KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Bedrijven»Meer kantoor-irritaties sinds pandemie
Bedrijven

Meer kantoor-irritaties sinds pandemie

16 maart 20226 Min leestijd
Meer kantoor irritaties sinds pandemie
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Medewerkers kritisch op hygiëne en milieubewustzijn

Met veel mensen in kleine vergaderruimtes zitten, geen eigen bureau meer hebben en minder gemakkelijke kleding kunnen dragen: na twee jaar thuiswerken kan de terugkeer naar kantoor flink wennen zijn. Onderzoek van Essity onder 1500 kantoormedewerkers laat zien dat de hoeveelheid irritaties op kantoor is toegenomen sinds de pandemie. Mensen die te dichtbij komen, hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen, hun handen niet lijken te wassen na een toiletbezoek of zonder overleg ramen openen zijn een bron van ergernis voor hun collega’s. Vier op de tien medewerkers (41%) geven toe meer geïrriteerd te zijn door hun omgeving nu ze weer vaker op kantoor zijn. Bovendien zijn zij minder tolerant ten opzichte van collega’s, de baas en klanten dan vóór de pandemie.

Zorgen over terugkeer naar kantoor

Naast hygiënische aspecten, storen medewerkers zich ook aan rommel op kantoor en het gebrek aan milieubewustzijn onder hun collega’s. Zo zijn er frustraties over collega’s die vuile vaat en lunchrestjes laten rondslingeren en papieren handdoekjes die op de grond liggen. Maar ook slechte afvalrecycling en papierverspilling (bijvoorbeeld in de vorm van printjes die niet van de printer worden afgehaald) prijken in de top 50-lijst van de grootste kantoorirritaties. Ruim twee derde van de kantoormedewerkers zegt dat hun hele werkdag kan worden verpest door een paar kleine irritaties en bijna de helft zegt zich echt zorgen te maken over de terugkeer naar kantoor. Gemiddeld wordt er elke dag een kwartier gemopperd.

Een woordvoerder van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, dat het onderzoek uitvoerde, licht toe: “Er zijn natuurlijk altijd al klachten geweest in de kantooromgeving, maar de pandemie en de verhoogde focus op onze eigen hygiëne en gezondheid heeft het soort gedrag dat we frustrerend vinden veranderd nu we weer vaker naar kantoor gaan. Slechte handhygiëne, hoestend of verkouden naar het werk gaan en niet eens proberen milieubewust te zijn, staan allemaal hoog in de huidige lijst met ergernissen. Voor werkgevers is dit hét moment om maatregelen te nemen om de kans te verkleinen dat deze negatieve gevoelens met betrekking tot kantoor de boventoon gaan voeren voor medewerkers na zo lang thuis te hebben gewerkt.”

Eigen bestek en servies mee

De hygiënestandaard in de werkomgeving is na de terugkeer op kantoor een punt van zorg voor bijna de helft van de ondervraagden. Als gevolg daarvan nemen mensen nu bijvoorbeeld eigen bestek mee naar het werk (28%), maken zij hun eigen werkplek dagelijks schoon (38%) en nemen zij zelf desinfectiemiddel mee naar kantoor (41%). Een kwart (24%) probeert het gebruik van het openbaar vervoer te vermijden sinds de terugkeer naar kantoor, zij gaan liever fietsen of met de auto. En ruim een derde doet niet mee met een gezamenlijk koffiemomentje (36%) en neemt een eigen mok mee voor koffie of thee (33%).

Rol van de werkgever

Werkgevers hebben een belangrijke rol om het personeel tevreden te houden. Ruim een derde van de kantoormedewerkers (36%) zou graag een dagelijkse schoonmaakronde van bureaus en gemeenschappelijke ruimtes willen en voldoende beschikking over desinfecterende middelen willen in het hele gebouw (31%). Een vijfde van de werknemers heeft al met het management gesproken over de beschikbaarheid van recyclebare artikelen zoals papieren handdoeken en sanitaire producten. Daarnaast heeft 18 procent gevraagd naar geschikte recyclingbakken en wil 24 procent dat het klimaat van het gebouw wordt aangepakt. Verder zijn de ruimte tussen bureaus, het afschaffen van plastic wegwerpbekers en het uitzetten van elektrische apparaten allemaal dingen die werknemers hebben aangekaart bij hun werkgever.

