De actuele ontwikkelingen bieden een uitgelezen kans voor de kantoorbranche, vonden Lieke Vogels en Joost Heessels na een vruchtbare ronde tafel tijdens een Officers-bijeenkomst in Papendal afgelopen juni. “Joost (Heessels, red.) en ik hadden tijdens die meeting precies dezelfde gedachte: wij als branche kunnen en moeten de positie van wekplekspecialist claimen.” Zo stonden Vogels en Heessels met de brancheorganisatie Novaka en het vakblad KBM aan de wieg van het project ‘De nieuwe werkplek’, dat alle aspecten van de veranderende werkomgeving in kaart wil brengen. Novaka heeft de coördinerende rol op zich genomen, werft de middelenen concretiseert de plannen. Daarnaast hebben experts uit de branche zich als partner verbonden aan dit initiatief. Leveranciers en fabrikanten kunnen ook een bijdrage leveren met hun expertise. “In dit project hebben we elkaar in de branche hard nodig”, stelt Vogels. “Het doel is om ervoor te zorgen dat onze sector alles weet over een veilige, gezonde, productieve en comfortabele werkplek, zodat we onze (werk)omgeving ook kunnen informeren en adviseren.”
Werkplek in verschillende dimensies
De thematiek rond de nieuwe werkomgeving is niet louter door de coronacrisis ingegeven en kent verschillende aspecten. “Als je ziet hoeveel grote kantoorpanden er in ons land staan, dan moet je je afvragen of deze überhaupt nog wel in deze tijd passen”, deze kunnen los van de aanpassingen op basis van de anderhalve meter samenleving veelal gerevitaliseerd worden, meent Vogels. “Dat staat eigenlijk los van thuiswerken, maar de gedachte heeft dit wel versterkt. In algemene zin kent de werkplek enorm veel dimensies. Novaka wil al die aspecten in kaart brengen. Dan heb je het allereerst over de ergonomische problematiek, die er natuurlijk al veel langer was, evenals de zorgplicht voor de werkgever die dat met zich meebrengt. Deze moet faciliteren dat de werknemers een comfortabele werkplek hebben. Dit is natuurlijk in een ander daglicht komen te staan, omdat het thuiswerken de norm is geworden. Daarbij heb je als werkgever en werknemer wel een uitdaging om een goede thuiswerkplek te realiseren.” helpen om de mogelijkheden en regelingen voor werkgever en werknemer op een rij te zetten. “Naast ergonomische facetten, moet je ook denken aan fiscale en financiële oogpunten. Dit hebben we allemaal geïnventariseerd met als hoogste doel om werkend Nederland van een fijne werkplek te voorzien. Nevendoelen zijn dat iedereen gezonder en efficiënter bezig is en de werkgever en werknemer nader tot elkaar komen in deze onzekere tijd. En last but not least komt het onze branche ook ten goede en kunnen we ons naar de markt profileren als de erkende werkplekspecialist, wat ons veel kan opleveren in de positionering. Dat verdienen we ook, want veel branchegenoten zijn al heel goed bezig met deze onderwerpen. Ten slotte mag het best goede business opleveren.” Dit laatste is niet de taak van Novaka. “Wel willen we de ondernemers in de branche voorzien van alle mogelijke informatie, kennis en adviezen om dit thema zo goed mogelijk uit te zetten, zowel bij hun eigen klanten als de grote kantoren die hiermee eveneens aan de slag kunnen gaan.”
10 W’s van de nieuwe werkplek
De factsheet ’10 W’s van de nieuwe werkplek’, die onlangs is gelanceerd, is bestemd voor de Novaka-leden en branchegenoten die de 10 W’s onder de aandacht kunnen brengen van hun klanten, werkgevers én werknemers. De factsheet is zo samengesteld dat de klanten een optimaal overzicht krijgen van alle dimensies van de werkomgeving. Naast deze factsheet is er een toolkit in ontwikkeling met alle middelen die je kunt gebruiken om als werkplekspecialist naar buiten te treden. Novaka start met de ontwikkeling van een kennisplatform, waarvan begin 2021 er een e-learning over de nieuwe werkplek live zal gaan. Samen met de experts zullen we Webinars organiseren. Ook zijn er plannen om de erkende specialist te certificeren. Een ander idee is het opzetten van een kenniscentrum mogelijk in de vorm van een pop-up store en of roadshow. “Laatstgenoemde plannen zijn voor de langere termijn, want we zijn nog bezig met de benodigde financiering. We willen eerst een goede basis leggen, waardoor we een breed scala aan partners meekrijgen, zoals de sociale partners, MKB Nederland en VNO-NCW. Novaka heeft bijvoorbeeld al bij de SER aan tafel gezeten. We worden inmiddels veel gevraagd vanwege onze kennis en ervaring op dit gebied. Verder betrekken we andere deskundigen bij het project, zoals ergonomen of fiscalisten. De bedoeling is dat we alle data in het online kennisplatform onderbrengen, zodat alle knowhow ook beschikbaar is voor alle deelnemende partijen.”
Betere positionering
Vogels bespeurt onder de branchegenoten een groeiende interesse voor het initiatief. “Maar ook ontmoeten we in deze onzekere tijd enige reserve. In feite ziet iedereen de kansen van het project, maar hebben velen even andere zaken aan hun hoofd. Anderzijds moeten we juist snel op de huidige ontwikkelingen inspringen. Als wij dat niet doen, doet een ander het. Onder de Novaka-leden bevinden zich kantoorinrichters die zich al volop met de werkplekproblematiek bezighouden. Die moeten we sowieso bedienen en dan hopen dat de hele branche erin meegaat. Dus draag een steentje bij, want je hebt er zelf ook profijtvan. We doen het uiteindelijk ook om de branche beter te positioneren. De traditionele branche is prima, waarvan je het goede moet behouden. Maar je moet ook openstaan voor ontwikkelingen en innovaties, want die zijn noodzakelijk om te overleven.” Daarom is communicatie een van de speerpunten in het project. “We zetten een grote campagne op, waarvoor we al een eerste landingspage op Novaka.nl hebben gemaakt. We boren ook alle social media kanalen aan en zoeken de vak media op voor publiciteit. Tevens hebben we een prijsvraag uitgeschreven met als titel ‘Is jouw nieuwe werkplek al ingericht volgens onze 10 W’s?” Hiervoor hebben de branchegenoten mooie prijzen ter beschikking gesteld.