KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Pakketbezorging maakt sprong vooruit, brievenpost onder druk
Distributie

Pakketbezorging maakt sprong vooruit, brievenpost onder druk

20 mei 20254 Min leestijd
De grens tussen post- en pakketbezorging vervaagt in rap tempo. Onder invloed van digitalisering, veranderend consumentengedrag en technologische innovaties transformeert de markt van traditionele post naar een breder bezorglandschap.
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

De grens tussen post- en pakketbezorging vervaagt in rap tempo. Onder invloed van digitalisering, veranderend consumentengedrag en technologische innovaties transformeert de markt van traditionele post naar een breder bezorglandschap.

Logistieke spelers als DHL en PostNL investeren fors in de uitbreiding van pakketautomaten, terwijl in Denemarken postbedrijf PostNord zelfs volledig stopt met brievenpost.

Dit heeft gevolgen voor de pakketdiensten die veel kantoorboekhandels en gemaks winkels bieden.

DHL en Intrapost bundelen krachten

DHL kondigde onlangs aan het netwerk van pakketautomaten in Nederland uit te breiden naar 2.500 stuks eind 2025. De slimme kluizen worden geplaatst op strategische locaties zoals supermarkten, sportclubs en tankstations.

Momenteel zijn al 1.250 van de 5.000 DHL-servicepunten voorzien van een pakketautomaat, waarmee inmiddels meer dan 10% van de zendingen wordt afgehandeld.

Daarnaast start DHL een strategische samenwerking met Intrapost, waarmee het bedrijf ook betrouwbare postbezorging binnen 24 uur aanbiedt.

De bundeling van krachten biedt een geïntegreerde oplossing voor zowel post als pakketten – inclusief track & trace – en richt zich vooral op de zakelijke markt.

“Met deze samenwerking bieden we een one-stop-shop voor al hun verzendbehoeften,”
aldus Michel Clausing, CCO van DHL.

PostNL investeert in klantgemak en duurzaamheid

Ook PostNL zet vol in op de zogeheten Out-of-Home bezorging. De bezorgdienst investeert dit jaar 10 miljoen euro extra in de uitbreiding van het aantal pakketautomaten.

Het huidige netwerk van circa 1.100 automaten wordt fors uitgebreid, bovenop de ruim 6.700 PostNL-punten in Nederland.

Directeur Retail Barry Husman noemt de pakketautomaat “de voorkeursoptie van de consument”. De klanttevredenheid is met een NPS van +51 hoog.

Bijna iedere Nederlander woont op minder dan een kilometer van een afhaalpunt. Nieuwe automaten zijn modulair, werken desgewenst op zonne-energie en staan open voor andere vervoerders.

Zo speelt PostNL in op zowel gemak als duurzaamheid.

PostNord stopt volledig met brievenpost

Terwijl in Nederland wordt gezocht naar een nieuwe balans, trekt PostNord in Denemarken een harde conclusie. Het bedrijf stopt vanaf 2026 volledig met de bezorging van brieven, na een daling van het volume met 90% sinds begin deze eeuw.

De focus verschuift volledig naar pakketbezorging.

“Brieven bezorgen is niet langer rendabel,”
stelt CEO Kim Pedersen.

De impact is groot: 1.500 brievenbussen verdwijnen en ongeveer 1.500 medewerkers verliezen hun baan.

De ontwikkeling zet ook in Nederland aan tot nadenken, waar het aantal verstuurde brieven jaarlijks met zo’n 10% afneemt.

Toekomst van postbezorging onder druk

De ontwikkelingen in Denemarken, en de forse investeringen van DHL en PostNL, onderstrepen de noodzaak tot heroriëntatie.

De consument wil flexibiliteit, snelheid en gemak – en dat vindt men steeds vaker in pakketautomaten dan in de traditionele brievenbus.

De postmarkt is daarmee niet langer een op zichzelf staand domein, maar een integraal onderdeel van de bredere bezorginfrastructuur.

Gevolgen voor winkels met afhaalpunten

De groei van pakketautomaten heeft duidelijke gevolgen voor de traditionele afhaalpunten in winkels, zoals Bruna, Primera, ReadShop en andere gemakswinkels.

1. Toename pakketautomaten ondermijnt exclusiviteit

Traditionele afhaalpunten, vaak gevestigd in boek- en gemakswinkels, profiteren van de extra loop en bijverkoop.

De opkomst van pakketautomaten betekent dat deze functies worden overgenomen door onbemande, vaak 24/7 beschikbare alternatieven, waardoor de exclusiviteit van fysieke winkels als ophaallocatie afneemt.

2. Nieuwe verdienmodellen noodzakelijk

Winkels die afhankelijk zijn van pakketverkeer (bijv. PostNL- of ING-servicepunten) zullen moeten heroverwegen hoe ze hun verdienmodel vormgeven.

Als het klantenverkeer door de opmars van pakketautomaten afneemt, valt ook een belangrijk deel van hun bijverkoop potentieel weg.

3. Concurrentie uit onverwachte hoek

Met het verdwijnen van tabaksverkoop in supermarkten is er een flinke groei ontstaan in het aantal gemakswinkels die vaak ook dienstdoen als pakketpunt.

Zij combineren diensten en producten, en staan daardoor directer in concurrentie met pakketautomaten, die qua gemak moeilijk te evenaren zijn.

 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelHagelslag
Volgende artikel Het verhaal achter …… De Schaar

Gerelateerde berichten

Bruna

Sharon Gajadin nieuwe eigenaar voor Bruna Sneek

Muys

Einde van een icoon: Kantoorboekhandel Muys na 138 jaar failliet

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!