KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Quantore dubbel-interview: De kracht van vooruitgang ligt in samenwerking
Achtergrond

Quantore dubbel-interview: De kracht van vooruitgang ligt in samenwerking

4 juli 202512 Min leestijd
Quantore
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Met een frisse blik en een stevige retailachtergrond heeft Jan van de Wouw het stokje overgenomen als algemeen directeur van Quantore. Hij volgt Arnold Theuws op, die na 23 jaar een stevige basis heeft gelegd voor verdere groei van de groothandel. Zijn missie? Groei realiseren in een krimpende markt, door nauwe samenwerking met leden en partners. KBM ging in gesprek met de gaande en de komende topman.

Jan van de Wouw (58), woonachtig in Doorn, heeft zijn hele werkzame leven in retail-gerelateerde organisaties gewerkt. “En daarvan voor het leeuwendeel met ondernemers of leden. Dus veel aspecten van Quantore die ik in gesprek met Arnold (Theuws, red.) heb vernomen, herken ik vanuit mijn achtergrond. Dat is ook een van de redenen waarom ik voor Quantore heb gekozen. De laatste tien jaar heb ik bij een voormalige coöperatie gewerkt, maar dan in de consumentenelektronica. Er zijn veel parallellen, zeker als je kijkt naar het leden-aspect.”

Logistiek als kracht

Van de Wouw’s hoogtepunt van zijn eerste werkweek bij Quantore was zijn eerste kijkje achter de schermen van het distributiecentrum. “Ik heb in mijn loopbaan veel distributiecentra gezien, maar deze verraste me in moderniteit, schaal en efficiency. Erg indrukwekkend. Je ziet hoe belangrijk de logistiek is binnen deze organisatie. Dit is echt een asset voor Quantore die we maximaal te gelde moeten maken voor de organisatie en haar leden. Behalve het werken met leden en de prominente rol van de logistiek is de opdracht om commercieel te moeten groeien een mooie uitdaging voor mij.”

De kersverse directeur kende Quantore nauwelijks voordat hij instapte. “Ik kende het alleen van de producten die op je bureau liggen, maar niet het bedrijf zoals het hier staat. Ik heb veel verkocht en elke keer komt daar toch weer wat bij. Dat is nu kantoorartikelen, maar hiervoor wasmachines, tv’s, sportschoenen, ijsjes, brandstof, boeken et cetera. Maar de rode draad is retail en ondernemers.”

Als KBM op bezoek is, heeft Van de Wouw er pas vijf werkdagen op zitten. Logisch dat hij nog even wat meer tijd nodig heeft om volledig te integreren. “De structuur waarin ik instap is goed doordacht. Arnold Theuws blijft tot 1 juli 2026 twee dagen per week als adviseur betrokken en zijn kennis is van grote waarde. Dat helpt me om snel op snelheid te komen.”

Adviezen

In de korte tijd heeft de nieuwe Quantore-topman verschillende belangrijke adviezen meegekregen van zijn voorganger. Een daarvan is dat groei geen optie, maar noodzaak is. “Arnold is al ruim 23 jaar actief in deze markt. Als hij zegt dat een overname in de komende jaren essentieel is, dan neem ik dat zeer serieus. Tegelijkertijd is het ook aan mij om te kijken welke andere mogelijkheden er nog meer zijn. We moeten durven te investeren in schaalvergroting, in nieuwe markten of proposities. Want stilstand in deze branche is echt achteruitgang.”

Een van de belangrijkste elementen waar Van de Wouw vol overtuiging op inzet, is samenwerking. “Ik gaf onlangs een interview voor het Quantore-magazine Foqus. Daar kwam het woord ‘samen’ opvallend vaak terug. Terecht, Quantore ís natuurlijk een coöperatie. Maar ‘samen’ mag nooit een loze term zijn. Het vraagt om echte betrokkenheid, om lef om belangen te verbinden en soms ook om het doen van concessies in het belang van het grotere geheel. We moeten als organisatie en leden bereid zijn samen stappen te zetten om onze organisatie in Beuningen, maar ook die van onze leden toekomstbestendig te maken.”

