Woensdag 3 maar 2023 werd kantoornet.nl op Google maar liefst 4.753 keer gezien. Op donderdag 8 september werd dat aantal nog eens overtroffen: 4.937 keer gevonden in een zoekopdracht. Het waren twee ‘hoogtepunten’ in een jaar, waarin kantoornet online over de hele linie sterk groeide. We werden maar liefst 451.000 keer getoond bij een zoekopdracht, en dat leverde alleen via Google al 9.200 klikken op. Los van het directe verkeer naar de site en de traffic via de nieuwsbrief en onze social media. Zo werden onze ruim 300 berichten in 2022 maar liefst 346.000 keer bekeken.

Even terug naar die twee hoogtepunten, want die hebben uiteraard te maken met belangrijke gebeurtenissen in onze sector. De eerste kan ik ongezien invullen, dat was de week dat Office Centre in surseance van betaling kwam. Voor de tweede moest ik wat dieper graven en was voor mij wat verrassender. Dat was namelijk het bericht dat Stora Enso het bedrijf De Jong Packaging Group had overgenomen voor ruim 1 miljard euro. 

Hieronder geef ik een overzicht van de zoekopdrachten, waarbij kantoornet, de website van KBM, het hoogst scoorde. Bij Office Centre zijn de verschillende zoekopdrachten opgeteld, omdat er in de top 10 alleen al 5x office centre met bijvoorbeeld de toevoeging failliet of faillissement voorkomt of met een andere schrijfwijze, als office center.  

 

 Top 25 meest uitgevoerde zoekopdrachten (bron google search console) 

  1. office center 
  2. 123inkt 
  3. kbm 
  4. projectinrichter 
  5. kantoorinrichter 
  6. heutink nijverdal 
  7. dieleman tholen 
  8. peter veer 
  9. stora enso 
  10. iwg 
  11. bedrijfssoftware 
  12. smit visual 
  13. orgatec 2022 
  14. coolblue thuiswerkwinkel 
  15. staples 
  16. koffieautomaat kantoor 
  17. aplusk 
  18. gerben kreuning 
  19. manutan 
  20. marcel mulder 
  21. the learning network 
  22. schoolmeubilair 
  23. frans davelaar 
  24. koffie voor bedrijven 
  25. martin cuypers 

 

Meest doorgeklikte artikelen op kantoornet vanuit Google Search (bron google search console) 

  1. office centre start herstructureringstraject 
  2. duitse tak office centre vraagt faillissement aan 
  3. moederbedrijf tln van schoolboekenleverancier vandijk in de etalage 
  4. stora enso neemt de jong packaging group over voor ruim 1 miljard euro 
  5. rasondernemer frans davelaar begint aan een nieuw hoofdstuk 
  6. ministerie van buitenlandse zaken koopt zestig belhokjes voor 127 000 euro per stuk 
  7. curator mikt op doorstart office centre 
  8. rasondernemer frans davelaar begint aan een nieuw hoofdstuk 
  9. office centre start herstructureringstraject 
  10. doek valt definitief voor office centre geen koper voor hele boedel 
  11. 123inkt nl in de etalage vraagprijs 500 miljoen euro 
  12. the learning network krijgt nieuwe eigenaren 
  13. kantoorboekhandel thea in roggel stopt of toch niet 
  14. producent kantoorinrichting pami overgenomen door goswin fijen 
  15. staples benelux verkocht aan nieuwe eigenaar office centre 
  16. veiling inboedel en inventaris office centre van start 
  17. faillissement voor office centre 
  18. operationele winst kantoorinrichter ahrend groeit in 2021 
  19. office magazine nl 
  20. maritiem expert overgenomen door pami nederland bv 
  21. enveloppenfabriek de vroede in belgie sluit de deuren 
  22. zweedse investeerder roko neemt meerderheidsbelang in smit visual 
  23. belgische vestigingen makro en metro vragen bescherming tegen schuldeisers 
  24. schuldenlast office centre bedraagt 40 miljoen euro 
  25. kbm magazine 
  26. duitse tak office centre vraagt faillissement aan 
  27. zeven vragen aan retailexpert marcel mulder 
  28. distributieoffice centre start herstructureringstraject 
  29. leverancier van schoolmeubilair heutink verhuisd naar nijverdal 
  30. primera en 123inkt nl grote winnaars bij verkiezing beste winkelketen en webshop 
  31. iwg kondigt forse uitbreiding aan in nederland minimaal 200 nieuwe flexkantoren in de komende 5 jaar  
  32. wat wordt meer waard geld op de bank of een pallet papier in het magazijn 
  33. spotlight de leukste vakbeurs van nederland 
  34. rasondernemer frans davelaar begint aan een nieuw hoofdstuk 
  35. webarchitects definitief verder als propellor 
  36. kroniek van een aangekondigd faillissement 
  37. starbucks ziet omzet stijgen maar maakt minder winst 
  38. zwaar weer op komst voor de detailhandel 
  39. boekhandel hub berkers in deurne stopt 
  40. libris blz breidt uit met de ondersteuning van niet boek artikelen 
  41. coolblue succesvol met thuiswerkwinkel 
  42. staples solutions verkoopt europese activiteiten aan lyreco 
  43. dielemans kantoorboekhandel uit tholen onder de vlag van frans davelaar 
  44. distributie 
  45. ramon kok algemeen directeur ondernemingsdivisie manutan groep 

