De franchisegevers van de koffie- en lunchformules Doppio Espresso (25 vestigingen), Chocolate Company (19 vestigingen) en Barista Café (23 vestigingen) bundelen de krachten en gaan samen verder onder de naam Caféco. Het doel van deze samenwerking is het versnellen van de organische groei in binnen- -en buitenland. ,,Deze stap is voor alle betrokkenen een win-winsituatie.”
De consument merkt weinig van de consolidatie, de zaken behouden hun eigen naam, de bekende gezichten en uitstraling. Achter de schermen wordt het verschil gemaakt in efficiëntie, capaciteit en expertise, zodat groei voor de formules optimaal behaald wordt.
Caféco: een merkenhuis voor franchiseformules
Eerste prioriteit is het verbeteren van de dienstverlening aan franchisenemers en vestigingsmanagers. Zij profiteren van de veranderingen achter de schermen, zodat ze zich nog beter kunnen richten op hun ondernemerschap en gastvrijheid.
Joure is de thuisbasis van Caféco. Het nieuwe team wordt grotendeels ingevuld door huidige medewerkers van de drie formules waardoor kennis en ervaring behouden en versterkt wordt. Er vallen geen gedwongen ontslagen.
Al voor de coronacrisis had Peter van Eijl (oprichter en eigenaar van Doppio Espresso) een visie van meer samenwerking in de markt van daghorecaformules. Aan de voorkant zijn de formules volgens hem verschillend en onderscheidend, aan de achterkant werken ze min of meer hetzelfde. Van Eijl beschouwt de samenwerking als een bijzondere ontwikkeling in de gefragmenteerde markt. ,,Dit is niet het eindstation, het nieuwe Caféco ziet kansen voor meer samenwerkingen in de toekomst.”
De ambities zijn groot. Nu het fundament van een franchiseformulehuis stevig wordt neergezet, verwacht het management verdere consolidatie en versnelling van de organische groei in binnen- en buitenland. Tekst gaat verder onder de foto.
Alexander de Ronde Bresser neemt zijn ervaring als directeur bij Chocolate Company mee naar Caféco. De Ronde Bresser: ,,Deze stap is voor alle betrokkenen echt een win-win situatie. Het zijn drie mooie merken die ieder een eigen karakter en positie in de markt hebben opgebouwd. Daar gaan we op voortbouwen.”
Peter van Eijl (links) en Alexander de Ronde Bresser ‘proosten’ op de komst van Caféco.