Tijdens hun eerste bijeenkomst op 11 april in de Rotterdamse Van Nelle-fabriek toonden ze zich vastberaden om samen de consument te gaan enthousiasmeren, inspireren en informeren. Met als kapstok ‘the battle of the voices’ – ofwel de opmars van spraakbesturingsassistenten – zochten ze de verbinding.
De smarthome-markt kent veel stakeholders. Fabrikanten, retailers, installateurs, netwerkproviders, verzekeraars, marketeers en zorgaanbieders; allemaal hebben of willen ze er iets mee. De Smart Home Society – een initiatief van UNETO-VNI, Gfk, online marketeer Guilty People en BSH huishoudapparaten – bundelt hun kennis en krachten. Met als doel om de consument totaaloplossingen en -ontzorging te bieden en beren van de weg te nemen. Voor UNETO-VNI is een belangrijk hulpmiddel daarbij het vormen van een digitaal platform dat alle partijen samenbrengt. Een platform voor en door consumenten.
Smart Home-markt groeit
Bij de eerste netwerkbijeenkomst spraken ruim zeventig deelnemers over de randvoorwaarden om van Smart Home een succes te maken. Voor UNETO-VNI is het beoogde platform een goed hulpmiddel om consumenten op weg te helpen. Jan Kees de Jager, CFO van KPN, benadrukte het belang van innovatie op het gebied van IoT en Smart Home. Barbara Schouten van marktonderzoekbureau GfK toonde met cijfers de sterke groei aan van de smarthome markt. Zo is in Nederland de verkoopwaarde van smarthome producten in 2017 gestegen met 12%, met slimme huishoudelijke apparaten als grootste aanjagers van de groei.
Uit het laatste onderzoek blijkt verder dat het merendeel van de Nederlanders nu bekend is met het begrip smarthome. Hetzelfde onderzoek laat zien dat 12% van de Nederlanders verwacht dat ze binnen vijf jaar een virtuele spraakassistent gaan gebruiken voor de bediening van apparaten en het geven van opdrachten. “Spraakassistenten gaan een cruciale rol spelen in de versnelling van de smarthome-markt, met Google Assistant als belangrijkste kanshebber. Nu zeggen we nog: daar is een appje voor. Straks zeggen we: dat kan Google voor me doen”, stelde Schouten.
Kennis delen en ontwikkelen
Uit de groepsdiscussies werd vooral duidelijk dat stakeholders behoefte hebben aan kennisdeling en -ontwikkeling, aan het samen informeren en inspireren van de consument. “We hebben elkaar hard nodig in deze markt. We weten stuk voor stuk heel veel van één schakel: productontwikkeling, installatie, verkoop, faciliteren en toepassen. Maar we moeten er voor zorgen dat al die elementen samen komen tot een werkende oplossing bij de consument,” luidde één van de conclusies.
Rob Wierenga, Hoofd Consumentenelectronica & Installatie-Retail van Uneto-VNI:
“Het succes van de bijeenkomst heeft er aan bijgedragen dat veel partijen zich zullen aansluiten bij het initiatief! De eerst volgende bijeenkomst zal eind juni plaats gaan vinden waarbij we de ideeën van deze bijeenkomst zullen meenemen in de uitvoering van het platform. Daarnaast kon met de contacten, ambiance en gemeenschappelijke doelstellingen zeer waarderen.”
Wilt u meer weten over dit initiatief? R.wierenga@uneto-Vni.nl
Beeld: Erik de Vries
Tekst: Astrid Zoumpoulis-Verbraeken (Stijlmeesters)