Competitieve markt

Is de markt dan zo competitief met een dominante partij als Quantore? Van de Wouw: “We opereren in een krimpende markt. Dat zie je aan papier en kantoorartikelen, precies zoals ik eerder heb gezien in bijvoorbeeld de boekenbranche. Digitalisering verandert het speelveld fundamenteel. Tegelijkertijd is internationalisering een factor van belang, niet alleen vanwege buitenlandse concurrenten, maar ook vanwege veranderende internationale wet- en regelgeving. Kortom, er is al veel om rekening mee te houden voor een organisatie als Quantore. Laat staan voor de leden individueel.”

Met een achtergrond in de elektronicasector herkent Van de Wouw patronen. “Loyaliteit van klanten neemt af, marges staan onder druk en de opvolgingsproblematiek onder ondernemers groeit. Dat raakt hen persoonlijk én het bestaansrecht van onze coöperatie. Mijn opdracht is om te definiëren hoe we ondernemers kunnen ondersteunen richting een duurzame toekomst. Die verantwoordelijkheid neem ik zeer serieus.”

Een ander aspect dat hij wil meenemen uit de elektronicamarkt is service. “Wij hadden meer dan vierhonderd monteurs in dienst bij onze ondernemers. Daarmee maakten we het verschil. De markt van kantoorartikelen is anders, maar ook hier is persoonlijke service belangrijk. Hoe kunnen we onze toegevoegde waarde vergroten? Kunnen we nog sterker worden in service, merken, klantbeleving? Het vraagt om visie, keuzes en commitment om samen sterker te worden.”

Arnold Theuws: “Alleen met samenwerking kunnen onze leden het huidige marktgeweld aan”

Coöperatie met ambitie

Van de Wouw brengt vanuit zijn vorige werk ook expertise van e-commerce en marketing in. “Quantore is een ledenorganisatie en de leden zijn onze drijfveer. De organisatie in Beuningen is de noodzakelijke motor achter de kantoorvakhandel. Ik ben echter ook geïntrigeerd door de voorkant, de markt en haar klanten. Kunnen we ook daar samen sterker worden? We bieden e-commerceondersteuning, slimme marketingtools en hebben een professionele samenwerking met leveranciers. Samen moeten we kijken hoe we deze kunnen uitbouwen! Die eindklant moet uiteindelijk niet om ons heen kunnen.”

De kracht van Quantore zit in het coöperatieve model: samenwerken met honderden ondernemers. “Arnold heeft dit structureel neergezet en dat is een groot compliment waard. Bij mijn vorige werkgever werkte ik ook in een constructie met betrokken ondernemers als certificaathouders. Die betrokkenheid zorgt ervoor dat je gedragen keuzes maakt. En dat is precies wat we bij Quantore ook doen.”

Samen koers bepalen

Een duidelijke opdracht voor Van de Wouw is het verder vercommercialiseren van Quantore. “Dat betekent nieuwe omzet genereren, nieuwe partnerschappen aangaan en nieuwe klanten vinden. We willen met partijen in gesprek die denken: met Quantore valt iets te bouwen. We staan open voor ideeën, maar altijd met respect voor onze basis: het collectief van ondernemers.”

Vooralsnog staan de bekende ‘eerste honderd dagen’ als aankomend ijkpunt. Van de Wouw wil dan voor zichzelf een goed plaatje hebben van Quantore. “Dan wil ik een scherp beeld hebben van waar we staan en waar we naartoe willen. Dat doe ik samen met het MT, met onze leden en partners. Er ligt al een strategie die we zullen herijken als dat nodig is. Het belangrijkste is dat we het samen doen. Daarom bezoek ik de komende tijd zoveel mogelijk leden en partners. Een visie is pas sterk als hij gedeeld wordt.”

Schildpad

De buitenwacht beschouwt de kantoorbranche wel eens als traag, een soort schildpad, maar daar zijn Theuws en Van de Wouw het niet meteen mee eens. Theuws: “Ik weet niet of onze branche zo langzaam is. Ik vind hem eigenlijk best snel.” Hij vergelijkt de sector liever met een olifant: traag als het niet hoeft, maar verrassend snel als het nodig is, en bovendien sterk en aanpasbaar. Volgens hem willen mensen in de branche wel degelijk veranderen, al gaat het op sommige vlakken makkelijker dan op andere. Van de Wouw vult aan: “Het is altijd zo makkelijk om te zeggen dat een branche langzaam is of ingeslapen. Maar geef het je maar te doen als ondernemer, met alles wat er op je afkomt om je bedrijf draaiende te houden.”

