Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat bijna de helft (49 procent) van de bedrijven nog geen stappen ondernomen heeft – in de vorm van begeleiding, opleiding en/of training – om te voorkomen dat werknemers hun mobiele telefoon gebruiken achter het stuur. Dit terwijl Justitie het voornemen heeft om het gebruik van smartphones achter het stuur zwaarder te bestraffen. Het onderzoek is in juni uitgevoerd onder senior managers bij vierhonderd Nederlandse bedrijven met vijf of meer medewerkers.
Het onderzoek van TomTom Telematics laat tevens zien dat 74 procent van de organisaties handsfree bellen nog steeds toestaat, terwijl uit onderzoek3 blijkt dat dit net zoveel afleidt als handheld bellen. René de Jong, Sales Director Benelux van TomTom Telematics, voegt hieraan toe; “Dit is waar slimme technologie zoals voertuigtelematica een rol kan spelen en bedrijven kan helpen bij dit probleem. Voertuigtelematica stelt bedrijven namelijk in staat om het rijgedrag van de medewerkers op de weg te monitoren en te sturen. Zo is bijvoorbeeld te zien of medewerkers te hard rijden, vaak abrupt remmen of scherpe bochten nemen. Hetgeen een indicatie kan zijn van te veel afleiding tijdens het rijden. Door deze rijstijldata te koppelen aan smartphone-data kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur door hun werknemers en de invloed daarvan op hun rijprestaties.”