KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»GfK: Black Friday zorgt voor forse omzetstijgingen
Meest gelezen nieuws

GfK: Black Friday zorgt voor forse omzetstijgingen

5 december 20182 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

De populariteit van Black Friday is terug te zien in de omzetstijgingen van retailers. Consumentenelektronica groeit met 29% (2017 t.o.v. dezelfde week 2016) en computers & accessoires groei met 24%. Specifieke artikelgroepen die het goed doen tijdens Black Friday zijn headsets (+ 74%), health/fitness trackers & smartwatches (+ 61%), gamingaccessoires (+ 46%), gamingconsoles (+46%), notebooks (+ 38%) en televisies (+33%). Deze groei geldt ook voor groot huishoudelijk apparatuur (+10%) en klein huishoudelijk apparatuur (+20%). (Bron: GfK Retailpanels, periode w47 2017 vs. w47 2016).

Binnen het GfK Retail panel zien we op totaalniveau een groei van 22 procent en 42 procent voor online. In de productgroepen consumentenelektronica, computers & accessoires, groot – en klein huishoudelijk apparatuur als ook telecom en kleding & schoenen zien we een flinke omzetgroei (periode week 47 2017 versus dezelfde week in 2016). Uit een speciaal door GfK uitgevoerde Black Friday studie blijkt dat 35 procent van de consumenten gebruik heeft gemaakt van Black Friday aanbiedingen en iets heeft gekocht waarvan 54 procent via webshops en 46 procent (ook) in de fysieke winkel. Tweederde van de Black Friday kopers koopt producten die men toch al van plan was te kopen. Een derde van hen geeft aan verleid te zijn tot extra aankopen die men niet van plan was (dit komt overeen met 11% van de Nederlandse consumenten). Het merendeel van de kopers laat weten dat de Black Friday aankopen zomaar of zonder speciale gelegenheid zijn gekocht (65%). 19 procent kocht tijdens de Black Friday sales cadeautjes voor Sinterklaas en eenzelfde percentage voor Kerstmis.

Black Friday was nadrukkelijk aanwezig dit jaar; 97% kent dit fenomeen. Vooral onder jongeren is het erg populair; 55% van de 15-29-jarigen heeft iets gekocht tijdens de Black Friday sales. Black Friday aankopen zijn vooral bedoeld als verwenmomentje voor zichzelf: 65% van de consumenten die tijdens de Black Friday sales hebben gekocht, heeft iets voor zichzelf gekocht. Partner en kinderen (beide 16%) komen op de tweede plaats.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelVodafoneZiggo stelt gigabitnetwerk in 2020 beschikbaar in Utrecht
Volgende artikel Partners van dean one krijgen met Mobile Wholesale unieke toegang tot @Work-portfolio T-Mobile

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!