In een coöperatie als Quantore zullen veranderingen niet zonder slag of stoot gaan. Van de Wouw: “Ondernemerschap draait om initiatief nemen. Wachten is geen optie. Binnen Quantore is het belangrijk dat de ondernemers samen durven te veranderen en bereid zijn concessies te doen wanneer dit nodig is. Het gaat uiteindelijk om samenwerken en accepteren dat niet iedereen altijd zijn zin krijgt, zolang het eindresultaat voor iedereen beter is.”

Zo zijn er interessante ontwikkelingen in het retaillandschap die kansen bieden, onder meer bij de ketens Libris Blz en Primera. Je ziet Libris Blz enorm verschuiven in de formule, waarbij het boekenaanbod wordt verbreed met bijvoorbeeld spellen. Primera ontwikkelt zich steeds meer tot een kantoorboekhandel, mede door veranderende tabakswetgeving. Deze beweging wordt ook ondersteund vanuit de centrale organisatie. Van de Wouw: “Een deel van die nieuwe assortimenten ligt bij ons op voorraad en zijn toegankelijk voor onze leden. Maar het blijft belangrijk om scherpe keuzes te maken.”
Theuws vult aan: ”Als je assortiment toevoegt, moet je je daarbij altijd goed realiseren dat je dan met een beperkt inkoopvolume moet vechten tegen specialisten met een diep assortiment. Alleen als je in een assortiment groot kunt zijn, is het interessant.”

Goede marktpositie in moeilijke markt

Op de vraag waar Arnold Theuws het meest trots op is, antwoordt hij: “De marktpositie die Quantore, als organisatie voor de zelfstandige kantoorvakhandel, in een moeilijke markt heeft weten te verwerven en behouden.” Hij benadrukt vooral de samenwerking tussen de diverse leden binnen de coöperatie, wat geleid heeft tot gezamenlijke kracht op het gebied van inkoop, logistiek en marketingondersteuning. “Wij zijn in ieder geval in staat geweest om met een enorme diversiteit aan verschillende leden iets gemeenschappelijks te creëren.”

Trots is hij ook op de logistieke operatie die is neergezet. In 2023 bleek deze tijdens een externe benchmark gerangschikt bij de top twaalf procent wereldwijd. Toch blijft hij kritisch en stelt hij nuchter vast: “De leden hebben een relatief goede positie, maar toch niet goed genoeg – het moet beter.”
Theuws ziet de gerealiseerde nieuwbouw vooral als een logisch gevolg van de logistieke strategie, en niet als een op zichzelf staande prestatie. “Ons nieuwe onderkomen vind ik op zich niet zo spannend. Al begin jaren 2000 werd gekozen voor voorraadcentralisatie dicht bij de consument, wat vroeg om een passende logistieke inrichting en de bouw van nieuwe magazijnen.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijk thema en staat bij Quantore sinds 2010 serieus op de agenda. Theuws: “We voerden toen ISO 14001 in en bouwden een gloednieuw pand en state-of-the-art  distributiecentrum. We konden goed over onze keuzes nadenken en namen duurzaamheid daarin mee. We plaatsten zonnepanelen, optimaliseerden energie en begonnen onze duurzaamheidsprestaties te meten om ze te kunnen verbeteren, bijvoorbeeld via Ecovadis en de CO2-prestatieladder. Hoewel anderen ons aanvankelijk voor waren, hebben we de achterstand snel ingehaald, vooral in de afgelopen jaren. Toch blijft het een uitdaging, omdat niet alle klanten duurzaamheid even belangrijk vinden. Onze business is sterk afhankelijk van natuurlijke grondstoffen, wat de omslag naar duurzaamheid complex maakt.”

