Vaak word gesuggereerd dat het beroep van handelaar in office supplies 50 jaar geleden is ontstaan door leraren die een centje bijverdienden door ook schoolspullen aan te bieden. Uiteraard waren dit keurige heren die op een nette manier met hun relaties omgingen. De term saaie branche slaat wellicht dan ook op het feit dat het er in onze industrie altijd heel fatsoenlijk toeging. Afspraak was afspraak en op beurzen en bijeenkomsten zagen de bezoekers en exposanten eruit alsof men op was weg naar een sollicitatiegesprek. En met relaties werd zorgvuldig omgegaan.
Dat is tegenwoordig wel anders!
Mij bereiken vanuit de branche veel berichten dat afspraken vaak op het laatste moment worden afgezegd en het niet komen opdagen op een evenement zonder afmelden heel gewoon is geworden. En wat dacht u van de term ‘ik bel je terug’. Vaak een laatste groet, om daarna nooit meer iets te vernemen. Even voor de duidelijkheid, ik houd hier geen nostalgisch pleidooi. Tijden veranderen , maar de zakelijke mores dient nog altijd te gelden. Je laat je bezoeker nu eenmaal niet een half uur bij de receptie wachten . Iets waar sommige inkopers met een groot ego hun bestaansrecht mee willen bewijzen.
De voortschrijdende digitalisering heeft zaken doen al heel erg onpersoonlijk gemaakt. Want wat is er nu leuk aan een Teams meeting? Het argument dat het erg efficiënt is vind ik niet opwegen tegen de ouderwetse fysieke afspraak. Succesvolle ondernemers hebben langdurige relaties met hun afnemers waarbij wederzijds respect belangrijk is. Daar hoort persoonlijk contact en het gebruikelijke kopje koffie en wat small talk natuurlijk ook bij.
Eigenlijk heel logisch allemaal. Want hoe zou u het vinden als de loodgieter die u belde voor de acute dak lekkage u vertelt dat hij zo terugbelt en u daarna niets meer verneemt? Zakelijke etiquette is een niet te onderschatten onderdeel van zakelijk succes. Succesvolle ondernemers weten dat allang!
Mr. drs. Peter Damman