De divisie Human Expression van BIC, waarin opgenomen schrijfwaren en stationery, heeft in de eerste helft van 2022 een omzetgroei van meer dan 25% gerealiseerd.
Het bedrijf zei dat de prestaties werden aangedreven door de kernsegmenten schrijfwaren en kleurstoffen na een goed back-to-school (BTS) seizoen en “efficiënte uitvoering in de winkels”. De succesvolle implementatie van prijsverhogingen en een stijging van het aantal verkochte eenheden met 28,3% (tot 3,52 miljard) hielpen Human Expression om in H1 2022 een omzet van €438 miljoen ($438 miljoen) te realiseren.
Europese cijfers
In Europa werden de resultaten over het eerste half jaar aangedreven door zowel West-Europa (VK, Frankrijk, Italië) als Oost-Europa (Polen, Turkije). De verkoop van Back-to-School werd gestimuleerd door een gemiddelde groei van zowel kernproducten zoals de BIC Cristal en de iconische BIC 4 Color als producten met toegevoegde waarde zoals Coloring viltstiften en potloden. BIC verwacht dat de verkoop tijdens de schoolvakantie een gemiddelde groei met één cijfer zal laten zien, dankzij een sterke marketing ondersteuning. In Frankrijk zijn de promotionele activiteiten meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorige Back-to-School-seizoen, wat BIC in staat stelt de groei te stimuleren en voor het 16e achtereenvolgende jaar beter te presteren dan de markt in een van onze belangrijkste markten voor schrijfwaren.
Herstel na pandemie
De omzetgroei voor H1 bedroeg 25,4% bij constante valuta en 21,7% op vergelijkende basis. In Europa, Noord-Amerika en Mexico steeg de verkoop van BTS met bijna 20% in volume en 23% in waarde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De landen die het hardst door de pandemie werden getroffen, zoals Brazilië, Zuid-Afrika, Nigeria en India, bleven zich in het tweede kwartaal herstellen – met een groei met hoge dubbele cijfers op vergelijkende basis – en zijn nu allemaal terug op het niveau van 2019.
De aangepaste EBIT voor de eerste zes maanden van het jaar bedroeg 35,6 miljoen euro, een stijging ten opzichte van de 27,6 miljoen euro in 2021. De aangepaste EBIT-marge daalde echter met 20 basispunten tot 8,3%. Dit werd veroorzaakt door een stijging van de grondstof- en vrachtkosten, plus investeringen in Inkbox, deels gecompenseerd door het operationele hefboomeffect van de verkoop en een gunstige absorptie van de vaste kosten.