Zo’n 45 procent van de respondenten verwacht problemen met het behalen van de benodigde omzet in de feestdagenperiode. Door de anderhalvemetereconomie moeten de boekhandels hun werkwijze volledig omgooien, licht een woordvoerster van de KBb toe. “Winkeliers kunnen veel minder klanten binnenlaten en van advies voorzien. Veel boekhandels zoeken naar manieren om het verlies van klandizie en omzet op te lossen, maar dat lukt niet altijd.”
Feestperiode
De periode rond december is de drukste en belangrijkste periode voor de boekhandels, maar de toestroom van klanten moet door de maatregelen noodgedwongen verspreid worden. “Om in de feestperiode net zoveel omzet te draaien als voorgaande jaren, zouden sommige klanten al vanaf oktober hun kerstcadeaus moeten halen”, stelt de woordvoerster. “Daar zullen veel winkeliers wel op aansturen, maar het wordt nog heel ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen.” Ook een (verdere) verschuiving naar online kan niet alle misgelopen omzet opvangen, omdat de boekwinkel volgens de KBb een echte ‘snuffelwinkel’ is. “Een webshop weegt niet op tegen de inspirerende rol van een boekhandel.”
Daarnaast zijn voor veel boekwinkels andere cadeauartikelen een belangrijke inkomstenbron. “Die bijvangst verdwijnt dan grotendeels, net als de winst uit evenementen.” Zo kan een evenement als de Kinderboekenweek al gauw tientallen klanten naar een winkel trekken, waar sommige kleinere winkels nu maar drie klanten tegelijk binnen mogen laten.
Verwachting
Veel boekverkopers maken zich volgens de KBb met name zorgen om de aanstaande recessie. “De verwachting is dat de situatie in het laatste kwartaal verder verslechtert. Daarbij is het belangrijk om te weten dat een omzetverlies van tien procent in de zomerperiode een stuk minder zwaar weegt dan eenzelfde omzetverlies in december.”
Uit een eerdere peiling van de Boekverkopersbond bleek al dat een derde van de Nederlandse boekhandels, vooral die in binnensteden, in de problemen komen. Nu de winkelstraten langzaam voller lopen is de situatie licht verbeterd, maar de moeilijkste periode moet nog komen, stelt de woordvoerster. “De omzetverliezen zijn misschien een paar weken zonder gevolgen vol te houden, maar geen maanden.”