ACCO Brands Corporation neemt PowerA over, een snelgroeiende, toonaangevende leverancier van accessoires voor videogames , waaronder controllers, oplaadoplossingen en gaming-headsets. PowerA heeft licenties met de toonaangevende gamingplatforms en titeluitgevers, met een staat van dienst van 20 jaar. De overname sluit goed aan bij het portfolio computer-accessoires van het merk Kensington, dat onder Acco valt.
De overnamesom bedraagt circa 300 miljoen euro, plus een extra bonus van maximaal 52 miljoen euro, gekoppeld aan het behalen van vastgestelde één- en tweejaarlijkse doelstellingen voor omzet en winstgroei.
Groeimarkt
Console-gaming is een snel groeiend industriesegment met een jaarlijkse double digit omzetgroei van recent 13 procent. PowerA halat momenteel 75 procent van zijn omzet in de Verenigde Staten, de rest voornamelijk in Europa. De markt voor console-gaming accessoires is ongeveer $ 2 miljard in de Verenigde Staten en internationaal zelfs nog groter. De verwachting is dat de groei vanaf de lancering van de volgende generatie consoleplatforms zal toenemen.
“Ik ben erg enthousiast over het opnemen van PowerA in ACCO Brands”, aldus Boris Elisman, CEO van ACCO Brands. PowerA is een gerenommeerde aanbieder op het gebied van gamecontrollers, stroomoplossingen en andere game-accessoires. Het bedrijf heeft een lange staat van dienst in samenwerking met de grootste bedrijven in de console-gamingindustrie. Deze overname betekent een belangrijke stap in onze voortdurende strategie om ACCO Brands om te vormen tot een sneller groeiend, consumentgericht bedrijf. Ons bedrijf Kensington computeraccessoires heeft de afgelopen jaren een sterke groei laten zien. PowerA is vergelijkbaar met Kensington, maar bevindt zich op de markt voor console-gamingaccessoires. Het zal een goede match zijn ”
Versnelling
Eric Bensussen, President en mede-oprichter van PowerA, merkte op: “De combinatie van de wereldwijde aanwezigheid van ACCO Brands en onze bekroonde gamingaccessoires zal het PowerA-merk van brandstof voorzien en de toch al snelle groei en productacceptatie die we hebben ervaren in de console-, mobiele en pc-gamingruimte versnellen. Deze samenwerking is een bewijs van het fantastische werk van het team bij PowerA en de oneindige verbeeldingskracht en creativiteit die wordt besteed aan het maken van elk product dat we produceren. Boris en het ACCO Brands-team hebben een uitzonderlijk bedrijf opgebouwd met een wereldwijd bereik en een passie om een levendig consumentenbedrijf te laten groeien. ”
Elisman voegde toe: “De overname van PowerA versnelt onze transformatie naar een bedrijf in consumentenproducten nog meer. Na de overname zal meer dan 50 procent van onze omzet afkomstig zijn van consumenten-, school- en technologieproducten, die de komende jaren een sneller groeiende marktvraag zullen bieden. Onze kanalen zullen meer op de consument en online gericht worden, en we zullen minder afhankelijk zijn van klanten en categorieën die door groei worden uitgedaagd. Deze overname verbetert de organische omzetgroei en het winstpotentieel van ons bedrijf aanzienlijk. “