De coronapandemie betekende voor veel bedrijven een razendsnelle overstap naar thuiswerken. Nu we langzaamaan weer vooruit kunnen kijken, neigt de meerderheid van de bedrijven (56%) naar een bepaalde vorm van hybride werken. Onder grote bedrijven met meer dan 10.000 werknemers is dit maar liefst 77%. Binnen het hybride werkmodel heeft het kantoor een prominente positie: bijna 80% van de bedrijven verwacht dat het werk voor minstens de helft van de tijd op kantoor zal worden gedaan. Dit stelt internationaal vastgoedadviseur CBRE in haar nieuwste internationale onderzoek naar het sentiment onder kantoorgebruikers.
Klik hier voor de link naar het onderzoek
Samenwerking en technologie zijn essentieel
Het onderzoek wijst verder uit dat de belangrijkste factoren die de toegevoegde waarde van het kantoor bepalen samenwerking (81%), medewerkersbetrokkenheid (50%) en een sterke bedrijfscultuur (39%) zijn. Om de overgang naar hybride werken succesvol te laten verlopen, is technologie cruciaal. Verbeterde videoconferentiesystemen (67%), smart gebouwsystemen en -sensoren (31%) en monitoring van de luchtkwaliteit (25%) zijn hierbij essentieel.
Succesvolle implementatie berust op vier pijlers
“We hebben internationaal de kansen en uitdagingen van hybride werken in beeld gebracht. Dit resulteert in essentiële aanbevelingen om succesvol samen te werken, op korte en lange termijn. Deze bevindingen hebben we gebundeld in onze recente whitepaper Een nieuwe werkelijkheid: hoe hybride werken de rol van het kantoor blijvend verandert”, vertelt Wouter Oosting, specialist op het gebied van Workplace Strategy & Innovation bij CBRE.
Oosting vervolgt: “Hybride werken gaat veel verder dan mensen laten kiezen tussen thuis of op kantoor werken. Het vraagt om vergaand inzicht in de bedrijfscultuur en in de unieke behoeften en werkstijlen van zowel individuele medewerkers als hele teams. Wij geloven dat een succesvolle implementatie van hybride werken berust op vier pijlers: WAAR, WAT, WIE en HOE. Organisaties zullen moeten bepalen WAAR het werk gedaan kan worden, WAT er te doen valt en welke mate van interactie dat vereist, WIE het werkmodel bepaalt en wie het meest gebaat is bij aanwezigheid op kantoor. En ten slotte de overkoepelende vraag: HOE dragen werkplekken bij aan de bedrijfsdoelstellingen, bedrijfscultuur en onderlinge samenwerking?”.
Gevolgen voor kantoorgebruik
“Aanvankelijk werd verwacht dat hybride werken ervoor zou zorgen dat organisaties minder vraag hebben naar kantoorruimte. Dit blijkt niet het geval te zijn. In ons onderzoek naar het sentiment onder kantoorgebruikers uit 2021, gaf slechts 5% van de organisaties aan de komende drie jaar meer dan 30% kantoorruimte te willen inkrimpen. Steeds meer krijgt het kantoor een ontmoetingsfunctie: het is een werkomgeving die mensen en teams samenbrengt. Deze verschuiving heeft gevolgen voor het kantoordesign, de planning en de gelijkheid tussen fysiek en virtueel aanwezige medewerkers. Organisaties moeten daarom onderscheidende, gebruikersgerichte kantoren bieden, waar medewerkers graag komen werken. Wanneer je het kantoor inricht als dé ideale plek om samen te werken, kun je hybride werken succesvol implementeren,” concludeert Oosting.