Marko Hoogenboom(country manager Benelux) steekt van wal: “Ons uitgangspunt is om waarde te bouwen in de verschillende productcategorieën die ACCO Brands onder zijn hoede heeft. Recent hebben we dat gedaan met de documentvernietigers door de lancering van Papierbak 2.0. Een kleine twee jaar na invoering van de nieuwe privacywet AVG blijkt uit internationaal onderzoek dat maar liefst 71% van de ondervraagde bedrijven het beleid ten aanzien van de beveiliging van papieren data nog niet heeft aangepast. Meer dan 20% is zelfs niet eens in staat om papier veilig te vernietigen, omdat er simpelweg geen papiervernietiger in het bedrijf aanwezig is. En dat terwijl het veilig vernietigen van papier tegenwoordig nauwelijks meer moeite kost dan ‘gewoon’ weggooien.”
Producten met hoge waarde
ACCO Brands legt de focus in de campagne Papierbak 2.0 op het merk Leitz. Hoogenboom: “Leitz heeft een eigen positie binnen ons portfolio. Het zijn echt producten voor de front-office en we hebben het over design en een significant lager geluidsniveau als onderscheidende positionering. Om de volumedaling in bepaalde categorieën om te keren leggen we de nadruk op producten van hoge waarde. Samen met de (vak)handel willen we een hogere waarde toevoegen. Dat ondersteunen we het hele jaar met een doorlopende campagne Papierbak 2.0, waarbij het accent op AVG en de bewustwording ligt. Aspecten als AVG-compliance en privacy zijn hierbij belangrijk. In de praktijk vertaalt zich dat naar een clean desk policy en veiligheid van (vertrouwelijke) documenten die mee naar huis gaan.”
Leitz heeft een onderzoek gehouden naar bewustwording inzake de AVG, aan welke 600 mensen in de grote Europese markten Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk deelnamen. Hieruit blijkt dat papier wordt onderschat als privacygevoelig medium. Het thuiswerken speelt hierbij een relevante rol. Ook hier wordt nog steeds veel papier en privacy gevoelige bedrijfsinformatie gebruikt. Dit biedt voor ons een grote ‘opportunity’. De verkoop van shredders groeit en dat vuurtje willen we verder opstoken.”
Onder elk bureau een shredder
Het gecombineerde AVG-shredder concept richt zich zowel op de kantoor- als de thuisomgeving. Barteld van der Weerd (regional marketing director Noord- en West-Europa): “Ons motto is in feite: ‘onder elk bureau een shredder’, Papierbak 2.0. Deze moet gemakkelijk toegankelijk zijn. Naast het pennen- en brievenbakje hoort er ook een documentvernietiger op de werkplek te staan. We weigeren om te gaan doemdenken dat de markt daalt. Je moet juist die markt creëren door de bewustwording van de eindgebruiker wat betreft de veiligheid van gevoelige informatie te verhogen. Je stimuleert daarmee de behoefte. Ook de vakhandel zou zich bewust moeten worden van de nieuwe kansen op dat gebied.”
Hoogenboom heeft het over grofweg 5 miljoen bureaus in de Benelux. “En nu met al dat thuiswerken wordt dat getal bijna verdubbeld. Dat geeft een grote potentie. Het opkomende thuiskantoor en de persoonlijke behoefte aan privacy zwengelen dat proces aan. We willen bewustzijn en bekendheid creëren en moeten het gemakkelijk maken voor de mensen. ‘Onder ieder bureau een shredder’ blijven we communiceren en dat doen we via een online campagne. Want de documentvernietiger is geen impulsproduct en koop je niet in drie clicks. Zoals gezegd is het een hoogwaardig product, met veel mogelijkheden. In dit verband hebben we met Leitz een design-verhaal en met de AVG een duidelijke communicatie-tool.”
Thuiswerken
Het thuiskantoor in nu meer dan ooit urgent. ACCO Brands speelt hier op in met een fraai design-assortiment van de merken Leitz, Rexel, Nobo en Kensington. Grijs en monotoon gekleurd kantoorleven is een ding van het verleden. “Met de juiste kleuren aan je bureau thuis of op kantoor kun je een passende omgeving creëren voor productief werk. Kleuren hebben niet alleen invloed op ons welzijn, maar ook een positief effect op ons werk. Zeker in huidige tijden wordt een betere organisatie van je thuiskantoor ook veel belangrijker. Dus, transformeer je werkruimte met stijlvolle kantoorproducten. Werk meer ontspannen en beter georganiseerd met praktische tools die elk kantoor opfleuren met hun prachtige kleur en design”, aldus Van der Weerd.
