Aan het begin van de coronacrisis kocht het leeuwendeel van de zakelijke inkopers regelmatig bij consumentenwebshops die vaak niet ingericht zijn op zakelijke orders. Dit bracht Ilias Ahayan op het idee om een alternatief te bieden dat beter aansluit bij hun behoeftes. Zo zag MKBshop het daglicht. Ahayan vertelt uitgebreid over de mogelijkheden, plannen en ambities van het nieuwe platform in de office-markt.
Initiatiefnemer Ilias Ahayan – de oprichter van Koopjedeal.nl – deed de laatste jaren veel ervaring op in de B2C-markt. “Maar toen ik mijn eerste bedrijf startte, kom je vanzelf in aanraking met de B2B-business van kantoorartikelen. Dat geldt eigenlijk voor iedere ondernemer. Ik was destijds al van mening dat we bepaalde zaken beter zouden kunnen doen. Sowieso is de hele B2B-markt heel interessant en zijn er de laatste tijd genoeg ontwikkelingen, vooral online. Hierbij willen we een goede positionering innemen en wat moois neerzetten voor bedrijven.”
Mascot Online
Eind vorig jaar is Ahayan gestopt met Koopjedeal. nl, dat hij zelf heeft opgericht. Het online bedrijf maakte in 2019 een doorstart na een faillissement. Een grote brand in dat jaar die het magazijn in de as legde, was een van de oorzaken voor de neergang. Maar hij pakte de draad weer op en was nog ruim een jaar actief bij Koopjedeal.nl. Toen vond hij het tijd voor een nieuwe uitdaging, en wel op de B2B markt. “Op zoek naar leveranciers kwam ik al snel uit bij Mascot Online dat een van de grootste leveranciers voor Koopjedeal. nl is. Een perfecte partner om dit samen mee te doen. De distributeur voldoet aan de modernste logistieke vereisten. We konden snel schakelen en onze systemen koppelen, waarna we begin mei jongstleden live gingen.”
Nu is het zaak voor MKBshop om een positie op de markt van kantoorartikelen te veroveren, tussen de vele spelers. “Ik zie het zo: hoe meer spelers de markt heeft, hoe groter de markt is. Ik zie het ook niet als afpakken, want de markt is groot zat. Er zijn echter wel bepaalde doelgroepen die nu niet goed worden bereikt door de traditionele spelers. Daar willen we vooral op inspringen. We gaan niet vol op de aanval op onze concullega’s. Ons voornaamste doel met MKBshop is om voor de hele MKB-markt bepaalde diensten te leveren om deze te helpen om hun zaken beter te doen.” Ahayan haalt een aantal voorbeelden aan. “We willen gaan starten met online evenementen met bekende sprekers. Dat gaat het niet alleen over de kantoren, maar een stuk breder. Neem de MKB VIP Club die we onlangs hebben opgericht, je hoeft alleen maar een account aan te maken en je krijgt toegang tot, voorlopig nog, webinars met deskundigen. Het kan ook gaan om online marketing of digitalisering. We hebben een netwerk van specialisten die klanten kunnen ondersteunen met hun business, los van kantoorartikelen.”
Meer via B2C-webshop
Hij constateert dat veel aankopen in het MKB-segment gedaan worden bij consumenten-webshops. “Bijvoorbeeld een laptop via Coolblue of een bureaustoel via Bol.com. Dat soort bedrijven laat nogal wat kansen liggen, of dat nu op ondernemingsniveau is of het gaat om bepaalde gemakken waaraan een factuur moet voldoen. Omdat ze meer op de consument zijn gericht, hebben ze dat soort zaken minder in orde dan een B2B-aanbieder. Dat willen we juist beter doen.”
Sinds het merendeel van de mensen thuis is gaan werken tijdens de coronacrisis wordt er ook meer via B2C-webshops gekocht. “Dat heb ik bij mijn vorige bedrijf ook ervaren. Dan kocht je honderd flacons handgel voor een consumentenprijs,
duurder dan je het via een zakelijke aanbieder had aangeschaft. Dat zie je steeds meer en corona heeft dat versneld. Een inkoper in het MKB is ook een consument en heeft de vrijheid om zijn zakelijke aankopen via een e-tailer te doen. Wij willen juist een plek creëren die is gefocust op de B2B-markt. Dat kan ook een hotel zijn dat een boxspring of lakens nodig heeft. Je kan bij MKBshop, naast sec kantoorproducten, ook terecht voor andere producten die je nodig hebt om een bedrijf te runnen. Je loopt soms bij tien verschillende bedrijven, terwijl het juist handig is dat je alles onder één dak hebt.”
