“We groeiden uit ons jasje”, vertelt CEO van Amac Ed Bindels. “Door de toename van het aantal Apple-producten stijgt ook het aantal reparaties. En je wilt als consument natuurlijk niet drie weken op je Mac moeten wachten. Met dit gloednieuwe reparatiecentrum gaan die lange wachttijden tot het verleden behoren.” Alle reparaties zullen uiteindelijk binnen vijf werkdagen worden uitgevoerd. “Het gaat om ruim duizend reparaties per week, dus dat is een hele prestatie”, aldus Bindels.
De grootste Apple Premium Reseller van Nederland implementeert een geheel nieuwe werkmethode. “Een reparatie bestaat uit verschillende fases”, legt Bindels uit. “De diagnose van het probleem, het bestellen van de onderdelen, de reparatie zelf en de eindtest. Voorheen had een engineer een vaste plek en verhuisde het te repareren apparaat voor iedere fase naar een andere locatie. Nu blijft het op één plek en verplaatst de engineer zich. Het kost meer ruimte, maar werkt veel efficiënter”, aldus Bindels. Klanten kunnen hun defecte Apple-apparatuur bij alle 47 Amac-vestigingen inleveren.
Drycleaning Solution
Als enige Apple-reparatiecentrum heeft Amac de zogenaamde Drycleaning Solution geïntroduceerd, een soort was-droogcombinatie voor Apple-apparatuur. Het is een vernuftig systeem dat ervoor zorgt dat laptops met waterschade kunnen worden hersteld en dat in bijna alle gevallen de data worden gered.
Voorheen moesten alle onderdelen bij een door vocht beschadigde MacBook worden vervangen, inclusief het kostbare moederbord. “Dan kon je in veel gevallen net zo goed een nieuwe laptop aanschaffen. Met deze methode is dat niet meer nodig. Als je er snel bij bent, is in tachtig procent van de gevallen het moederbord incusief data na reparatie met de Drycleaning Solution weer volledig operationeel”, aldus Van Baal. De reparatiekosten zelf vallen daarmee zo’n veertig procent lager uit.