Een belangrijke stap in de dataverzameling van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS): de verkopen van tabak, boeken en andere producten binnen Primera, NSO Retail en Convenience Concept worden voortaan automatisch meegenomen in de berekening van het inflatiecijfer (CPI).
Op dinsdag 10 juni werd daartoe een overeenkomst gesloten tussen Audax Coöperatie Primera b.a., het CBS, brancheorganisatie NSO Retail en Convenience Concept. Dankzij deze dataleveringsovereenkomst ontvangt het CBS voortaan geanonimiseerde transactiedata van honderden aangesloten winkels – een stap die het handmatig enquêteren op deze locaties overbodig maakt.
De gegevenslevering betreft onder meer de verkoop van tabak, boeken, wenskaarten en andere typische gemaksartikelen. Daarmee krijgt het inflatiecijfer een nog representatiever beeld van het bestedingspatroon van consumenten in Nederland. En dat zonder extra administratieve lasten voor winkeliers – een belangrijke doelstelling van het CBS.
De ondertekening werd bijgewoond door vertegenwoordigers van de betrokken partijen, waaronder Marco Wieser (Audax), Christel Teeuwen – van der Pol (Primera) Janwillem Burgering (NSO Retail) en Gerrit van Oosten (Convenience Concept), en namens het CBSÂ Carlo Driesen , Cees van der Vlis, Maria Ohoioeloen en Wouter Zuiddam. Ook Raoul Eljon (NSO Retail) speelde een belangrijke rol in de voorbereiding van deze samenwerking.
Meer informatie over hoe het inflatiecijfer wordt samengesteld is te vinden op de CBS-website.