Waarmee wil je je onderscheiden van online globals als Amazon en Bol.com? Ahayan: “Zij focussen zich uiteraard meer op consumenten, maar het gaat om hele kleine dingen. Als je bijvoorbeeld als zakelijke inkoper wilt afrekenen, hebben wij een automatische koppeling met het KvK- of BTW-nummer. Of we kunnen een losse factuur in
‘Sinds het merendeel van de mensen thuis is gaan werken tijdens de coronacrisis wordt er ook meer via B2C-webshops gekocht’
pdf-formaat maken, evenals een bedrijfsaccount met verschillende inlogs voor medewerkers. Ook krijg je bij ons automatisch voordeel als je grote hoeveelheden aanschaft. Dat zijn misschien kleine dingen, maar die vind je niet in een webshop voor de consument. Die is daar minder op gefocust.”
Versplintering
In principe is elke onderneming welkom bij MKBshop, maar het accent ligt op bedrijven van 1 tot en met 250 medewerkers. “Dit is een doelgroep die we heel goed kunnen bedienen. Onze focus ligt niet op de hele grote concerns die al hun inkoopcontracten en bepaalde afspraken hebben. We stellen het gemak voorop. Je kunt gewoon online een bestelling plaatsen, waarbij iedereen wel zijn eigen contactpersoon kan krijgen. Juist bij het MKB zie je de meeste versplintering van de plekken waar ze hun producten bestellen”
Ahayan ziet de Kantoorvakhandel op de hoek niet meteen als directe concurrenten. “Natuurlijk verkopen ze dezelfde producten, maar we beschouwen dat niet als een bedreiging waarbij we klanten moeten afpakken. Wij zien juist een andere hele grote groep die nog geen vast aankooppunt heeft. Hierin willen we ons graag gaan mengen. De markt is groot genoeg en ik hou er niet van om te zeggen dat we wel even de concurrentie aangaan met die of die.”
Dat hij zich met MKBshop in een krimpende markt zou begeven, is Ahaya niet bevreesd voor. “Er is digitalisering, thuiswerken, kantoren worden anders ingericht. Mensen gaan op een andere manier werken, verdeeld over kantoor en thuis. Er gebeurt heel veel in de markt. We willen het voor hen gemakkelijk maken om de business uit te voeren. Dat gaat verder dan de (traditionele) kantoorartikelen. Ik denk trouwens ook dat het minder om krimpen gaat, maar juist een verschuiving naar bijvoorbeeld webshops.”
Nieuw magazijn
Kun je als online shop, zonder mogelijkheid van touch & feel, een hele thuiswerkplek inrichten voor een werknemer van een MKB-bedrijf? “Ja dat kunnen we. Daarbij kun je bij ons, net als bij de meeste B2C-webshops, aangekochte producten zonder opgaaf van reden retourneren. Daarnaast gaat Mascot Online uitbreiden met een nieuw magazijn, waarin ook plaats komt voor een showroom en experienceruimte om inspiratie op te doen. Er zijn bepaalde producten, als een bureaustoel die je eerst wilt uitproberen, en een groep klanten wil ook nog steeds in een fysieke omgeving testen of kopen.” Quantore is momenteel de grootste leverancier van MKBshop. “Via deze distributeur willen we alle hardlopers uit voorraad aan bieden, ofwel de longtail. Het logistieke en automatiseringssysteem van Quantore kon goed worden geïntegreerd in ons systeem. Ook denken we aan grote partijen als Tech Data en Copaco, die bepaalde services kunnen verlenen die we ook aan onze klanten willen bieden.”
Naast de levering van A-merken heeft MKBshop de ambitie om private label-producten te leveren. “Mascot Online doet eigenlijk niet anders en maakt voor grote retail- en e-commerce klanten white label-merken. Maar we willen op dit gebied eerst leren welke behoeftes klanten precies hebben. We zien hierbij veel kansen, want de klant wil graag een brede keus hebben.” Ahayan kijkt tot slot vol positieve verwachtingen vooruit. “We verwachten dat ons nieuwe distributiecentrum, inclusief experience center, over twee jaar operationeel is. Dat is een belangrijke stap om de behoeftes van MKBshop verder in te vullen. Verder willen we aanvullende diensten aanbieden, als de bouw van een webshop voor starters en marketing-ondersteuning. Zo willen we steeds meer van dergelijke activiteiten uit handen nemen bij bedrijven als ze dat wensen. Vaak start het met een bureaustoel, waarna men meer wenst. Daarbij willen en kunnen we de ondernemer helpen.”