De Primera vestigingen zijn meestal gevestigd in wijk- en buurtcentra in steden en dorpen. Met name in crisistijd ziet Van Doorn dat de vestigingen op hightrafficplekken en in toeristengebieden het moeilijker hebben. Bij ongeveer 60 Primera vestigingen op dergelijke plaatsen is de omzet de afgelopen periode dan ook flink gedaald.
“Ongeveer 60 winkels zien de omzet flink dalen als direct gevolg van het coronavirus, maar we blijven goede hoop houden. Denk daarbij aan de ondernemers op de Waddeneilanden of aan de kust. We zitten precies in de periode dat het toerisme normaliter toeneemt, maar dat blijft tot nu toe uit. De verwachting is, als ik andere berichtgeving moet geloven, dat het binnenlandse toerisme dit jaar gaat groeien, omdat vliegreizen er niet in zitten. Dat is voor ons gunstig en we hopen dat de ondernemers daarvan profiteren”, zegt Van Doorn tegenover Levensmiddelenkrant.
Daar waar toerismegebieden nu nog leeg zijn, hebben de winkels in de grensgebieden juist andere klanten. Consumenten die eerder in België of Duitsland hun rookwaren haalden, zijn nu aangewezen op de Nederlandse verkooppunten van tabak. Dat is een tijdelijk voordeel, omdat tabak in de buurlanden normaliter veel goedkoper is.
Groei in kantoorartikelen
Niet alleen tabak is een belangrijke productgroep voor Primera. Ook kantoorartikelen, tijdschriften en wenskaarten zijn onderdeel van het assortiment dat juist in deze tijd extra populair is. “Iedereen die thuiswerkt, heeft nu andere producten nodig. Het hamstergedrag is afgevlakt, maar er zijn productgroepen die nog steeds goed verkopen”, legt Van Doorn uit.
Als voorbeeld noemt hij wenskaarten. “Een paar jaar geleden hebben we ons afgevraagd wat de toekomst van wenskaarten is, omdat we een daling zagen in de populariteit. Je kunt via internet makkelijk een kaart versturen, en ook de komst van sociale media hebben hiermee te maken. Maar wij geloofden in de kracht van wenskaarten als een klein cadeautje en we hebben jaar op jaar groei weten te realiseren. Wat er nu gebeurt, is echter extreem. Gemiddeld verkopen we 40 tot 50 procent meer wenskaarten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Blijkbaar is dit tóch waardevoller dan een appje sturen.”