Jalema
Het is een uitdaging om een een winkel, een kantoor of andere werkomgeving of school in te richten volgens de richtlijnen van de 1,5 meter-economie. Voor kinderen en ouders is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten waar ze aan toe zijn nu de scholen weer open zijn. Maak 1,5 meter daarom visueel op alle plekken waar dat nodig is. Jalema heeft daarvoor diverse handige stickers in het Hygiene & Safety-assortiment opgenomen. Daarnaast is er een hands-free deuropener in het assortiment, waarmee je zonder aanraking een deur kunt openen of een liftknop kunt indrukken. Plus een serie transparante schermen voor hygiene en veiligheid.
Ergodirect
Direct na de lockdown heeft Ergodirect onder meer enkele tientallen medewerkers van Capgemini voorzien van een zit-sta tafel met WORK & MOVE coach alsmede een ergonomische bureaustoel van Flokk om te zorgen dat zij ook thuis gezond, comfortabel én efficiënt hun werkzaamheden kunnen voortzetten.
Gulinski & De Baar
Corné Gulinski van Gulinski & De Baar Kantoor- en Projectinrichters meldt op Linkedin: Vandaag de mooie en dankbare opdracht gekregen om 100 medewerkers van de gemeente Den Bosch te voorzien van een ergonomische bureaustoel om ook thuis op een verantwoorde manier te kunnen werken! Deze stoelen bezorgen wij tot aan de voordeur met uiteraard een uitgebreide op schrift gestelde zitinstructie.
Filex
Als eerste op de markt introduceert Filex een handig transparant Acryl scherm welke je achter je monitor kan monteren En waarbij je, door zijn slimme constructie, het scherm horizontaal en verticaal kan instellen! Door deze constructie is veilig werken zelfs met 2 schermen ook geen enkel probleem meer!
Rillstab
Rillstab heeft een display ontwikkelt met verven en verf attributen, nu de vraag naar hobby-artikelen stijgt door het grote aantal mensen dat gedwongen thuiszit.
Omzet Inktweb.nl door het dak
De omzet van webshops voor kantoorartikelen, drogisterij-artikelen en etenswaren gaat als gevolg van de Coronacrisis door het dak. ,,Een deel van de sector draait momenteel op piekcapaciteit”, zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. ,,We verwachten dat de groei voorlopig aanhoudt.”
Directeur Marc van Raai van Inktweb.nl in Alkmaar is als leverancier van kantoorartikelen een voorbeeld van bedrijven die profiteren van de pandemie. ,,Het is nog drukker dan in de Kerstperiode”, zegt hij. ,,We draaien drie keer zoveel omzet als normaal.” Het bedrijf moet alle zeilen bijzetten om cartridges, printpapier, pennen en andere kantoorartikelen snel bij de klant te hebben.
“Omdat veel reguliere winkels gesloten zijn, kiezen mensen al snel voor een webshop,” vertelt Van Raaij tegen het Langedijker Dagblad.
Volgens Jongen van Thuiswinkel.org opereert Inktweb.nl in een van de twee branches die profiteren van de crisis. ,,De eerste groep zijn webwinkels die ervoor zorgen dat mensen thuis kunnen werken”, zegt Jongen. ,,En dan moet je niet alleen aan kantoorartikelen denken, maar bijvoorbeeld ook aan leveranciers van laptops, telefoons en dergelijke.” De andere groep die profiteert zijn de webshops die ervoor zorgen dat we thuis kunnen leven; supermarkten (+90%), drogisterij-artikelen (+500%) en woonaccessoires.
In het bedrijfspand van Inktweb.nl worden intussen ook overuren gemaakt. ,,Normaal verzorgen drie medewerkers de bestellingen”, zegt Van Raai. ,,Vanwege de toenemende drukte hebben we de afgelopen weken een deel van het kantoorpersoneel vrijgemaakt. We werken nu met tien mensen in het magazijn.”
Paperclip profiteert van vraag naar wenskaarten
Directeur Puck van Aart hield even zijn adem in, toen de coronamaatregelen half maart ingingen. De verkoop van wenskaarten stortte helemaal in. Als een van de grootste wenskaartuitgeverijen van de Benelux bevoorraadt Paperclip Cards onder meer alle winkels van Bruna en AKO in Nederland. ,,Maar de vestigingen op stations en op Schiphol gingen dicht of het werd er heel stil. Net als in andere winkels”, vertelt hij tegen het Algemeen Dagblad.
En toen keerde het tij plotseling weer. ,,Heel snel zagen we dat mensen kaarten gingen gebruiken om met elkaar in contact te blijven, om oma wat aandacht te geven, om een verjaardag toch nog een beetje feestelijk te maken. De waardering voor de wenskaart ging opeens heel snel omhoog”, merkten Van Aart en zijn collega’s. ,,Het is natuurlijk ook een manier van communicatie met een andere waardering dan een appje of een berichtje op Facebook. Dat heeft iedereen nu wel in de gaten.”