De woordvoerder van Essity vervolgt: “Er zijn een heleboel tamelijk bescheiden maatregelen die werkgevers kunnen nemen om van de werkplek een betere ruimte voor medewerkers te maken. Of het nu gaat om het verbeteren van recyclingmogelijkheden, het hygiënischer maken van het kantoor of het inspelen op wensen van werknemers om zich lekkerder te voelen, met kleine stappen kom je een heel eind.”

TOP 50 KANTOOR-IRRITATIES

  • 1. Mensen die luid praten
  • 2. Mensen die hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen
  • 3. Mensen die naar kantoor komen terwijl ze ziek zijn
  • 4. Trage computers
  • 5. IT-problemen
  • 6. Vieze toiletten
  • 7. Mensen die vuile vaat in de gootsteen achterlaten
  • 8. Mensen die hun handen niet wassen na toiletbezoek
  • 9. Vieze wc-brillen/prullenbakken
  • 10. Crashende computers
  • 11. Mensen die de magnetron niet schoonmaken na gebruik
  • 12. Mensen die te dichtbij komen als ze met je praten
  • 13. Mensen die hun mondkapje onder hun neus dragen
  • 14. Printers die kapotgaan
  • 15. Collega’s die te veel slijmen bij de baas
  • 16. Als iemand eten maakt dat niet lekker ruikt
  • 17. Wanneer iemand zich ziek meldt terwijl je weet dat diegene niet ziek is
  • 18. Voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken
  • 19. Een telefoon die constant rinkelt
  • 20. Als iemand het raam openzet terwijl het buiten koud is en de verwarming aan staat
  • 21. Ijskoude airconditioning
  • 22. Covid/vaccin-complottheoretici
  • 23. Mensen die er niets van zeggen als papieren handdoeken op de toiletvloer worden gegooid
  • 24. Met veel mensen in kleine vergaderruimtes zitten
  • 25. Lampen die onnodig aan blijven staan ​​
  • 26. Mensen die afval achterlaten op bureaus en in vergaderruimtes
  • 27. Resten van lunch die op bureaus blijven rondslingeren
  • 28. Flexdesks
  • 29. Mensen die weigeren te recyclen
  • 30. Mensen die de ramen openen zonder overleg met collega’s in de buurt
  • 31. Vieze vingers op toetsenbord/muis bij gedeelde bureaus
  • 32. Geen gemakkelijke kleding kunnen dragen
  • 33. Mensen die geen nieuwe toiletrol ophangen
  • 34. Mensen die niet regelmatig ontsmetten
  • 35. Lege melkpakken in de koelkast
  • 36. Mensen die half opgegeten eten in de koelkast/keuken achterlaten
  • 37. Mensen die enorme documenten printen en daarmee papier verspillen
  • 38. Niet naar muziek kunnen luisteren
  • 39. Mensen die hun spullen uitspreiden van hun bureau naar het jouwe
  • 40. Afval verkeerd weggooien
  • 41. Vechten om parkeerplaatsen
  • 42. Niemand zegt ooit dankjewel
  • 43. Mensen die een telefoongesprek beginnen zonder beleefdheid
  • 44. Mensen die zingen of fluiten zonder het te beseffen
  • 45. Geen prullenbakken
  • 46. ​​Mensen die eten weggooien in de prullenbak naast je bureau
  • 47. Iemand die de airco aanzet en vervolgens een raam opent
  • 48. Geen airconditioning
  • 49. Iemand anders gebruikt je favoriete kopje
  • 50. Mensen die de telefoon ophangen zonder gedag te zeggen
Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelRAJA Group doneert 200.000 euro ter ondersteuning voor slachtoffers van conflict in Oekraïne
Volgende artikel Een wereld te winnen in videoconferencing

Gerelateerde berichten

Guido Spachtholz Sven Schneller herma

HERMA boekjaar 2024, vooruitblik 2025

Insolvenz voor Duitse leverancier kantoormachines Renz

Plockmatic Group neemt Renz over en versterkt portfolio met pons- en bindsystemen

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!