“Mensen werken, waar dan ook. Dat wordt vandaag de dag meer dan bewezen. De kern van onze business zijn tools om het werken te vergemakkelijken. De merken en het assortiment hebben we in huis. Samen met de vakhandel brengen we de traffic op gang. Het concept voor de home-office categorie bestaat uit meer design en hoogwaardige producten. En veel breder dan alleen computer gerelateerde of ergonomische producten. Hier heeft in het begin van de Coronacrisis veel de nadruk op gelegen. Maar een goed thuiskantoor is veel breder dan dat. Hier ligt een goede waarde-opportuniteit voor de hele industrie. We moeten relevant blijven en het thuiswerken faciliteren. We zijn als het ware gedwongen om anders te denken. We hebben dan ook een mooie selectie gemaakt van nieuwe, innovatieve producten. Deze ontwikkeling biedt kansen om te upsellen en waarde toe te voegen aan al onze merken.”
Papierbak 2.0
Met de introductie van de Leitz IQ Home Office is er nu een AVG-proof papiervernietiger speciaal voor kleinere bedrijven en zzp’ers. Niet alleen heeft hij een compact en modern design dat prima past in een kleiner (thuis)kantoor, maar hij verandert papieren documenten ook snel en geruisloos in veilige kleine snippers die veiligheidsniveau P4 garanderen. De papierbakken kunnen dus de deur uit, voortaan gaan papieren documenten veilig in de papiervernietiger.
In de praktijk blijkt dat datalekken zich vooral voordoen met papieren data, met kans op hoge boetes conform de AVG. Daarom zijn papiervernietigers essentieel voor elk bedrijf en zzp’er om papieren data AVG-proof te kunnen vernietigen. De geluidsarme Leitz IQ Home Office is het moderne alternatief voor de gewone papierbak en bewijst dat veilig vernietigen nauwelijks extra tijd of moeite kost. Hij is snel met een vernietigingssnelheid van 1,8 meter per minuut en versnippert tot wel 10 A4 vellen per keer. Ook handig: het is niet nodig om nietjes of paperclips van tevoren te verwijderen, deze worden gewoon mee vernietigd.
Naast de Home Office is de Leitz IQ ook in een Office en Office Pro uitvoering beschikbaar. Alle modellen hebben dezelfde compacte vormgeving, beschikken over anti-vastlooptechnologie, zijn geluidsarm en bieden een beveiliging die ruim boven de wettelijke veiligheidseisen ligt.
Breed thuiskantoor-assortiment
Slimme opslagmogelijkheden en stijlvolle kantooraccessoires helpen een feelgood-sfeer en structuur te creëren in de kantoorruimte. ACCO Brands heeft hiervoor met al haar merken een breed scala aan toepassingen. Zo heeft Leitz leuke, stijlvolle producten voor de werkplek, zoals praktische opbergdozen, klokken en je persoonlijke reismok. Leitz Ergo WOW biedt een verscheidenheid aan essentiële producten, zoals een monitorstandaard en polssteun voor je toetsenbord die zorg dragen voor lichaam en geest. Met de praktische boxen van Leitz Mybox was organiseren nog nooit zo eenvoudig. Voor snel en aantrekkelijke opslag van kabels, gereedschap, kleinere accessoires en documenten in het echte kantoorleven en thuis. Het flexibele Leitz Click & Store-assortiment biedt opslagoplossingen waar en wanneer die nodig zijn.
De Kensington Wellbeing Range is ontworpen om voor iedereen een oplossing te bieden op ergonomisch gebied. Het SmartFit-systeem betekent dat het product snel en eenvoudig op de juiste hoogte ingesteld kan worden voor elke gebruiker aan de hand van een kleurcodering. Kensington, met meer dan 35 jaar ervaring in technologische producten voor het werk, heeft een breed assortiment van muizen, toetsenborden en presenters.
Verder zijn er de Rexel Momentum Shredders, die ideaal zijn voor het thuis vernietigen van persoonlijke documenten en gevoelige informatie vanwege hun compacte en handige formaat.
Nobo biedt verschillende visuele communicatieproducten aan voor het thuiskantoor, zoals het whiteboard voor op het bureau of aan de muur, een flipover of een prikbord.