Sinds half maart dit jaar mag entrepreneur Goswin Fijen zich DGA noemen van kantoorinrichter Pami, een van de grootste producenten van kantoormeubilair in de Benelux. De marktleider in België wil na de overname ook de Nederlandse, Franse én Duitse markt veroveren. KBM ging op bezoek in Pelt.
Fijen’s vrouw had het nog zo gezegd; na je avontuur bij Office Centre moet je het maar eens een jaartje rustig aan doen. Hun jongste kinderen zitten nog op de middelbare school en na de hectische twee jaren Covid 19 bij Office Centre Nederland en Staples Deutschland had hij wel wat rust verdiend. Maar op de dag dat hij formeel overdracht deed van zijn werkzaamheden in Almere en Hamburg, kreeg hij een telefoontje uit België.
Langdurig proces
Er was een kantoormeubelfabriek te koop, en niet zomaar een. “In eerste instantie was ik nog niet zo enthousiast. Ik had net afscheid genomen van Office Centre, waarin ik overigens nog wel een klein belang hield. Maar het contact vanuit België werd intensiever. “Op 11 juni 2021 deden Frans Davelaar en ik de closing van de verkoop van Office Centre aan PE partij Standard Invest en op 13 juni bracht ik mijn non binding offer uit voor Pami”, blikt Fijen terug. “Tijdens mijn rondgang door de fabriek werd ik direct enthousiast.” Dat is niet zo vreemd, want hij heeft in het begin van zijn loopbaan 10 jaar bij Ahrend gewerkt. “Het voelde als een soort van thuiskomen, deze locatie was bijna identiek aan de fabriek waar ik toen leiding aan gaf.
Op 15 juli tekende hij de letter of intent voor de overname en kon hij een due diligence in gang zetten. Dat koste de nodige tijd, maar 1 december vorig jaar werd de overname formeel getekend.
Daarna gingen er nóg een paar maanden overheen voordat de overname bij de notaris beklonken kon worden. “Ik wilde ook het onroerend goed overnemen. Daarvoor moet je volgens de Belgische wet een bodemonderzoek laten uitvoeren. Daar moesten we 60 dagen op wachten. Vandaar dat de formele overdracht pas op 14 maart plaatsvond.”
Fijen is blij met de overname. “Mijn vrouw heeft zich ermee verzoend, ook omdat de uiteindelijke overname bijna 9 maanden in beslag nam en ik tijdens die periode veel tijd voor mijn gezin had. Daarnaast komt het op het moment dat ik mijn investering dat ik in Office Centre had zitten kwijt was.” Helemaal rustig was het nou ook niet, want afgelopen maart sloot Novaka onder zijn leiding nog een nieuwe CAO af voor de komende 24 maanden.
Martleider in België
Pami is met een omzet van circa 30 miljoen euro marktleider in thuismarkt België. Hier wordt dan ook 90 procent van de omzet gedaan. Dat gaat als het aan Fijen ligt snel veranderen. “We willen autonoom groeien door de export naar Nederland, Duitsland en Frankrijk te laten stijgen. Mede vanuit mijn werkzaamheden uit het verleden heb ik veel contacten in Nederland en Duitsland. De markt is er, daar ben ik van overtuigd. Een voorbeeld; de markt voor tenders is in Duitsland, net als in België, enorm. Die heeft afgelopen twee jaar door corona stilgelegen en komt nu weer langzaam op gang. Daarom gaan we ook een showroom in Hamburg openen, zoals we die nu ook al in Brussel hebben. Daarnaast zullen we het bestaande dealernetwerk in Nederland uitbreiden.”
De Belgische meubelfabrikant heeft momenteel een nog beschikbare capaciteit van 30 procent, die mooi gevuld kan worden met buitenlandse orders. En dat niet alleen; Pami is prima gepositioneerd in Pelt; Eindhoven is 30 kilometer verwijderd, Keulen 120 kilometer en Parijs 300 kilometer.
Om zijn woorden kracht bij te zetten kondigt hij aan dat Pami dit najaar aan de Orgatec in Keulen deelneemt met een stand van 264 m2 in hal 9.
De Belgische markt was voor Fijen onbekend terrein. Reden om de voorgaande eigenaren, de broers Hendrik en Lode Essers, te vragen aan te blijven tot begin 2024. “Met name voor de Belgische markt, zodat ik me kan concentreren op de buitenlandse markten.”
Flexibele productie
Pami heeft de afgelopen twee jaar opvallend weinig last gehad van de gevolgen van corona, vertelt Fijen. “De productie hier is erg flexibel, waardoor we snel om konden schakelen naar het produceren van thuiswerkplekken. Daarbij vielen de grote projecten pas na een jaar corona stil en hield de Belgische economie zich over het algemeen goed.
