Ricoh neemt hiermee de smart building oplossing van Mapiq op in haar Communication Services portfolio. Hiermee kunnen kantoormedewerkers bijvoorbeeld snel en slim collega’s vinden of ruimtes reserveren en krijgen facility managers meer inzicht in het gebruik van een kantoorgebouw. Met deze inzichten kan het gebruik van gebouwen duurzamer gemaakt worden en kosten worden bespaard.
De samenwerking past naar eigen zeggen naadloos in Ricoh’s strategie om organisaties te helpen bij het inrichten van de werkplek van de toekomst, waarbij medewerkers, op kantoor en op afstand optimaal met elkaar samenwerken en informatie delen. En waarbij werkplekken duurzamer worden ingericht.
Voordelen voor medewerkers en managers
De oplossing van Mapiq geeft medewerkers online toegang tot de faciliteiten van een kantoorgebouw. Ricoh en Mapiq brengen dit al in praktijk in het nieuwe hoofdkantoor van AkzoNobel in Amsterdam. Hier kunnen medewerkers via hun mobiele telefoon, tablet of laptop online hun weg vinden in het gebouw. Welke vergaderruimtes zijn nog vrij? Waar is het rustig in kantoor? Waar vind ik mijn collega’s? Facility managers krijgen hiermee een compleet inzicht in het gebruik van het kantoor en kunnen hiermee sturen. Is het rustig op kantoor dan kunnen zij bijvoorbeeld een verdieping sluiten en zo besparen op energie. Hiermee wordt het kantoor duurzamer en worden kosten bespaard.