“Elke dag zetten we ons in voor inkoop en logistiek. Door dit voor onze leden uit handen te nemen, kunnen zij zich richten op de verkoop van artikelen. Zowel online als in de winkel. Uit ervaring kunnen we zeggen dat het concept van een coöperatie sterk is. Door de combinatie van de landelijke (logistieke) voorzieningen door Quantore en de lokale service van de ondernemer onderscheiden we ons van andere aanbieders van artikelen in kantooromgevingen”. Algemeen directeur Arnold Theuws vertelt, in zijn speech van vrijdag, over de weg die is afgelegd naar 100 jaar Quantore.
De laatste ontwikkelingen
“In 2015 werd duidelijk dat er opnieuw grote investeringen noodzakelijk waren om de zelfstandige kantoorvakhandel ook relevant te houden in het digitale tijdperk. Daarom werken we sinds 2016 aan het vernieuwen van onze IT-systemen. In 2019 hebben we het logistiek centrum uitgebreid met ruim 11.000 m2 en op dit moment plaatsen we daar de nieuwste logistieke machines. De extra ruimte benutten we al sinds het begin van 2020. Daardoor konden we nieuwe assortimenten toevoegen, waardoor we nog beter invulling kunnen geven aan onze visie: de beste groothandel zijn voor artikelen die in kantooromgevingen worden verbruikt.”
2020, een bijzonder jaar
“Als ik terugblik op het afgelopen jaar, is dat natuurlijk een bijzonder jaar. Eind maart kwam de eerste coronagolf. Thuiswerken was het devies en er heerste onzekerheid. Wat betekent dit voor de markt van kantoorartikelen? Wat betekent dit voor onze leden en de gezondheid van onze medewerkers? En wat betekent het over de continuïteit van de operatie? Nu we inmiddels langer onderweg zijn, weten we dat de handel door blijft gaan. We zien dat we snel moeten en kunnen schakelen op andere assortimenten. Assortimenten waar nu behoeften aan is. We zijn trots op de flexibiliteit en de toewijding van onze medewerkers. Dat heeft ervoor gezorgd dat het logistieke proces én de ondersteunende werkzaamheden op het kantoor gewoon doorgaan in deze uitzonderlijke omstandigheden. Daarnaast gaan zelfs de extra activiteiten, zoals de implementatie van het nieuwe ERP-systeem en de opbouw van de mechanica door. Dat is fantastisch.”
Groei
“Het is een feit dat de markt van kantoorartikelen daalt. Echter hebben we de afgelopen jaren bewezen dat groei zeker mogelijk is door meer of andere ondernemers aan te sluiten bij de coöperatie en door andere assortimenten aan te bieden. Naast de traditionele kantoorartikelen verkopen we tegenwoordig een zeer breed assortiment facilitaire producten en hobby- en kunstartikelen. Vanuit het geloof in de zelfstandige kantoorvakhandel en in onze rol als logistiek dienstverlener voor deze sector, zijn de vooruitzichten goed. Onze blik is gericht op de lange termijn en dan zien wij hele mooie kansen.”
In de speech van afgelopen vrijdag heeft Arnold Theuws alle medewerkers, commissarissen, leden en leveranciers van de afgelopen 100 jaar bedankt voor hun bijdrage aan de coöperatie. “100 jaar klinkt oud, maar eigenlijk voelen we ons 100 jaar jong. Met veel ervaring, plannen en ambitie om daar nog eens een eeuw aan toe te voegen!”