Natuurlijk zijn er altijd dingen waarvan je achteraf denkt: dat had misschien anders gekund, erkent Theuws. “Mijn grootste zorg is de margeontwikkeling in onze branche, deze staat sterk onder druk door de manier waarop de markt zich heeft ontwikkeld. We werken met commodities en hebben te maken met veel wederverkopers die via Quantore samenwerken. Vroeger probeerde ik de verkoopformules overeind te houden, maar dat is uiteindelijk niet gelukt. Maar gelukkig is Jan een formule-man, dus mogelijk geeft dat nieuwe inzichten. De consolidatie in de markt heeft geleid tot uniforme systemen en magazijnen, wat
enerzijds efficiënt is, maar anderzijds de marges verkleint. Had ik het anders kunnen doen? Nee, ik
denk het niet”, concludeert hij.

Wat hem al die jaren het meest gemotiveerd heeft, is het contact met ondernemers tijdens de wekelijkse ledenbezoeken. “Dat waren vaak eerlijke gesprekken, soms confronterend, maar meestal positief en dankbaar. Daar hoorde ik het echte verhaal, kreeg ik zicht op wat er speelde en kon ik mogelijk nog iets betekenen of bijsturen. Dat directe contact was voor mij een constante bron van motivatie.”

Na 23 jaar laat Theuws naar eigen zeggen een organisatie achter ‘met de beste logistiek die er is
in deze markt’ en ‘het beste assortiment’. Maar vooral een toegewijd team ‘dat hart voor de zaak
heeft’ en inspeelt op ‘de noden en behoeftes van onze leden’. Overleven in deze sector vraagt
immers blijvend hard werken: “Het is geen markt waar je zegt: we zijn gearriveerd. Integendeel, je
zult verschrikkelijk hard moeten blijven werken – nu misschien wel harder dan ooit.”

Jan van de Wouw: “We moeten durven te investeren in schaalvergroting, in nieuwe markten of proposities.  want stilstand in deze branche is echt achteruitgang”

Middelen om succesvol te zijn

Volgens Theuws heeft Quantore wel degelijk de middelen om succesvol te zijn in deze markt. “We beschikken over de logistieke capaciteit, de fysieke ruimte en het juiste assortiment voor de office omgeving. De uitbreiding met een nieuw magazijn in 2019 was daar een bewuste keuze voor: groeien in een krimpende markt. En dat konden we, dankzij een sterke en financieel gezonde organisatie. Daarnaast hebben we recent de mogelijkheid gehad om SSP over te nemen. Dit is een strategische overname die onze positie als groothandel in het retaillandschap versterkt. Dat betekent: je hebt alles in huis, maar je hebt ook echt alles nodig, en misschien nog wat meer, om blijvend succesvol te zijn.”

Wat Theuws de Quantore-leden vooral wil meegeven, is dat ze het samenwerken meer moeten koesteren, zowel binnen de coöperatie en tussen de leden onderling. “Vroeger was er veel respect en werden er geen klanten van elkaar afgepakt. Hoewel ze concurrenten zijn, werkten ze samen binnen de coöperatie. Zoals ik altijd zeg: de enige weg vooruit is samenwerking. Verdere versnippering helpt niemand. De resultaten van Quantore laten zien wat samenwerking kan brengen. Het gaat om kennis delen en samenwerken op het gebied van inkoop en logistiek, met loyaliteit en commitment als basis. De kracht van Quantore zit in het commitment van alle leden, en ik hoop dat ze dit blijven opbrengen en misschien nog verder kunnen gaan. Alleen met samenwerking kunnen ze het huidige marktgeweld aan.”

Jan van de Wouw

jan van der wouw quantoreJan van de Wouw (58) is een doorgewinterde retail expert met ruim 30 jaar ervaring. Zijn loopbaan liep via Ahold, BP, Sport 2000, Polare en D-reizen/VakantieXperts naar de CEO-positie bij United Holding/United Retail met de soft franchise formules Electro World en De Witgoed Specialist(2016–2024). Sinds juni 2025 is
hij algemeen directeur bij Quantore.

 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikel123inkt.nl viert 25-jarig jubileum en richt blik op de toekomst
Volgende artikel Gratis registratie voor Workspace Design Show in Amsterdam geopend

Gerelateerde berichten

Staples Benelux maakt sterke rentree met unieke propositie voor de zakelijke markt albert zwart

Staples Benelux maakt sterke rentree met unieke propositie voor de zakelijke markt

Gerben Kreuning 123inkt.nl viert 25-jarig jubileum en richt blik op de toekomst

123inkt.nl viert 25-jarig jubileum en richt blik op de toekomst

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!