KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»Mensen in de sector niet verbaasd
Meest gelezen nieuws

Mensen in de sector niet verbaasd

5 december 20184 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Drie spelers
In het persbericht zegt Søren Abildgaard, ceo T-Mobile Nederland, de telecommarkt ‘verder openbreken en de klant een beter alternatief bieden voor het duopoli van KPN en VodafoneZiggo. Dat heeft veel te lang vrij spel gehad, ten koste van de klant.’ Deze overname impliceert het ontstaan van  een derde telecomgigant en een terugkeer naar een markt met drie mobiele aanbieders. Of de klant daar echt beter van wordt, is de vraag. Dat was ook de conclusie in een kritisch rapport van de Europese Commissie dat de goedgekeurde overnames van Telfort (door KPN) en Dutchtone (door T-Mobile) tegen het licht hield. Om dat ’triopolie’ te doorbreken kregen nieuwkomers bij de frequentieveiling van 2012 meer ruimte. Dat leidde in 2013 tot de komst van Tele2.  Het is in dit licht wel een redelijk absurd gegeven dat Tele2 ontzettend veel moeite en geld heeft geïnvesteerd om bestaande klanten uit het MVNO tijdperk van het T-Mobile netwerk naar het eigen VOLTE op 4G te trekken. De relatie tussen de twee operators was volgens de wandelgangen in de afgelopen jaren verre van gezellig. Ook waren een aantal T-Mobile coryfeeën neergestreken bij Tele2. ‘Die zijn weer heim ins Reich’, was dan ook een veel gehoorde grap.   

Reacties
Met het oog op deze geschiedenis zou een goedkeuring van deze overname een ‘rare boodschap zijn aan de markt’, zegt analist Tim Poulus van Telecompaper in een blog. ‘De overheid haalt dan feitelijk bakzeil.’ Toch is de kans op groen licht groot, denkt de analist. ‘Tele2 weet niet winstgevend te worden, dat is niet houdbaar.’ ‘Het is moeilijk om je in te vechten in de verzadigde en uniforme telecommarkt’, aldus de analist. ‘Iedereen biedt hetzelfde aan voor relatief lage prijzen. Het is moeilijk om te onderscheiden. Dat wordt concurreren achter de komma.’ Bovendien hebben alle telecombedrijven het zwaar, zo blijkt uit een recente kwartaalrapportage van Telecompaper. De gezamenlijke omzet in het derde kwartaal is met 7,9 procent gedaald naar 1,11 miljard euro. De krimp zal de komende jaren aanhouden, is de verwachting. Vanuit Connexie vinden we het al jaren een treurige situatie dat onze operators niet veel verder komen dan alleen maar te concurreren op prijs. Tele2 had hilarische campagnes, maar feitelijk maar met één kernboodschap: kom naar ons wat we zijn schandalig goedkoop.  Echt heel sterk was dat niet, zeker niet in het licht van rode cijfers die dientengevolge geschreven werden.

Reacties sectorgenoten
In de sector gonst het in de uren en dagen na deze overname van de geruchten en van de reacties in alle toonaarden.  In tegenstelling tot de algemene opinie zijn er binnen de sector wel geluiden te horen waarin de dalende prijzen als negatief worden gezien. ‘Misschien dat het ontstaan van evenwicht in de oligopolie de prijsdaling gaat stoppen’, is een reactie van iemand die bij een operator werkt.  In de vaste telefonie, breedband en TV is de prijsdaling nooit echt aan de orde geweest. Daar lijken Ziggo en KPN goed te beseffen dat een prijsoorlog in niemands belang is. Tele2 is met triple-pakketten wel goedkoper, maar ook niet heel erg veel. Ook waren er in de sector veel mensen die zich afvroegen wat er met het netwerk van Tele2 gaat gebeuren. Tenminste.. als dat al te koop komt. Dat is nog even de vraag.  De namen van een aantal MVNO’s die geïnteresseerd zouden zijn doen de ronde. Meest gehoorde namen zijn Lebara en Lyca. Maar een u-bocht van Carlos Slim is ook mogelijk. Ook BT, Orange Vimpelcom of de russen achter Truphone zouden Nederland binnen kunnen komen. En wat doet KPN in dat licht dan met een Spaans sprekende Italiaan aan het hoofd? Is in die context een sidestep die gemaakt wordt. Gaat dat toch nog een overname worden van KPN door Telefonica? Deutsche telecom is nu wel definitief uit beeld. Feit is dat het niet makkelijk zal zijn winst te maken voor de eventuele nieuwe eigenaar van het Tele2 4G netwerk. Lyca heeft een eigen operator-code in huis en een bestaande base, waarmee direct de kosten op wholesale bespaard kunnen worden. Al met al is het gevoel dat de operatorwereld steeds meer gaat bestaan uit wereldspelers die niet veel anders kunnen zijn dan dumn pipes. En dan moet de e-sim nog lekker van de grond komen. Dat gaat weer een grotere druk geven op de prijzen. ‘Connectiviteit is als water uit de kraan geworden.’ Dat lijkt allemaal goed nieuws voor de consument. Maar als het straks zo ver ten koste gaat van de winstgevendheid van de sector. En als daarmee investeringen in nieuwe netwerken en technologie in het geding komen. Wat dan? Is iedereen dan nog steeds zo happy?  Dat lijkt moeilijk vol te houden.  ‘Telefoneren mag als primaire levensbehoefte best weer wat duurder worden.’

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelVodafoneZiggo stelt gigabitnetwerk in 2020 beschikbaar in Utrecht
Volgende artikel Partners van dean one krijgen met Mobile Wholesale unieke toegang tot @Work-portfolio T-Mobile

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!