De maatregel treft overigens niet de kantoorvakhandels die bij de Kamer van Koophandel als groothandel staan ingeschreven. Zij kunnen gewoon open blijven. Hetzelfde geldt voor ondernemingen die ingeschreven staan voor reparatie. Zo vertelt onze columnist Jos van Dalfsen, bedrijfsleider bij VWC in Kampen:. “Door de nieuwe maatregelingen kunnen wij gelukkig open blijven omdat we ook groothandel zijn voor BtB, plus reparatie van consumentenartikelen en zakelijke dienstverlening. Gelukkig hebben we drie uitzonderingen om open te blijven. Alleen op zaterdag gaan we wel dicht, dat echt een particuliere dag.”
Lege winkelstraten
De lockdown treft dan ook vooral de kantoorboekhandels in de winkelstraten. Veel ondernemers spelen daar direct creatief op in, door bijvoorbeeld een balie vóór hun winkel te plaatsen waar klanten bestellingen kunnen doen, die ze vervolgens direct mee kunnen nemen. Ook de grote retailketens als Action, Hema en Wibra waren direct na het ingaan van de lockdown weer open, omdat zij voldoen aan de criteria dat een winkel minimaal 30 procent van hun omzet uit de producten moet halen. In principe mochten ze dan ook alleen dergelijke producten verkopen. Maar een klant die met een pak printpapier de Hema uitliep in een reportage bij Omroep Brabant, illustreerde hoe ruim dat begrip werd uitgelegd. Na druk vanuit Den Haag zijn deze winkels dan ook na een dag weer gesloten.
Voor drogisterijen ligt dat dan net weer anders. Kruidvat bijvoorbeeld heeft geen beperkingen opgelegd gekregen en mag ook niet-essentiële producten verkopen, bevestigt een woordvoerder.
Boos
Eric Herni, eigenaar bij Boekhandel Eric Herni (The Read Shop Almere-Haven), reageert boos op Linkedin. “ Ik begrijp best dat er iets moet gebeuren, maar deze maatregelen snap ik toch niet helemaal. In mijn winkelstraat: de opticien mag open, de snackbar daarnaast mag open voor afhaal, de viswinkel ook. De dierenwinkel mag ook open, net als de stomerij en de kaaswinkel. Ook de Turkse bakker mag open, evenals de drogist. Twee winkels moeten dicht: de winkel met damesmode en de boekwinkel. Ik heb echter ook een PostNL balie en een ING servicepunt. Die mogen wel open blijven, maar de klanten die daarvoor dwars door mijn winkel moeten lopen, mogen geen boeken, wenskaarten en tijdschriften kopen. De supermarkt in de volgende straat mag uiteraard wel open. Vanwege de levensmiddelen. De klanten die daar komen kunnen ook gewoon boeken en tijdschriften meenemen. De drogist mag open als essentiële winkel maar kan ook gewoon speelgoed, nagellak, snoepgoed, staatsloten en armbandjes verkopen. Ik mag alleen open voor PostNL en ING. Ik mag klanten niet hun telefonische bestellingen laten ophalen in mijn winkel. Ik ben tenslotte geen snackbar. Of viswinkel. Ik mag ze echter wel hun bij Bol en Amazon bestelde boeken laten afhalen. Kledingswinkels moeten dicht maar bij mij kunnen ze hun kleding van Zalando, H&M en weet ik veel wie komen afhalen. En een dag later weer retoursturen. En de volgende dag weer afhalen. En vrijdag weer retoursturen….
Ze mogen niet, als ze in de lange rij met post versturende en pakketjes ophalende mensen op hun beurt wachten, even een boek afrekenen. Die moeten ze online bestellen…. en de volgende dag als pakketje bij mij afhalen. Ik ga dus vijf weken mijn klanten in mijn boekwinkel hun boeken zien kopen bij Bol en Amazon.
“Ik bestel het dan wel online”, bijt een vaste klant mij toe. Alsof het allemaal mijn schuld is… Tijd om het uit te leggen krijg ik niet. De eerste klant die ik over vijf weken waarschijnlijk nooit meer in mijn winkel zal zien.”
Stimulans voor afhaalpunten
Bij de Bruna in Schijndel Bij de Bruna hetzelfde beeld. Paul Sluijpers is open met zijn zaak omdat hij postartikelen mag verkopen en omdat hij een ING- en PostNL-punt is. Maar boeken, tijdschriften, kalenders, agenda’s en spelletjes mag hij niet verkopen. “Ze kunnen mij vanaf nu mailen en dan komen we het bezorgen.” Maar het zorgt voor vervelende situaties. “Mensen komen binnen om een tijdschrift of agenda te kopen en ze willen niet luisteren als ik zeg dat ik die niet mag verkopen.”
“Het is goedkoper om dicht te gaan”, zegt Eric Herni. “De opbrengst van de pakketten zelf is centenwerken, niet eens genoeg om de stroom te betalen.”
60 euro voor drie uur
Wat helpt is een extra vergoeding tijdens de lockdown. “PostNL geeft mij tot in ieder geval 18 december 20 euro per uur om open te blijven”, zegt Herni. Concurrent DHL betaalt niet-essentiële winkels met DHL-afhaalpunten 60 euro per dag om minimaal drie uur open te blijven.
“Dat is een van de redenen dat het grootste deel van onze pakketpunten open blijven”, zegt een woordvoerder van DHL. Hoeveel punten precies dichtgaan, weet DHL nog niet. “Alle punten in supermarkten blijven natuurlijk open. En in niet-essentiële winkels blijft ook meer dan de helft open. Dat is genoeg om ons landelijk netwerk in stand te houden.”
Lokaal shoppen
De Read Shop Karssen stapt over op bestellen en thuisbezorgen nu de winkel vanwege de nieuwe coronamaatregelen gesloten is. “We hopen dat onze klanten op die manier toch lokaal shoppen en ons willen steunen,” vertelt eigenaar Michiel Karssen tegenover de lokale krant.
“We zijn onze klanten heel dankbaar dat ze de afgelopen tijd bij ons hun (kerst)inkopen hebben gedaan,” zegt Karssen. “Iedereen die nog een kerstcadeau of juist een boek zoekt, bieden we die mogelijkheid nu telefonisch, via WhatsApp of e-mail. We bezorgen de bestelling gratis thuis in de regio Bodegraven – en uiteraard volgens de RIVM-richtlijnen.”
Geen winkel volgens KvK
Opvallend verhaal van een kadowinkel in Deventer die zijn deuren openhoudt, omdat deze door de overheid niet als winkel wordt erkend. Eigenaar Sander Hoentjen begon in zijn pand ooit een ontwerpstudio en begon daar later een cadeauwinkel. Toen hij bij het begin van de corona-crisis om staatsteun vroeg via de TOGS-regeling, werd dit geweigerd omdat hij geen SBI-code had van een winkel. Ook na contact met de Kamer van Koophandel, die de SBI-codes registreert. Daardoor liep hij toen 4.000 euro mis. “Als de overheid mij niet als winkel erkent, kan ik nu gewoon open”, stelt hij .