KBM
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
  • Home
  • Evenementen
  • KBM
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
KBM
Home»Inrichting»44% van hybride werkende kenniswerkers is te verleiden op andere dag op kantoor te werken
Inrichting

44% van hybride werkende kenniswerkers is te verleiden op andere dag op kantoor te werken

19 januari 20233 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen. De piekdagen op kantoor zijn nu maandag, dinsdag en donderdag terwijl woensdag en vrijdag het minst populair zijn. De top 3 verleiders zijn een gratis lunch of diner op kantoor, activiteiten met collega’s en werk gerelateerde trainingen. Dit blijkt uit onderzoek* van onderzoeksbureau Ruigrok dat is uitgevoerd in opdracht van Sodexo.

Gevraagd naar de werkdagen waarop hybride werkende kenniswerkers meestal op kantoor zijn, laat een zogenaamde ‘kamelenbult’ in de week zien waarbij maandag en dinsdag de eerste bult vormen en donderdag de tweede.

  • Maandag (47%)
  • Dinsdag (56%)
  • Woensdag (40%)
  • Donderdag (51%)
  • Vrijdag (28%)
  • In het weekend (2%)
  • Mijn kantoordagen wisselen per week (9%)

Opvallend is dat onder hybride werkende kenniswerkers bij grote bedrijven (500 of meer werknemers) vrijdag vaker impopulair is om op kantoor te gaan werken. Slechts 20% van deze groep werkt op vrijdag op kantoor, terwijl bij kleine bedrijven (1 – 49 werknemers) 38% dat doet en bij middelgrote bedrijven (50 – 499 werknemers) 32% dat doet.

Gevraagd naar wat de werkgever die dag zou kunnen aanbieden waardoor de hybride werkende kenniswerker op die andere dag dan de huidige dag op kantoor zouden gaan werken, geeft de volgende resultaten:

  • Een gratis lunch of diner (22%)
  • Een activiteit met collega’s (21%)
  • Een werk gerelateerde training (20%)
  • Een evenement, bijvoorbeeld met een spreker (11%)
  • Cadeautjes (zoals een cadeaubon of drinkbeker) (9%)
  • Een borrel (9%)
  • Een niet-werk gerelateerde training (9%)
  • Iets lekkers (bijvoorbeeld taart, koeken of borrelhapjes (8%)
  • Een (gegarandeerde) parkeerplaats (6%)
  • Nog iets anders, namelijk (4%)

Men noemt dan onder andere: een rustige werkplek, oppas voor kinderen, oppas voor de hond, verhoging reiskosten naar kantoor.

Opvallend is dat kenniswerkers die hybride werken bij kleine bedrijven minder vaak (35%) aangeven dat zij te verleiden zijn om op een ander dag op kantoor te komen werken dan deze groep kenniswerkers bij middelgrote (48%) of grote (47%) bedrijven.

Thomas Jespers, Hoofd productontwikkeling & innovatie bij Sodexo: “Werkgevers zijn op zoek naar een betere spreiding over de week van het aantal mensen dat naar kantoor komt. Deze inzichten geven daar handvatten voor. Sowieso is het van belang door onderzoek te weten wat de wensen van jouw werknemers zijn. Voor onze opdrachtgevers werken wij dan ook met de mensgerichte Vital Spaces aanpak waarin deze visie centraal staat.”

Top 3 redenen om op kantoor te werken

Uit het onderzoek komt ook de top 3 naar voren van redenen om op kantoor te werken (i.p.v. thuis)

  1. Face-to-face overleg of samenwerking met collega’s (50%)
  2. (Spontaan) contact met collega’s (48%)
  3. Duidelijke scheiding tussen werk en privé (28%)

Op deze derde plek staan met vrijwel dezelfde percentages ook: mijn werkgever verplicht mij om (een aantal dagen) op kantoor te werken (26%), sociale bijeenkomsten met collega’s (zoals borrels of lunchwandeling) (23%), het geeft structuur aan een werkdag (23%), et cetera (zie pagina 16 van het rapport voor de gehele lijst.

Het onderzoeksrapport met alle cijfers kunt u hier lezen.

Vorige artikelDistributeur Exertis Pro AV voegt Yealink toe aan portfolio
Volgende artikel Twitter veilt honderden kantoorartikelen

Gerelateerde berichten

Jalema, Tarifold en 3L Office in 2023 onder nieuwe merknaam Djois

OptiGroup versterkt positie in Nederland met overname Facility Trade Holding

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.