Na de eerste evaluatie benoemen zowel leerlingen als leerkrachten verschillende voordelen van staand leren en werken. Zo is er een verbeterde concentratie bij leerlingen te zien, worden opdrachten netter ingeleverd en is er meer rust in de klas. Verder constateert men minder lichamelijke onrust en is er de mogelijkheid om de benen te strekken.
Bijzonder aan het concept van de verstelbare leerlingtafel is dat deze geleverd wordt met een zogeheten stamat, stelt Backshop. De zachte mat zorgt voor een comfortabel gevoel tijdens het staan en biedt voor de leerkrachten als bijkomend voordeel dat het duidelijk is voor de leerlingen wáár ze mogen staan.
De mogelijkheid om zittend óf staand te kunnen werken zorgt voor betere resultaten, daarnaast is het ook gewoon leuk om te doen en geeft het leerlingen een positief gevoel over het zelfstandig werken in de klas, aldus Backshop.
Tijdens de pilot is er in de groepen 3 en 5 voor gekozen om twee verstelbare tafels naast elkaar te zetten en als ‘wisseltafel’ te gebruiken. De leerlingen kunnen aangeven wanneer ze aan de tafel willen werken of de leerkracht wijst een leerling aan om te gaan staan. In groep 7 hebben iedere week twee kinderen de beschikking over een verstelbare tafel en kunnen dus helemaal zelf bepalen wanneer en hoe vaak ze willen gaan staan. De tafeltjes zijn eenvoudig in hoogte te verstellen met behulp van een gasveer in beide poten en de mat wordt na gebruik keurig aan de tafelhaak gehangen.
De pilot bij basisschool De Regenboog loopt nog tot de kerstvakantie. In 2019 wordt een nieuwe pilot gestart op OBS De Boog in Rotterdam.
Door goede contacten met de Zweedse producent Matting heeft Alex Rodi, eigenaar van Backshop BV dit specifieke product als eerste in Nederland op de markt kunnen brengen.