Ongeveer 56 procent van elke euro aan inkomsten in de totale Duitse e-commerce is in 2021 via Amazon Marketplace of Amazon Vendor worden gegenereerd. Het aandeel van Amazon in de totale online verkoop steeg van 46 procent in 2015 tot 56 procent in 2021. Dat meldt het online platform internetworld.de. De rol van handelaren op het platform neemt af.
Het leeuwendeel komt voor rekening van het marktplaatsmodel. Het aandeel in de verkoop is geleidelijk gestegen van 50 procent in 2015 tot 56 procent in 2021.
Als gevolg van de pandemie is de wereldwijde omzet van Amazon in 2020 en 2021 sterk gestegen. Als je kijkt naar de verkoopcijfers van de afgelopen tien jaar, dan heeft Amazon een gemiddelde jaarlijkse groei van maar liefst 28 procent behaald.
Detailhandel onder druk
Tegelijkertijd wordt de traditionele detailhandel binnen het verkoopmodel van Amazon steeds minder belangrijk: zo komt in 2021 nog maar ongeveer 7 procent van de totale verkoop voor rekening van het platform Amazon.de. In 2010 was dat nog iets meer dan 15 procent.
Amazon behaalt tweederde van zijn totale omzet in de VS. De op een na belangrijkste landmarkt – zij het op aanzienlijke afstand – is Duitsland. In Nederland kwam Amazon in begin 2020 op de markt. Hier is bol.com de grootste speler, al wint Amazon in ons land wel geleidelijk marktaandeel en staat het sins de zomer van 2021 op de tweede plek.
Bijna de helft van de totale omzet van Amazon is afkomstig van zijn online winkels; verkopersdiensten brengen 22 procent van de omzet binnen. AWS is de op twee na belangrijkste business line in omzet, met een aandeel van 13 procent.
Demografie
Meer dan 19 procent van de Amazon-klanten is 20 tot 29 jaar oud; in verhouding tot de totale bevolking zijn de Amazon-klanten dus bovengemiddeld jong. Het grootste deel van de Amazon-klanten bevindt zich in de categorie 30- tot 39-jarigen.
Hoe ouder de consumenten daarentegen, hoe minder zij via Amazon bestellen. De grootste Amazon-klantengroep bestaat uit consumenten jonger dan 50 jaar.
De meerderheid van de Amazon-klanten (42 procent) bestelt een of meerdere keren per week. 12 procent bestelt één of meerdere keren per dag, terwijl slechts 10 procent van de ondervraagden helemaal niets via Amazon bestelt.
Prijskopers
De prijs van de producten die op Amazon worden aangeboden, is de belangrijkste reden waarom mensen op Amazon winkelen. Dit wordt gevolgd door de voordelen van Prime-klant zijn, waaronder gratis premium verzending. Wat de levering betreft, zijn de prijzen en de snelheid verdere redenen om bij Amazon te gaan winkelen. Het gebruiksgemak van de website en de duidelijke navigatie is de vijfde meest gegeven reden om bij Amazon te bestellen.
Prime Day
Prime Day was een succesvolle inkomstenmotor voor Amazon tot 2020, met een geschatte verkoop van 9,1 miljard dollar in koopjesdag in 2020.
In 2021 bracht Prime Day Amazon “slechts” een totale wereldwijde omzet van 9,46 miljard US dollar, wat in verhouding tot de groei van de voorgaande jaren al bijna overeenkomt met stagnatie.
In 2022 vindt Prime Day plaats op 12 en 13 juli; op dit moment ziet het er niet naar uit dat de koopjesdag van dit jaar een nieuw verkooprecord zal opleveren.