Veelgehoorde klachten zijn gestoord worden door lawaaiige collega’s (50%), algemene geluidsniveaus in werkomgevingen (48%) en onderbrekingen door collega’s (46%). Deze bevindingen en meer staan in de EPOS’ Understanding Sound Experiences Study: een onderzoek onder 2.500 eindgebruikers van audioapparatuur, van wie meer dan 75% werkzaam is in organisaties met meer dan tweehonderd medewerkers.
Door de groei van technologie en een evolutie in traditionele werkschema’s en -locaties is ook het aantal telefoongesprekken, conference calls en teleconferences die op de moderne werkplek plaatsvinden, aanzienlijk gestegen. Maar op dit moment brengen deze communicatiekanalen ook nadelen met zich mee, waarbij eindgebruikers achtergrondlawaai (42%), dingen moeten herhalen (34%) en herhaalde vragen om informatie (34%) als hun grootste drie frustraties noemen. In totaal heeft 87% van de ondervraagde eindgebruikers ten minste één probleem ervaren door slechte geluidskwaliteit bij telefoongesprekken, ongeacht of ze op kantoor of thuis werken.
Deze problemen met audio zorgen alles bij elkaar voor productiviteitsverlies. Het is zelfs zo dat de gemiddelde eindgebruiker tot wel 30 minuten per week verliest door slechte geluidskwaliteit tijdens spraakgesprekken. Voor de voltijdsmedewerker komt dit overeen met net iets meer dan drie dagen verloren tijd per jaar, en vanuit het oogpunt van de werkgever heeft deze verloren productiviteit aanzienlijke gevolgen voor de kosten.
En niet alleen de productiviteit kan lijden onder slechte audiokwaliteit. Volgens beleidsmakers leidt slechte audiokwaliteit tot ontevreden klanten (23%), financiële verliezen door het onjuist uitvoeren van werkzaamheden (18%), verlies van belangrijk werk/een deal, wat leidt tot financieel verlies voor het bedrijf (18%) of zelfs het verliezen van een tender (19%). Het behoeft dus geen betoog dat deze negatieve gevolgen veel groter kunnen zijn dan drie dagen productiviteitsverlies van een werknemer.
Zo’n 79% van de beleidsmakers is het eens dat goede audioapparatuur als headsets, hoofdtelefoons en speakerphones praktische oplossingen zijn voor het verminderen van de problemen met geluid bij zowel telefoongesprekken als anderszins. Een aantal van de beste headsets die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn, beschikt bijvoorbeeld over functies als op AI gebaseerde lawaaionderdrukkingstechnologie, wat betekent dat een luidruchtige collega of een lawaaiige werkomgeving niet langer een afleiding vormt.
De betere zakelijke headsets zorgen voor een grote integratie van technologieën en platforms. Met één druk op de knop kan de Microsoft Teams-app geopend worden, waarin direct een vergadering gepland kan worden of een gesprek worden gestart en de agenda ingezien kan worden, zodat de werknemer productiever en verbonden is.
“Het is duidelijk dat medewerkers kunnen profiteren van hoogwaardige audio-oplossingen om productief en gezond te blijven in een werkomgeving waarin steeds meer op afstand gewerkt wordt”, vertelt Theis Moerk, Vice-President Product Management Enterprise Solutions van EPOS. “Gelukkig zien we in het EPOS’ Understanding Sound Experiences-rapport dat 93% van de beleidsmakers van plan is in het komende jaar deze oplossingen te integreren met als belangrijkste reden om bij te blijven met de nieuwste technologieën. Hieronder vallen naar verwachting collaboration-tools als headsets en speakerphones om in te springen op de doorlopende inzet van Unified Communications, waarbij het belang van de eindpunten steeds duidelijker wordt. Je kunt eenvoudigweg niet volledig profiteren van de voordelen van Unified Communications zonder over de volledige oplossing na te denken. Dus we zullen in de toekomst ook zien dat organisaties als standaard headsets uitreiken aan nieuwe medewerkers, zoals dat nu met laptops en werktelefoons gebeurt, waardoor ze zich nog beter kunnen concentreren met een allround middel dat voldoet aan de wensen van de moderne werknemer.”