38 procent van de bedrijfsleiders in het mkb geeft aan op dit moment al zijn voordeel te kunnen doen met de digitale disruptie en nog 39 procent meent hier binnen twee jaar klaar voor te zijn.
Naast digitale disruptie verwacht een ruime meerderheid van de ondervraagden binnen nu en twee jaar ook klaar te zijn voor de economische verschuivingen (74%), de veranderende regelgeving (66%) en de toenemende automatisering (58%). Een derde van de mkb’ers denkt niet meer te bestaan in 2020, als ze niet innoveren als respons op de veranderingen in de markt. Voor meer dan de helft van de Nederlandse mkb-bedrijven is het uitbreiden van het bedrijf en het vergroten van de klantenkring het komende jaar topprioriteit. Om dit te behalen moeten mkb’ers traditionele aannames over groei aan de kant zetten.
Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland, zegt: “Het onderzoek is een soort wake-up call, maar het goede nieuws is dat mkb’ers zich bewust zijn van de veranderingen in hun markt en van de noodzaak om te innoveren. Dit is het moment om proactief te zijn en de confrontatie met de digitale disruptie aan te gaan.”
Uit het onderzoek komen drie essentiële aspecten naar voren waar mkb-bedrijven zich op moeten focussen als het gaat over het inzetten van technologie:
- Klantrelaties opbouwen met behulp van technologie die het ontwikkelen van producten en services versnelt. De helft van de ondervraagde mkb’ers erkent dat sterke klantrelaties belangrijk zijn.
- Bijna driekwart van de mkb-leiders geeft aan dat technologie helpt bij het innoveren. Door slimme technologie in te zetten op de werkplek, verbeteren werkprocessen en neemt flexibiliteit en productiviteit toe.
- Om het talent van werknemers optimaal te benutten, biedt technologie ondersteuning en bevordert het creatieve denkprocessen. Twee op de vijf mkb’ers wil zogenoemde ‘safe spaces’ creëren waar ruimte is voor experimenten. Hier wordt getest of nieuwe ideeën wel of niet succesvol zijn.
Aalders voegt toe: “We werken samen met mkb-bedrijven in heel Europa die de voordelen al inzien van een andere benadering van innovatie. De innovatiegerichte mkb’ers zijn beter in staat te concurreren met de grotere spelers. Of het nu gaat om het stroomlijnen van de productie, het versnellen van processen of om het experimenteren met manieren om klantrelaties te onderhouden.”
Meer informatie is te vinden op www.ricoh.nl/thoughtleadership