Herma rapporteerde over 2020 een omzetgroei van vijf procent na wat het omschreef als een moeilijk jaar.
De omzet van de fabrikant van etiketten, etiketteermachines en zelfklevende materialen steeg met ongeveer 5% op jaarbasis tot € 380,8 miljoen. Dat was met name omdat de volledige productie- en leveringscapaciteit behouden bleef. Hoewel de winst onder druk stond door afschrijvingen van investeringen in productiefaciliteiten, zei algemeen directeur Sven Schneller dat er “reden was om tevreden te zijn” met de resultaten.
Schoolproducten plussen
Labels was de enige van de drie divisies die een daling kende, met een daling van ongeveer 2,2% tot € 82,6 miljoen. Door de lockdown van de detailhandel en de verschuiving naar thuiswerk nam het volume van de verkoop van kantoorlabels in heel Europa af. Anderzijds presteerden schoolproducten “uitzonderlijk goed” en werden ze ondersteund door gerichte online activiteiten. Industriële labels werden getroffen door productieonderbrekingen in sectoren zoals de automobielsector en de chemie, maar gebieden zoals verzendlabels en oplossingen voor klanten in de gezondheidszorg en farmaceutische producten waren positief voor het jaar.
Bij de divisie Zelfklevende materialen groeide de omzet met 8% tot € 241,1 miljoen, terwijl die voor etiketteermachines met ongeveer 2% steeg tot € 53,3 miljoen.