Armor Print Solutions heeft het merk Freecolor van Clover overgenomen en verdere investeringen aangekondigd in de productie en distributie in Europa. Freecolor is al twintig jaar actief, met name in de Duitstalige landen in Europa. Clover Imaging maakte eind mei bekend zich terug te trekken uit de Europese markt.
Na de terugtrekking van Clover Imaging van de Europese markt, heeft Armor het Clover-merk Freecolor overgenomen. Het merk was goed ingeburgerd in de DACH-regio en sommige klanten wilden trouw blijven aan het merk. Tegen deze achtergrond zal Armor Print Solutions gereviseerde cartridges blijven aanbieden onder de merknaam Freecolor. Hetzelfde kwaliteitsniveau zal worden gehandhaafd, zegt Armor. Om de markten in de DACH-regio beter te kunnen bedienen, heeft de onderneming een nieuw logistiek centrum opgezet in Nederland, vlak bij de Duits-Nederlandse grens. Van daaruit zullen in de toekomst klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden bevoorraad.
Verhoging productie
Volgens de onderneming zal de productiecapaciteit met 40% worden verhoogd (Armor produceert op twee locaties in Marokko en Polen) en zullen de verkoopteams worden versterkt. In totaal zal vijf tot tien miljoen euro worden geïnvesteerd. Gerwald van der Gijp, Vice President & Managing Director van Armor Print Solutions, verklaart met betrekking tot de voortzetting van het Freecolor merk: “Wij bieden diensten aan om de continuïteit van de levering te waarborgen.” Hij zei dat Armor Print Solutions klanten de optie biedt om gereviseerde cartridges te gebruiken in plaats van nieuwe. Armor, zo zei hij, richt zich op de markten in Europa en Afrika en wil, letterlijk, “de ruggegraat van de Europese markt voor inktpatronen en printers” worden.
Uitdagingen
“De grafische sector vereist investeringen in onderzoek en ontwikkeling, maar ook in productie-eenheden, in diensten en in distributie om de kosten laag te houden en concurrerend te zijn,” voegt Hubert de Boisredon, CEO van de Armor Group, toe. Veel kleine bedrijven in de sector hebben niet de kritische omvang om zich te ontwikkelen. Het doel van Armor is dan ook om kansen voor allianties of overnames aan te grijpen om zich verder te ontwikkelen. Noch de pandemie in Corona, noch de oorlog in Oekraïne hebben een negatieve invloed gehad op de activiteiten, aldus Boisredon. Armor staat echter voor uitdagingen, zei hij, waaronder de moeilijkheid om te voldoen aan “steeds complexere leveringen in heel Europa en het beheer van de achterstand bij de levering van onderdelen”. Daarom, zo zei hij, heeft de onderneming besloten de voorraden op te voeren om de leveringscapaciteit en de beschikbaarheid van haar brede gamma van producten te garanderen.
Afscheid van Europese markt
Freecolor maakte deel uit van Clover Technologies Group, een toonaangevende wereldwijde leverancier van electronic asset lifecycle management en innovatieve milieuoplossingen en is de grootste leverancier van geherfabriceerde laser- en inkjetcartridges en printeronderdelen wereldwijd. Clover is een bedrijf met meer dan 19.000 werknemers in 60 wereldwijde locaties, waaronder Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Azië en Oceanië. Het heeft de grootste collectie lege cartridges in de industrie (meer dan 6 miljoen lege cartridges per maand) en produceert meer dan 3 miljoen cartridges per maand. Het hoofdkantoor van Clover Europe is gevestigd in Porto, Portugal. Clover Imaging Group maakte eind mei van dit jaar bekend dat het zich terugtrekt uit de Europese markt.
In een verklaring zei Clover dat de regio de voorbije twee jaar bijzonder hard was getroffen door verstoringen van de toeleveringsketen en hogere kosten voor vracht, materiaal, arbeid en nutsvoorzieningen. Het voegde eraan toe dat deze dynamiek, in combinatie met het vertrek van een aantal strategische klanten (d.w.z. Office Depot en Staples in Europa) uit het continent en de recente beslissing van de Europese Commissie om een vrijwillige overeenkomst voor imaging supplies te verwerpen, ook had meegespeeld in zijn beslissing.
De middelen van Clover Imaging zullen nu voor 100% gericht zijn op groei in Noord- en Latijns-Amerika, waar de onderneming naar eigen zeggen na de pandemie sterke verkoopcijfers blijft optekenen. Ondertussen zal de fabriek in Vietnam volledig operationeel blijven als contractproducent van beeldvormingsbenodigdheden en andere productcategorieën.