 

Bezoekers aan de website

Een andere graadmeter is natuurlijk om te kijken welke pagina’s het meest bezocht zijn op de website. Natuurlijk ook hier office centre die hoog scoort, maar toch ziet het er iets anders uit. Via Google Search komen veel mensen die wat verder van KBM af staan op de website. Daarnaast komen veel bezoekers via onze wekelijkse nieuwsbrief, via onze pagina’s op LinkedIn (pagina KBM en groep Dutch Office Channnel). Hieronder is dus meer een totaalbeeld van alle bezoekers op de website bij elkaar. Dan zie je ineens andere pagina’s hoog scoren, zoals de pagina’s waar onze magazines KBM en OFM (Officemagazine) te lezen zijn. Of de verschillende rubrieken, als distributie en kantoorartikelen. Ook een artikel voor de echte insiders, zoals ‘Zeven vragen aan retail expert Marcel Mulder’, of de columns van Peter Damman, scoren dan ineens een stuk hoger. Dat geldt ook voor berichten over bijvoorbeeld Quantore of Pami, of het overnamebericht van Smit Visual. De lezers van dergelijke berichten komen meestal niet via de zoekmachine op die pagina terecht. 

Hier is het wel aardig om een lijstje weer te geven van de pagina’s die niet alleen goed bezocht werden, maar waar ook de meeste tijd werd gespendeerd. De beste longread was het artikel: ‘de uitdagende schakels van een verstoorde supply chain’, wat een gemiddelde leestijd had van 7 minuten en 59 seconden. Het is overigens mooi om te zien dat het aantal keren dat we gevonden worden in Google Search, het aantal maandelijkse bezoekers en de doorklik op artikelen in de loop van het jaar sterk toeneemt. 

 

Zie hieronder de artikelen die het langst gelezen zijn per bezoeker 

  1. de uitdagende schakels van een verstoorde supply chain 
  2. wat wordt meer waard geld op de bank of een pallet papier in het magazijn 
  3. oud directeur durable nederland rien mudde overleden 
  4. rasondernemer frans davelaar begint aan een nieuw hoofdstuk 
  5. kroniek van een aangekondigd faillissement 
  6. office centre start herstructureringstraject 
  7. stora enso neemt de jong packaging group over voor ruim 1 miljard euro 
  8. enveloppenfabriek de vroede in belgie sluit de deuren 
  9. operationele winst kantoorinrichter ahrend groeit 61 in 2021 
  10. moederbedrijf tln van schoolboekenleverancier vandijk in de etalage 
  11. veiling inboedel en inventaris office centre van start 
  12. arnold theuws quantore stevig fundament om met vertrouwen samen voorwaarts te gaan 
  13. zwaar weer op komst voor de detailhandel 
  14. wat wordt meer waard geld op de bank of een pallet papier in het magazijn 
  15. groen licht voor assortiment online 
  16. de inkoopclub heeft zijn langste tijd wel gehad 
  17. webarchitects definitief verder als propellor 
  18. ministerie van buitenlandse zaken koopt zestig belhokjes voor 127 000 euro per stuk 
  19. the learning network krijgt nieuwe eigenaren 
  20. leveranciers kantoorbranche bezorgd over najaar 
  21. schuldenlast office centre bedraagt 40 miljoen euro 
  22. werknemer moet straks zelf zijn koffiebeker afwassen 
  23. distributieoffice centre start herstructureringstraject 
  24. raja group breidt capaciteit benelux uit met nieuw distributiecentrum 
  25. adveo vol energie en positiviteit 
  26. spotlight de leukste vakbeurs van nederland 
  27. de taart wordt zeker niet groter 
  28. lyreco opent b2b marktplaats exclusief voor duurzame producten 
  29. webwinkel 123inkt bereikt mijlpaal van 4 miljoen unieke klanten 
  30. winnaars bop awards 2022 bekend 
  31. officers world in volendam voor tweede bijeenkomst in 2022 

 

