KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»Onderzoek: ‘Ruim driekwart van de mkb’ers is voor 2020 voorbereid op digitale disruptie’
Meest gelezen nieuws

Onderzoek: ‘Ruim driekwart van de mkb’ers is voor 2020 voorbereid op digitale disruptie’

24 oktober 20182 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

38 procent van de bedrijfsleiders in het mkb geeft aan op dit moment al zijn voordeel te kunnen doen met de digitale disruptie en nog 39 procent meent hier binnen twee jaar klaar voor te zijn.
Naast digitale disruptie verwacht een ruime meerderheid van de ondervraagden binnen nu en twee jaar ook klaar te zijn voor de economische verschuivingen (74%), de veranderende regelgeving (66%) en de toenemende automatisering (58%). Een derde van de mkb’ers denkt niet meer te bestaan in 2020, als ze niet innoveren als respons op de veranderingen in de markt. Voor meer dan de helft van de Nederlandse mkb-bedrijven is het uitbreiden van het bedrijf en het vergroten van de klantenkring het komende jaar topprioriteit. Om dit te behalen moeten mkb’ers traditionele aannames over groei aan de kant zetten.
Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland, zegt: “Het onderzoek is een soort wake-up call, maar het goede nieuws is dat mkb’ers zich bewust zijn van de veranderingen in hun markt en van de noodzaak om te innoveren. Dit is het moment om proactief te zijn en de confrontatie met de digitale disruptie aan te gaan.”
Uit het onderzoek komen drie essentiële aspecten naar voren waar mkb-bedrijven zich op moeten focussen als het gaat over het inzetten van technologie:


  • Klantrelaties opbouwen met behulp van technologie die het ontwikkelen van producten en services versnelt. De helft van de ondervraagde mkb’ers erkent dat sterke klantrelaties belangrijk zijn.

  • Bijna driekwart van de mkb-leiders geeft aan dat technologie helpt bij het innoveren. Door slimme technologie in te zetten op de werkplek, verbeteren werkprocessen en neemt flexibiliteit en productiviteit toe.

  • Om het talent van werknemers optimaal te benutten, biedt technologie ondersteuning en bevordert het creatieve denkprocessen. Twee op de vijf mkb’ers wil zogenoemde ‘safe spaces’ creëren waar ruimte is voor experimenten. Hier wordt getest of nieuwe ideeën wel of niet succesvol zijn.

Aalders voegt toe: “We werken samen met mkb-bedrijven in heel Europa die de voordelen al inzien van een andere benadering van innovatie. De innovatiegerichte mkb’ers zijn beter in staat te concurreren met de grotere spelers. Of het nu gaat om het stroomlijnen van de productie, het versnellen van processen of om het experimenteren met manieren om klantrelaties te onderhouden.”

Meer informatie is te vinden op www.ricoh.nl/thoughtleadership

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikel‘Technologiesector kiest vaak voor flexibele werkplekken’
Volgende artikel Orgatec 2018: gezonde en flexibele werkomgeving

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!