Voorraad
Kaarten met teksten als Ik denk aan je, Even een berichtje van mij, Ik stuur je een opkikkertje, die gaan de laatste weken extra hard. Terwijl dat normaal gesproken echt de toppers niet zijn
Sindsdien moeten de tientallen werknemers een tandje bijzetten om alle winkels te blijven voorzien van wenskaarten. ‘Tienduizenden tot honderdduizenden’, Van Aart kan niet precies benoemen hoeveel extra kaarten momenteel naar winkels worden verscheept. Maar dat het er heel veel meer zijn dan normaal, is zeker. ,,Onze productie vindt plaats in China. Het duurt altijd al vrij lang voor wenskaarten vanuit China hier zijn om verkocht te kunnen worden. Daarom hebben wij standaard al veel voorraad en daar hebben we nu voordeel van.”
Terwijl de wegen stil zijn, zijn vertegenwoordigers van Paperclip juist meer op pad dan ooit. Al is dat niet altijd even makkelijk. ,,De winkels zijn erg druk en we willen natuurlijk de RIVM-maatregelen naleven. Onze mensen bellen daarom ook altijd voor ze op bezoek komen.”
Een op de drie boekhandels in Nederland dreigt failliet te gaan
Een op de drie boekhandels in Nederland dreigt failliet te gaan als gevolg van de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus, zegt directeur Anne Schroën van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) tegen de Volkskrant.<>
Volgens Schroën staan vooral de boekhandels in de grote steden op omvallen met omzetdalingen van 80 tot 90 procent. Deze winkels verkopen verder geen andere producten aan de toonbank, zoals staatsloten en kleurboeken. Schroën baseert haar uitspraken op een peiling onder de 1.100 boekwinkels die aangesloten zijn bij de brancheorganisatie. Bij de boekhandels in de dorpen en kleinere steden bleef de omzet tot vrijdag stabiel. Maar ook daar is nu een daling zichtbaar.
“De huur loopt intussen bij de meeste zaken gewoon door, bijna de helft van de boekverkopers heeft nog geen afspraken kunnen maken met hun verhuurders”, aldus Schroën in het dagblad.
“Boekhandels hebben meer personeel in dienst dan andere retailers, wat te maken heeft met de adviesfunctie van de boekhandelaar. Intussen mogen de klanten die nog wél komen een boek niet oppakken of erdoorheen bladeren, terwijl dat erg belangrijk is.”
Boekhandels kunnen net als andere ondernemingen een beroep doen op de noodsteun van het kabinet. De KBb is bezig met de oprichting van een noodfonds voor boekhandels, maar doet ook een beroep op uitgevers en distributeur Centraal Boekhuis (CB) om de branche te ondersteunen. “CB heeft de krediettermijnen met dertig dagen verlengd, dus winkels mogen het uitstaande bedrag over een lange termijn terugbetalen; maar we hebben meer lucht nodig”, stelt Schroën.
Subsidiemogelijkheid voor thuiswerken
Nu thuiswerken als gevolg van de corona-crisis in veel bedrijven noodzakelijk is geworden, vragen veel werknemers aan hun werkgever om hun thuiswerkplek in te richten. Het is mogelijk om de werknemer belastingvrij een bedrag uit te keren hiervoor. Eens in de vijf jaar mag een werkgever een belastingvrije vergoeding van € 1815,- euro (inclusief BTW) geven om thuis een kantoor in te richten.
Keep distance, stay connected
Eind maart heeft edding Benelux het officiële startsein gegeven voor het initiatief: Keep distance, stay connected. Een initiatief om ervoor te zorgen dat iedereen, juist in deze tijd, in contact met elkaar blijft. Door het maken van raamtekeningen blijven mensen toch afstand van elkaar houden, maar zijn ze toch verbonden met elkaar.
Op de website www.edding.com/keepdistancestayconnected kunnen bezoekers gratis raamtekensjablonen downloaden. Met deze raamtekensjablonen kan een ieder zijn of haar helden steunen die nu voor een andere klaar staan. Maar ook een potje Ganzenbord spelen met opa of oma en zichzelf of een ander versieren met bijvoorbeeld een hoed en een snor. Er is zelfs een template om op #berenjacht te gaan. Dit initiatief zal via social media, online banners en via de website onder de aandacht gebracht gaan worden.
“In deze moeilijke tijden zien we dat mensen dicht bij elkaar willen blijven, maar door de omstandigheden elkaar niet kunnen bezoeken. Of dat mensen iemand een hart onder de riem willen steken. Een raamtekening is dan een creatieve oplossing. Elkaar steunen of even met elkaar lachen is dan toch waar we het allemaal voor doen”, aldus Age Yska, Trade Marketing Manager bij edding Benelux. “De eerste reacties vanuit de kantoorvakhandel en hobbywinkels zijn erg positief, dus dat het aanslaat is iets dat zeker is.”