Nieuwsbrief

Als laatste willen we graag kijken naar de performance van onze wekelijkse nieuwsbrief in 2022. Ook hier een stijgende lijn in clicks en opens. Naast de wekelijkse nieuwsbrief voor KBM sturen we regelmatig nieuwsbrieven uit richting eindgebruikers voor OFM (Officemagazine), voor de Belgische kantoorbranche en rond het onderwerp Koffie. Bij de nieuwsbrieven zie je dat er veel wordt doorgeklikt naar de magazines KBM en OFM. Uiteraard ook hier weer heel veel clicks naar berichten rond Office Centre. Opvallend, in de top-10 vinden we hier een banner uit de nieuwsbrief over de beurs Insight-X, een bericht over de koerswijziging van Martin Cuypers en een bericht over de printermarkt onder druk.  Ook een hoge clickrate hier voor het bericht over de Officers World in Houten. Verder doet het bericht over de winnaars van de BOP Awards het hier goed en een bericht over assortiment-online, het initiatief van Wilbert Hofmeester.   

LinkedIn

Ook op LinkedIn hebben we grote stappen gezet. Begonnen we dit naar nog de KBM LinkedIn pagina met zo’n 300 volgers, op het moment dat u dit leest zijn dat er waarschijnlijk al meer dan 1.000. Per maand genereren we inmiddels tussen de 30.000 en 55.000 pageviews. Ook hier zagen we ook in de periode rond het faillissement van Office Centre een piek. Het is leuk om te zien dat het ene bericht het heel goed doet online, het andere weer in de nieuwsbrief en een derde op LinkedIn of op Twitter.  In totaal haalden we op LinkedIn dit jaar 344.000 views. 

 

De top 20 van LinkedIn 

  1. Ramon Kok benoemd tot Managing Director van de Enterprise-divisie Manutan Group  
  2. Lyreco opent B2B marktplaats exclusief voor duurzame producten  
  3. Volgens ingewijden is het doek definitief gevallen voor Office Centre en is de curator er niet in geslaagd een koper te vinden die alle onderdelen van de organisatie wil overnemen. 
  4. Het Boekhuis in Workum is met 300 jaar de oudste boekhandel van Nederland 
  5. Libris Blz. B.V. gaat, naast het boekenassortiment, ook non-books actief ondersteunen voor haar ondernemers. 
  6. Column Peter Damman; Ik bel je zo terug 
  7. ISO Groep neemt Document Solutions over van Wuestman 
  8. Het Franse Manutan, de Europese leider in B2B e-commerce, gespecialiseerd in de distributie van apparatuur heeft Ramon Kok MSc BBA CS Kok benoemd tot Managing Director van de Group Enterprise Division 
  9. Wenskaartenleverancier PaperClipCards is onlangs binnen Veenendaal verhuisd naar een nieuwe pand op een fraaie zichtlocatie aan de A12  
  10. Column Peter Damman; de inkoopclub heeft zijn beste tijd wel gehad 
  11. Marcel Mulder stopt na bijna 25 jaar bij Retail Development Company (RDC) c.q. Audax 
  12. Curator mikt op doorstart Office Centre  
  13. Column Peter Damman; de taart wordt zeker niet groter  
  14. Webwinkel 123inkt.nl staat volgens voor een bedrag van 500 miljoen euro te koop 
  15. ADVEO Benelux breidt haar team uit met Eddy de Ridder 
  16. Primera en 123inkt.nl zijn de grote winnaars geworden bij de verkiezing van ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 
  17. De termijn waarop de vestigingen van Office Centre open zouden blijven, is verlengd 
  18. Lyreco Nederland is de winnaar van de Intrakoop Beste Leverancier award 2020-2021 voor de zorg 
  19. AFL Groep BV, beter bekend als Logistiekconcurrent in Nederland en Logistiekdirect in België, is overgenomen door Bunzl Nederland 
  20. Vanmorgen meldden we nog dat de Office Centre keten in Nederland surseance van betaling had verkregen, inmiddels blijkt dat dit in de loop van de dag is omgezet naar een faillissement 

Conclusie

We zijn als team trots op de exposure die we binnen én buiten de branche hebben bereikt het afgelopen jaar. Daarbij bereiken we ook een steeds grotere groep eindgebruikers. Verder zien we dat iedereen zijn eigen kanaal zoekt om nieuws te vergaren. De een kijkt actief op de website, de ander leest de print-edities van KBM heel intensief, of volgt LinkedIn of wacht op de wekelijkse nieuwsbrief. Duidelijk is dat onze artikelen en nieuwsberichten een groot bereik hebben. Voor ons een goede motivatie om ook in 2023 door te gaan op de ingeslagen weg; een hybride model met print, online en social media voor een zo groot en breed mogelijk bereik. 

X