Het ABN AMRO Sustainable Impact Fund heeft een belang genomen in het duurzame koffiemerk Wakuli. Wakuli is een Nederlands bedrijf dat consumenten in Europa via online verkoop āspecialty coffeeā biedt. De koffiebonen worden direct ingekocht bij kleinschalige boeren in vijftien verschillende landen en worden duurzaam gebrand. Naast ABN AMRO SIF hebben ook enkele bestaande aandeelhouders, Rubio Impact Ventures en een aantal angel investors, in deze kapitaalronde een extra investering gedaan. Wakuli wendt de nieuwe kapitaalinjectie aan voor productinnovatie en uitbreiding van haar distributienetwerk in Nederland en andere Europese landen zoals Duitsland en BelgiĆ«.
Wakuli is een Nederlands bedrijf dat consumenten in Europa via online verkoop een hoge kwaliteit āspecialty coffeeā biedt. De koffiebonen worden direct ingekocht bij kleinschalige boeren in 15 verschillende landen en worden duurzaam gebrand. Door de radicale verkorting van de koffieketen van boer naar consument kan Wakuli de koffie vers aanbieden tegen scherpe specialty coffee prijzen. Tegelijkertijd ontvangen de boeren een aanzienlijk betere prijs.
Dit draagt bij aan de verbetering van de levensomstandigheden van de koffieboeren en hun families, die door Wakuli ook worden ondersteund in verbetering van de teelt.
Markt voor specialty koffie groeit twee keer sneller
De markt voor specialty coffee groeit in Europa met 9% per jaar ten opzichte van 4% groei voor de koffiemarkt als geheel. In de Verenigde Staten groeit de markt voor speciality coffee zelfs met 13% en bestaat deze markt al voor mee dan de helft al uit deze hoge kwaliteit koffie. De missie van Wakuli is om specialty coffee de standaard (voor thuis) te maken en daardoor de markt voor kleinschalige koffieboeren te vergroten. Op die manier krijgen zij een sterkere positie ten opzichte van grote spelers op de internationale koffiemarkt. Dat draagt structureel aan inkomensverbetering en ontwikkeling.
Wakuli is klaar voor de volgende groeifase
Hanna Zwietering, Senior Investment Manager van ABN AMRO SIF: āWakuli is een succesvol bedrijf dat razendsnel groeit en toe is aan de volgende fase. We dragen met onze investering en expertise graag bij aan het benutten van de groeikansen. Wakuli is bovendien een zeer interessante impact onderneming, die direct bijdraagt aan de verbetering van levensomstandigheden van boeren Ć©n aan verandering van de waardeketen, nodig voor een transitie naar een duurzamere en socialere economie. Het bedrijf realiseert zo een sterke synergie van commerciĆ«le groei Ć©n impact. ā
Lukas Grosfeld van Wakuli: āEr was een directe connectie met het team van ABN AMRO SIF toen we elkaar voor het eerst ontmoetten in 2020. We hebben de overtuiging dat de relatie tussen investeerder en bedrijf is gebaseerd op vertrouwen en het delen van dezelfde waarden. We zijn enthousiast over de langetermijnvisie van ABN AMRO SIF. We hebben allebei de overtuiging dat het gaat om lange termijn impact en niet zozeer om korte termijn succes.ā
Uitbreiden distributienetwerk en productinnovatie
Naast ABN AMRO SIF hebben ook enkele bestaande aandeelhouders, Rubio Impact Ventures en een aantal angel investors, in deze kapitaalronde een extra investering gedaan. Wakuli wendt de nieuwe kapitaalinjectie aan voor productinnovatie en uitbreiding van haar distributienetwerk in Nederland en andere Europese landen zoals Duitsland en Belgiƫ.