldwijde omzet in het eerste kwartaal van 2025 met 10,5% dalen. Vooral Noord-Amerika en Latijns-Amerika kampten met scherpe terugval, maar Europa bood opvallend meer weerstand.
De divisie, waarin onder andere pennen, markeerstiften en creatieve producten zijn ondergebracht, realiseerde een kwartaalomzet van € 153,1 miljoen. Terwijl Noord-Amerika een daling van 18,7% moest slikken, beperkte Europa de schade tot een daling van slechts 3,5%. In markten als Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was sprake van een lichte terugval in waarde (respectievelijk -6,8% en -2,5%), maar BIC wist dit gedeeltelijk op te vangen door groei in het discountkanaal, met name in Oost-Europa en Duitsland.
Innovatieve producten trekken de kar
Ondanks de lastige marktomstandigheden bleven kantoorgerelateerde producten goed presteren. Innovaties zoals de 4-Color Smooth en 4-Color Pastel pennen, evenals de nieuwe Highlighter Flat-serie, werden in Europa positief ontvangen. De distributie groeide verder, vooral in prijsbewuste segmenten, wat BIC een solide uitgangspositie geeft binnen de snel veranderende kantoorartikelenmarkt.
Impact op de outlook
Vanwege de uitdagende economische situatie verlaagde het concern haar verwachtingen voor de omzetgroei in 2025 naar een bescheiden 0-3% bij constante wisselkoersen, tegenover de eerder afgegeven 4-6%. Daarbij is ook rekening gehouden met de overname van Tangle Teezer, die vooral impact heeft binnen de categorie persoonlijke verzorging.
Nieuwe fase voor BIC
Ook aan de top van het bedrijf verandert er het nodige. BIC verwacht eind september een nieuwe CEO te benoemen, als opvolger van Gonzalve Bich. De familie Bich benadrukte haar blijvende betrokkenheid en meerderheidsbelang in het bedrijf, met Edouard Bich als aankomend voorzitter van de raad van bestuur.