Peter Damman mag voor het vakblad KBM graag lunchen. Deze keer werd hij uitgenodigd door Jan van der Kooij. Van der Kooij is sinds 2015 werkzaam bij Avery in de functie van marketing- en salesmanager voor de Benelux. De goedlachse manager schijnt veel plezier in zijn werk te hebben, en wordt ook vaak gezien bij branche evenementen. Tevens is hij bestuurslid bij Officeworld, de club die vanaf 1 januari 2021 zal samengaan met de Officers. Voldoende reden dus om met hem via een videoverbinding te lunchen en te vragen hoe het met hem en het bedrijf is vergaan in het afgelopen jaar.
1. Wat zijn je functies en verantwoordelijkheden bij Avery?
Als sales- en marketingmanager ben ik verantwoordelijk voor de Benelux. Tot voor kort was ik dat ook voor unieketiket.nl ( online etikettenconcept en onderdeel van Avery) , maar dat groeide wat uit zijn jasje. Ik houd mij bezig met de klanten in de Benelux, het assortiment, de marketing en communicatie , mijn team en natuurlijk uiteindelijk het financiële resultaat. Tevens ben ik bestuurslid bij Officeworld.
2. Hoe is 2020 voor Avery verlopen?
Ook wij zagen een forse terugval qua omzet in de maanden maart tot en met april. In juni ging het alweer beter en langzaam gingen we daarna naar het oude niveau. Maar de verloren omzet loop je niet meer in. Over het vierde kwartaal mogen wij niet klagen, waardoor we 2020 beter zullen afsluiten dan we hadden verwacht. Naast de verschuiving in assortimenten was er een enorme verschuiving naar bestellingen online. België was voor ons lastiger. Een zwaarderelock down, minder online traditie, en geen grote bekende online spelers waren daar debet aan. Veel Nederlandse webshops hebben hiervan geprofiteerd. En Amazon zeker ook! En dan zijn we dit jaar ook nog verhuisd met ons kantoor naar Amersfoort.
3. Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen in het assortiment?
We hebben net antimicrobiële etiketten en beschermfolie geïntroduceerd als antwoord op het grotere bewustzijn inzake gezondheid, hygiëne en bescherming.is. De eigenschap van de coating op deze materialen is dat het 99.9 % van alle microben doodt die ermee in aanraking komen. En dat voor langere tijd. Toepasbaar op allerlei soorten ondergrond, plekken die mensen veel aanraken. Een enorme groeimarkt dus! En voor de thuiswerkers hebben we nu handige kleinere verpakkingen van etiketten.
4. Hoe verloopt de distributie van jullie producten?
Onze producten bereiken de eindverbruiker via diverse kanalen. Een multichannel distributie strategie dus. De kantoorvakhandel en de contract stationers zijn daarbij belangrijke pilaren voor ons. Zij hebben de klanten en wij een goed product , een duidelijk A-merk. Het snelst groeiend zijn de etiketten die tegen een stootje kunnen, de protectionen security categorie. Ze worden gebruikt voor signage, buitengebruik etc. Eigenlijk daar waar etiketten het zwaar te verduren krijgen (zon, water, olie).
5. Heeft de winkel nog een toekomst, of is straks alles voor Amazon en Bol?
Online is de overweldigende winnaar. Al was het alleen maar omdat een fysieke winkel beperkt is in ruimte en men dus keuzes moet maken en nooit alles kan hebben. Het landschap is veranderd, of je dat nou evolutie of revolutie noemt. Online is de concurrentie natuurlijk steviger, vergelijken is immers gemakkelijker. De winkel hoeft niet de goedkoopste te zijn, de directe beschikbaarheid is ook een prijspremie waard. Amazon zal zeker zijn aandeel pakken in de Benelux. Er is daar zo veel power , knowhow en financiële middelen, de andere spelers zullen dit zeker gaan merken. Maar deze laatste groep zal een plek hebben, als ze de juiste strategische positie kiezen.
6. Ben je een netwerker? Op welke evenementen komen we je tegen?
Ik ben graag in contact met mensen maar geen pur sang netwerker. Het is belangrijk, maar ik ben er niet bewust mee bezig. Natuurlijk ben ik bij de evenementen van mijn klanten, vakbeurzen en OPI bijeenkomsten. Maar Peter, zo een goede netwerker als jij zal ik wel nooit worden. Jij kent volgens mij iedereen in de branche!
Het heeft de manier van werken binnen onze organisatie veranderd. Het videobellen via Teams of Zoom was iets waar ik 11 maanden geleden nog nooit van had gehoord. Nu doen we dit dagelijks en ook het aantal groepsapps is behoorlijk toegenomen. Ik mis de fysieke afspraken wel. Natuurlijk is het online contact veel efficiënter. Ik denk dat het in de toekomst een mix gaat worden van on- en offline. En dat is prima. En ja , al dat thuiswerken is natuurlijk niet goed voor de omzet in naambadges. Maar ook dat komt wel weergoed. We bewegen tenslotte mee met de markt.
8. Waaraan herken je een goede inkoper?
Aan een pen van jouw concurrent? Nee, dat is een grapje. Het inkoopvak ligt dicht tegen marketing aan. Het product moet tenslotte ook weer verkocht worden. Kennis en goede voorbereiding zijn essentieel. Daarnaast is een inkoper ook een sparringpartner en relatiemanager, zowel binnen als buiten het bedrijf. Een goede voorbereiding levert altijd de beste deals op, voor beide partijen.
9. Jullie zijn onderdeel van ccl industries. Wat Merk jij daarvan?
CCL is beursgenoteerd. Het is de grootste labelcompany ter wereld met vier divisies, waarvan Avery er een is. Door acquisitie, veelal van online bedrijven, versterken wij onze positie. Het bedrijf is wars van overhead en hoofdkantoren. Beslissingen kunnen decentraal worden genomen en innovatie en ondernemerschap staan hoog in het vaandel. Het is een groot bedrijf maar het voelt persoonlijk en betrokken. I like it! Nou Peter, een beroemde DJ? Ik ben gek op muziek , concerten, en festivals! Nee hoor, ik floreer het beste in minder grote organisaties. Echter, als heel goede tweede keuze weten mijn kinderen direct het antwoord; traumahelikopter piloot. Waarom? Vraag me dat maar als we nog een keer echt gaat lunchen!
Van der Kooij is een tevreden mens. Het bedrijf Avery past hem als een handschoen. De combinatie van het vertegenwoordigen van een A-merk met daarbij een no nonsens organisatie zorgen ervoor dat hij geniet van zijn rol als Benelux manager. Avery is een merk dat bij vrijwel iedere speler in de branche in het assortiment zit. En dat is natuurlijk niet zonder reden. Maar er blijft altijd wat te wensen over. Een multichannel strategie betekent ook dat je nieuwe kansen moet herkennen en grijpen als ze daar zijn. En dat past dan weer heel goed bij van der Kooij. Want dan kan hij pas echt zijn kwaliteiten als sales- en marketingman laten zien!