Peter Damman is entrepreneur en voorzitter van de brancheorganisatie Officers World en volgt dan ook alle ontwikkelingen in de markt op de voet. En dat zijn er nogal wat, zo blijkt.
Gestudeerde economen kunnen het ook niet verklaren. In 2022 hadden we een gierende inflatie, geopolitieke spanningen, een energie- en klimaatcrisis en een chronisch tekort aan arbeidskrachten. En dan ook nog stijgende rentes op de kapitaalmarkt en een euro/ dollar verhouding die pariteit aantikt. Meer dan voldoende elementen dus om een behoorlijke terugval in onze economie te verwachten. Maar daar was geen sprake van. Er werd nog volop geld uitgegeven en de winkelstraten en horeca waren vol.Â
Als je dan kijkt naar de meeste bedrijfsresultaten, dan zien we dat die over het algemeen best aardig waren. Wat daarbij wel opvalt, is dat de omzet wel stijgt, maar dat dit vrijwel altijd gepaard gaat met minder afzet in stuks of aantallen. Duidelijk is hier ook de invloed van inflatie. Sterker nog, in de business supplies branche zagen we het afgelopen jaar extreme prijsverhogingen. En dan moest je nog maar hopen dat de producten beschikbaar waren. Â
Het succes van bedrijven hangt natuurlijk ook af van hun plaats in de keten. Fabrikanten zijn de laatste jaren het best gepositioneerd, omdat zij de macht hebben om te kiezen in welk kanaal zij hun producten afzetten en daarbij ook nog de directe weg kunnen kiezen. Dat het allemaal wel minder wordt, zie je ook terug in de activiteit in de overname markt. Er was in 2022 veel aanbod en weinig vraag naar bedrijven in onze sector. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de digitalisering en de daaruit voortvloeiende dalende vraag naar traditionele business supplies. Dat tempert het enthousiasme van investeerders. De branche wordt niet meer interessant gevonden.Â
Traditiegetrouw moeten de bedrijven in het midden van de keten het hardst werken voor hun bestaansrecht. Denk hierbij aan groothandelaren en inkoopverenigingen. Alhoewel voor mij hun bestaansrecht volledig duidelijk is, hebben fabrikanten vaak moeite om dit te zien. Ook in 2023 zullen de groothandelaren heel alert moeten zijn en hun afnemers goed moeten bedienen, omdat zij anders van alle kanten worden ingehaald. En ook de resellers zullen relevant moeten blijven. Ben je te klein en heb je te weinig volume, dan krijg je ook weinig aandacht van de fabrikant.Â
Terugkijkend naar 2022 mag je dan toch wel concluderen dat de bestedingen aan business supplies en business machines wel minder werden, maar dat er nog steeds een goede boterham te verdienen viel. Het jaar 2022 krijgt van mij dan ook een mooie voldoende.Â
Voor 2023 ben ik wat meer gematigd. Alhoewel er al aardig geconsolideerd is in de branche, lijkt het tempo hiervan nu wat te verslappen. Terwijl je juist nú de krachten zou moeten bundelen. In een kleinere markt moeten er minder spelers overblijven, omdat de overgebleven grotere partijen dan meer ruimte hebben. En daar hoort ook innovatie bij van het aanbod en assortiment. Geloven dat je over 5 jaar nog een ordner verkoopt lijkt mij bijzonder naïef. Â
Gelukkig brengt dit gebrek aan snelheid ook weer veel kansen voor de ambitieuze en jong denkende bedrijven. De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe, mooie bedrijven bij gekomen die razendsnel groeien. Zoals altijd zullen de betere online spelers en platformen de grote winnaar zijn. Het aantal traditionele winkels zal flink afnemen. Mede natuurlijk door gebrek aan bedrijfsopvolging. De traditionele markt zal nog verder krimpen. Maar die trend is al veel langer gaande. Evolutie is een goede zaak, ook in de business supplies branche. Het credo voor 2023 blijft dan ook; be niche, be big or be gone!Â