Pami had wel last van de grondstofprijzen, die alle kanten op vlogen. “Dat heeft zich de laatste maanden versterkt. En dat heeft de marge wel onder druk gezet, als je ziet dat staal 2 keer zo duur is geworden. Dat kun je niet altijd doorberekenen.”
Voor alle duidelijkheid, in de fabriek worden enkel meubels vervaardigd, geen stoelen. Alle werkzaamheden die hierbij komen kijken, zoals metaalbewerking, poeder coaten en houtlijmen vinden plaats in de 35.000 vierkante meter tellende productiefaciliteit. Op het terrein van 6 hectare is nog voldoende ruimte voor uitbreiding. Een rondleiding aan het eind van ons bezoek geeft een indrukwekkend beeld van de werkzaamheden.
Onderscheidend vermogen
Wat Pami onderscheidt, behalve de productie in België, vragen we de nieuwe eigenaar. “Het Belgische design, wat we met eigen designers doen, en vaak samen met externe designers en architecten verder ontwikkelen en zo een eigen touch geven. Het eigen designteam zit bij de fabriek in Pelt en op een hippe hotspot in Brussel.
Daarnaast staat duurzaamheid hoog in het vaandel in alle fases van productie, maar ook in de vorm van circulariteit. Zo heeft het bedrijf al tien jaar geleden 1760 zonnepanelen op de fabrieksdaken laten plaatsen, zijn sinds kort 10 elektrische auto’s in gebruik genomen en wordt het afvalwater gerecycled. Pami is ook al sinds 2013 MVO gecertificeerd.
Daarnaast krijgen de meubels straks een nieuwe ingebouwde technologie. Wie Fijen langer volgt weet dat hij ook als investeerder actief is. Zo heeft hij een belang in Ideatics, wat RFID transponders maakt. Een van de innovaties die hij dan ook zal toepassen, is het aanbrengen van dergelijke transponders in bureaubladen. Hierdoor kun je ieder blad identificeren en er unieke data aan toekennen en toevoegen, zonder dat er voeding nodig is.
Maatwerk
Op dat moment in het gesprek schuiven de broers Hendrik en Lode Essers aan. Pami, opgericht in 1958, word in 1992 door de broers overgenomen, nadat het in de jaren tachtig in de problemen was geraakt.
De broers hadden een achtergrond in de transportsector. Lode werd verantwoordelijk voor commercie, Hendrik voor de interne organisatie. Lode Essers:“Toen we Pami overnamen, had het bedrijf een goede reputatie. Maar het was een low budget aanbieder. Daar wilden we niet in blijven hangen, er was te veel concurrentie, met name uit Zuid-Europa. Daarom zijn we opgeschoven, eerst naar het middensegment, en de laatste tien jaar als totaalaanbieder, waarin wij single point of contact zijn voor de klant. Waarbij we de beste gepersonaliseerde oplossing bieden. We kunnen vanuit onze fabriek customized producten leveren en heel snel inspelen op een veranderende vraag van klanten en interieurarchitecten. Zoals je nu de vraag hebt van maatwerk met cozy corners en huddle rooms. Bijna elke oplossing is tegenwoordig ook uniek, waar je in het verleden vaak 100 identieke bureaus naar binnen schoof.”
Lokale productie
En de voormalige eigenaar is nog lang niet klaar met zijn opsomming van het onderscheidend vermogen van Pami. “We hebben alles in eigen hand, ontwikkeling en productie, en kunnen daardoor snel leveren; binnen vier tot zes weken. Verder produceren we alles ter plekke, en je ziet de laatste tijd dat je als lokale aanbieder een pre hebt in het kader van milieu en zekerheid van leveren. Ook onze eigen installateurteams met ervaren monteurs bieden een grote meerwaarde in projecten. De broers zijn blij met de komst van Fijen, die een internationale expansie mogelijk maakt. “We waren in Nederland beperkt actief. En Duitsland keken we tegen op, omdat het een gesloten markt is. De contacten van Goswin komen daar goed van pas.”
Goede klik
Enkele jaren geleden gingen de broers nadenken over de toekomst van het bedrijf. “Wij zijn rond de 60, in de familie was geen interesse in opvolging en ook intern was er niet direct een oplossing. Toen hebben we de Merger & Acquisition afdeling van EY in de arm genomen. We hebben heel bewust gekozen voor de toekomst van het bedrijf én van de werknemers. Daarbij was het belangrijk dat we een klik zouden hebben met de nieuwe eigenaar. Dat die de business zou kennen en een visie heeft op de toekomst van Pami.” Ondertussen werd in 2021 nog voor 3 miljoen euro geïnvesteerd in de productie. “We zouden het prettig vinden om nog een paar jaar een overgangsrol te blijven spelen. En dat was zelfs een eis van Goswin. Dus dat kwam prima uit.”