KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»‘Papieren en geprinte data nog vaak vergeten bij maatregelen AVG’
Meest gelezen nieuws

‘Papieren en geprinte data nog vaak vergeten bij maatregelen AVG’

14 mei 20184 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Nu de ingangsdatum van de nieuwe privacywet AVG nadert, nemen steeds meer bedrijven maatregelen om de door hen beheerde persoonlijke data te beveiligen en hun bedrijfsvoering zo goed mogelijk AVG-proof te maken. Echter, nog vaak ligt bij deze maatregelen de nadruk op de beveiliging van digitale data. Dit terwijl in de praktijk blijkt dat een groot deel van de veiligheidsincidenten zich juist voordoet met papieren en geprinte data. Veel bedrijven onderschatten de hoeveelheid digitale data die dagelijks toch nog worden uitgeprint en het grote veiligheidsrisico dat hiermee samenhangt als deze papieren data niet zorgvuldig worden beheerd en vernietigd. Een vergissing die grote financiële gevolgen kan hebben, aangezien na de invoering van de AVG boetes op kunnen lopen tot wel 20 miljoen euro per overtreding, Aldus ACCO Brands.

Langzaam maar zeker worden bedrijven zich bewust van de gevolgen van de invoering van de AVG voor hun bedrijfsvoering en worden maatregelen opgestart om de door hen beheerde data te beveiligen. En hoewel ze hiermee hun best doen om aan de AVG te voldoen, ligt bij het inventariseren van de privacyrisico’s de focus veelal op digitale data en worden de risico’s die samenhangen met het beheer van papieren data nog vaak onderschat. Heel begrijpelijk in dit huidige online tijdperk. Echter veel digitale data, zoals mailtjes of contracten, worden tóch nog uitgeprint voor verdere verwerking of gewoon omdat een ingewikkelde tekst op papier nu eenmaal makkelijker leest. Zo vormen documenten die je na gebruik in de papierbak weggooit of printjes die bij een printer blijven liggen een potentieel risico waar vaak niet bij wordt stilgestaan. Daarnaast zijn er veel branches waar nog sprake is van belangrijke documentatie die op papier wordt opgesteld om te kunnen worden ondertekend. Volgens de AVG zouden persoonsgegevens niet alleen zorgvuldig moeten worden verkregen en opgeslagen, ze moeten -indien nodig- ook veilig worden vernietigd. Naast maatregelen om digitale data goed te beveiligen, zou daarom vanaf 25 mei een papiervernietiger, met een veiligheidsniveau afgestemd op de bedrijfsactiviteiten, standaard tot elk bedrijfsinventaris moeten behoren en dienen bedrijven duidelijke procedures op te stellen voor het beheren én vernietigen van papieren data.



Veiligheidsniveaus
Door voortschrijdende technieken is het steeds beter mogelijk om papierresten te herleiden naar het originele document. Hierdoor moeten er steeds strengere eisen worden gesteld aan papiervernietigers om geprinte data veilig te kunnen vernietigen. Om de benodigde shredder optimaal af te stemmen op de bedrijfsactiviteiten, is daarom besloten om verschillende veiligheidsniveaus voor papiervernietiging vast te stellen. Hierbij geldt: hoe hoger het niveau, hoe kleiner de uiteindelijke papiersnippers. Dit kan variëren van het versnipperen van een A4 in 200 tot zelfs wel 2.000 stukjes. Immers, de data die een lokale voetbalvereniging beheert, zullen een lager privacyrisico opleveren dan die van een advocatenfirma of een uitzendbureau en dus ook een lager veiligheidsniveau vereisen.



Achterhaald imago papiervernietigers
Veel bedrijven hebben vaak nog het achterhaalde beeld van papiervernietigers waarbij A4-tjes één voor één moeten worden ingevoerd, zodat het vernietigen van papier een tijdrovende bezigheid is. Echter, bij de huidige autofeed machines kun je honderden A4-vellen in één keer invoeren, waarna de invoerbak veilig afgesloten wordt en je niet bij het apparaat hoeft te blijven wachten. Het is tegenwoordig zelfs niet meer nodig om nietjes of paperclips te verwijderen. Zo neemt het vernietigen van papier nog maar weinig tijd in beslag en kan eenvoudig in het reguliere bedrijfsproces worden geïntegreerd.



Whitepaper
Acco Brands heeft een whitepaper opgesteld waarin wordt ingegaan op de AVG, de gevolgen ervan voor de bedrijfsvoering en een aantal praktische aandachtspunten hoe aan deze nieuwe privacywet te voldoen.
Deze whitepaper is te downloaden via deze link. Daarnaast is er ook een handige keuzehulp voor het bepalen van het benodigde veiligheidsniveau dat een bedrijf zou moeten hanteren voor het vernietigen van papieren data.

Meer informatie: www.rexeleurope.com/avg

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelOffice Depot Europe kiest voor Oracle Cloud Applications
Volgende artikel ‘Nederlander is liever lui dan veilig’

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!