ACCO Brands laat een sterke groei zien voor het tweede kwartaal, inclusief een opleving in het segment kantoorproducten. De netto omzet lag dit jaar in Q2 41 procent hoger. Na aftrek van de bijdrage van de nieuwe acquisitie PowerA en valutavoordelen steeg de omzet nog altijd met 20 procent. De winst verdubbelde naar $ 67 miljoen.
De netto-omzet – inclusief $ 51 miljoen van PowerA en $ 24 miljoen in gunstige valutaomrekening ten opzichte van vorig jaar – steeg met 41,1% tot $ 517,8 miljoen.
De vergelijkbare omzet bedroeg $ 443,4 miljoen, een stijging van 20,8%. Dit werd toegeschreven aan hogere consumentenbestedingen en een grotere vraag als gevolg van meer heropening van kantoren en scholen. In het tweede kwartaal van 2019 – pre-COVID – bedroeg de omzet van ACCO $ 394 miljoen.
Bedrijfsbrede groei
“Onze resultaten over het tweede kwartaal bleven het marktherstel weerspiegelen”, aldus CEO Boris Elisman. “We boekten een sterke algemene omzetstijging, met organische groei in alle segmenten. Onze strategie om ons bedrijf te transformeren naar een meer consumentgerichte onderneming bleef vruchten afwerpen, aangezien PowerA opnieuw een sterke omzetstijging liet zien.
Over het algemeen ben ik erg blij met onze uitvoering. We hebben een betere zichtbaarheid voor de tweede helft en ons momentum geeft ons vertrouwen dat we in 2021 een recordomzet en sterke winstprestaties zullen kunnen leveren. ”
EMEA-cijfers
In de EMEA-regio bedroeg de gerapporteerde omzet $ 157 miljoen, een stijging van 78%. Valutakoersen voegden $ 14 miljoen toe en PowerA droeg $ 7 miljoen bij.
De vergelijkbare omzet groeide met 54% tot $ 136 miljoen. Er was meer vraag naar alle producten, terwijl ook het martkaandeel van ACCO groeide.
Het aangepaste bedrijfsresultaat steeg tot $ 14 miljoen, tegen $ 2 miljoen in 2020.
Vorig jaar daalde de omzet in EMEA met 30% tot 88 miljoen dollar, terwijl de omzet twee jaar geleden 128 miljoen dollar was.