Het Boekhuis in Workum is met 300 jaar de oudste boekhandel van Nederland. Sinds februari dit jaar mag Jeroen Stumpel zich eigenaar noemen van deze winkel. Ook nam hij de andere vestiging in het Friese Bolsward over. Hij neemt het stokje over van zijn oom Vincent Stumpel, wat maar weer bevestigd dat hij uit een echte boekhandelsfamilie komt.
“Het Boekhuis gaat heel wat jaren terug in de tijd en dat is het mooie van dit bedrijf”, vertelt Jeroen Stumpel. “Mijn oom heeft Het Boekhuis in Workum overgenomen in 1981. Ruim 40 jaar was hij eigenaar van de winkel, waarna hij ook de winkel in Bolsward overnam. Het pensioen kwam echter dichterbij en er was een opvolger nodig.”
In de familie
Jeroen vervolgt: ‘ Zelf heb ik meerdere boekwinkels in Noord-Holland en één in Flevoland, genaamd Boekhandel Stumpel. Logistiek gezien dus niet de meest handige keuze om mij te vragen als opvolger, maar toch hebben we het voor elkaar weten te krijgen met gedeeltelijke dropshipments. Hierdoor hebben we het vervoer weten te beperken. Het is geen bewuste keuze geweest om de winkels van Het Boekhuis in de familie te houden. Je moet natuurlijk wel een goede overnamekandidaat hebben. Het feit dat mijn oom Vincent en ik familie zijn maakt het wel veel makkelijker. Wanneer wij iets moeten bespreken gaan we samen gezellig lunchen tegenover de winkel. Het Boekhuis is nu sinds februari onderdeel van Boekhandel Stumpel en daar ben ik trots op. Het Boekhuis in Workum en Bolsward hebben echt een Fries karakter. Ze hebben een relatief klein verzorgingsgebied, maar een hele hechte klantenkring. Dit vind ik mooi om te zien.”
Eigen bedrijf
Jeroen is sinds 2009 werkzaam bij Boekhandel Stumpel, waarna hij in 2014 eigenaar werd. Het was nooit zo zeer de bedoeling om het bedrijf volledig over te nemen. Het beviel hem echter zo goed, dat hij met trots eigenaar is geworden. Jeroen voegt hieraan toe: “Ik vind het nu toch wel erg leuk om mijn eigen bedrijf te hebben. Mijn doel is om ieder jaar het bedrijf weer een beetje beter te maken. De ene keer komt er een overname op mijn pad, hebben we een verhuizing of verbouwing en de andere keer verbreden we ons assortiment. Momenteel ben ik dan weer druk bezig met de integratie van Het Boekhuis. In het begin is dit veel werk, aangezien je de winkels en alle systemen moet leren kennen.”
Veranderingen
Klanten hoeven niet bang te zijn voor grote veranderingen. Wel zal de naam worden aangepast. Waar dit nu al is veranderd in ‘Boekhuis Stumpel’, zal dat op den duur overgaan naar ‘Boekhandel Stumpel’, net zoals de 11 andere winkels. Naast dat er veel komt kijken bij een overname, ziet Jeroen ook kansen voor nieuwe assortimenten binnen zijn winkels.’’ Er zijn nu al nieuwe assortimenten doorgevoerd en het is de bedoeling dat dit langzaam steeds meer gaat gebeuren. We leren namelijk ook veel van de overname van Het Boekhuis. Aan de ene kant zien wij dingen die goed verkopen en voegen we toe aan Het Boekhuis en aan de andere kant zien wij artikelen die Het Boekhuis heel goed verkoopt, die wij dan weer in de rest van de Stumpel winkels introduceren.”
”Ons geheim om succesvol te blijven is door goed te luisteren naar de vraag van onze klanten.”
De toekomst
Jeroen geeft aan dat hij in de toekomst meer rust zou willen creëren in de winkels. “Hoe je de winkel het beste kunt indelen, is de ervaring die ik heb meegekregen vanuit de andere winkels van ‘Boekhandel Stumpel’. Een voorbeeld hiervan zijn de winkels in Alkmaar en Purmerend. Dit waren kleine winkels die vol stonden met verschillende displays. Je merkt dat de winkel op een gegeven moment dicht begint te groeien. Gedurende de jaren komen er steeds meer displays bij van leveranciers. Nu hebben we het ruim opgezet en ogen de winkels een stuk rustiger, netter en overzichtelijker. Dit bevordert de verkoop. Zo zie je maar. Ons geheim om succesvol te blijven is door goed te luisteren naar de vraag van onze klanten. Op deze manier kunnen wij het juiste product aanbieden en blijven klanten bij ons naar binnen lopen”, vertelt Jeroen. Door dit voort te zetten in combinatie met het vernieuwen van het assortiment en het overzichtelijk houden van de winkels, ziet Jeroen Stumpel de toekomst rooskleurig in. Jeroen geeft de volgende tips voor andere ondernemers: “Kijk goed naar wat je het beste verkoopt en of je dat nog beter kan maken. Leer uit de markt en kijk buiten je branche!”