De vraag naar kerskaarten is ook dit jaar ongekend groot. De verkoop kwam vroeg op gang, met al in november een verkoopplus van 30% t.o.v. vorig jaar. De omzetgroei wordt met name gedreven door consumenten die al vroeg voor hun kerstboodschappen op pad gingen. Mogelijk speelde de ervaring van vorig jaar, toen de winkels half december moesten sluiten, daarbij een rol.
Gemiddeld verstuurt 60% van de Nederlanders dit jaar kerst- en nieuwjaarskaarten. Van de 66-plussers is dat ruim 80 procent, blijkt uit onderzoek van PostNL. Ook jonge mensen kopen en versturen kerstkaarten: van de respondenten tussen 21 en 30 jaar meer dan de helft. Populair zijn luxe en grote kerstkaarten en kaarten met iets extra’s. Onverminderd is er ook veel vraag naar kaarten met traditionele kerstafbeeldingen.
“Ook in dit “tweede coronajaar” is er veel waardering voor de wenskaart als hèt middel om een persoonlijke boodschap over te brengen. Aandacht voor elkaar, terwijl je niet altijd samen kunt zijn; een wenskaart is ideaal om te laten weten dat je aan iemand denkt. Dit bleek ook uit consumentenreacties op onze campagne “Een kaart blijft langer hangen” van oktober jl.
Gelukkig blijven de winkels open en heeft de consument de keuze uit een ruim assortiment”, aldus Jan Willem Koch, voorzitter van de Vereniging Wenskaart.