Legamaster heeft bepaald niet stil gezeten het afgelopen jaar. Ondanks de coronaperikelen heeft het Lochemse bedrijf een behoorlijk jaar gedraaid en is het blijven investeren in productontwikkeling. Daarom kijkt Leo Wieling, country manager Legamaster, met een positief gevoel naar 2021 en gelooft hij in een herstel. “Wij gaan daaraan bijdragen met nieuwe producten, mooie campagnes en betrokkenheid van de dealers. Legamaster blijft zich profileren in de markt.”
“We hebben grote waardering voor de Benelux Office Products Awards”, zegt een enthousiaste Leo Wieling. “Onze branche staat bij de buitenwacht niet per se bekend als sexy. Wij zelf weten dat er veel dynamiek is, maar ook dat we vaker bij elkaar kunnen komen en samenwerken. De initiatieven die er zijn, ondersteunen we dan ook van harte. Zo vinden we deelname aan de jaarlijkse awards-verkiezing heel belangrijk, alleen al omdat we daar op marketinggebied veel mee kunnen. Zo kun je de nominaties in vijf categorieën al gebruiken in je communicatie. En als winnaar kun je er nog een tandje bij doen in de marketing. We gebruiken het winner-logo niet alleen in de branche, maar juist ook in de communicatie naar de eindgebruiker.”
Magic-Chart al een klassieker
Wieling vindt het bewonderingswaardig dat de Magic-Chart, winnaar in de categorie Best Performing Product, nu al een klassieker is. “We leveren het product al een kleine twintig jaar en het blijft een van onze runners. Het verbaast me nog steeds dat mensen, die het product niet echt kennen, bij een demo van de statische vellen meteen verkocht zijn. Omdat de Magic-Chart zo’n goed presterend product is, blijven we het door ontwikkelen. Onlangs is er met de Magic-Chart XL een nieuwe telg toegevoegd aan de productfamilie. Deze heeft de afmeting van ons best verkopende whiteboard: 90 bij 120. Het assortiment dekt nu de lading van ‘flexibel whiteboard altijd en overal’ nog beter. Het gegeven dat Magic-Chart een klassieker is, wil niet zeggen dat we het niet innoveren.”
Door Covid-19 is Magic-Chart ook volop ingezet in de marketingcampagnes gericht op de nieuwe thuiswerkomgeving. “Thuis aan de keukentafel kan bij gebrek aan een whiteboard de Magic-Chart een zeer geschikte oplossing zijn voor plannen, brainstormen et cetera.”
De Office Interior Award ging naar een relatief nieuw product: de Board-Up. “Het is heel gaaf dat je een design-product kunt ontwikkelen dat het traditionele whiteboard kan vervangen. Doorgaans wordt een whiteboard beschouwd als een saai product en geen mooie aanvulling op het interieur. Met de Board-Up hebben we de meerwaarde wel gecreëerd, zoals de vakjury beaamt. De verschillende maten van Board-Up maken het mogelijk een whiteboard op te laten gaan in het interieur. De range bevat ook akoestische prikborden, die het geluid dempen, en die je kunt afwisselen met whiteboards.”
Oscars van kantoorbranche
De awards hebben volgens Wieling een grote uitstraling naar de branche en de dealers. “We noemen ze ook wel eens de Oscars van de kantoorbranche. Echter, bij een willekeurige voorbijganger zal dit fenomeen geen lichtje doen branden. Het is aan ons om de meerwaarde naar de eindklanten te communiceren. We gebruiken de awards voor promotie in zowel het dealer- als het eindgebruikerskanaal.”
Legamaster heeft eerder dit jaar snel ingespeeld op de actuele corona-ontwikkelingen met de lancering van het speciale assortiment Care&Share. “We wilden verder gaan dan alleen spuug- of spatschermen. We hebben een set neergezet waarmee je op een veilige manier vorm kunt geven aan de communicatie en samenwerking in je bedrijf. Dit is geen tijdelijk assortiment en we willen het ook post-corona inzetten. We ontwikkelen deze range verder met nieuwe producten in 2021, zoals whiteboardoppervlakken, transparante schermen en akoestische panelen voor op het bureau.”
Legamaster focust ook meer op home-office. “Omdat het design hier een grote rol speelt, lanceren we onder andere een fraaie lijn houten accessoires, zodat je je whiteboard thuis kunt opleuken met een mooie houten wisser of stiftenhouder.” Voor de vergaderruimte komt er onder meer een update van de Airserver, die draadloos streamen van content naar het grote scherm met elk device mogelijk maakt, maar zullen er ook nieuwe producten worden toegevoegd aan de lijn touchscreens (Legamaster e-Screens). Legamaster heeft duurzaamheid ook hoog op de agenda staan. Onlangs is het FSC-gecertificeerd als bedrijf en daar komen in de toekomst gecertificeerde producten bij.