Een hoge inflatie waardoor klanten de portemonnee op de knip houden, megastijgingen van energie én nog altijd een stagnatie in het productieproces leidt tot de eerste bedrijven die hun omzet- en winstverwachtingen naar beneden bijstellen. Ook in de kantoorbranche.
In een commentaar in Business Live, onthulde CEO Richard Costin van Bisley dat de gas- en elektriciteitscontracten van de meubelfabrikant recentelijk zijn gestegen met respectievelijk 681% en 303%. Na een twee jaar durende efficiency operatie, die Bisley weer winstgevend heeft gemaakt, zei Costin dat “het overgrote deel van het harde werk dit boekjaar in de energiekosten zal worden gestoken”. Hij voegde eraan toe dat de uitgaven op het huidige niveau “absoluut onhoudbaar” waren en een bedreiging vormden voor de Britse verwerkende industrie in het algemeen, waarbij hij voorspelde dat sommige bedrijven “volledig zullen verdwijnen”.
Papierindustrie
Ook in een energieintensieve sector als de papierindustrie zijn de zorgen groot. Zo meldt de grafische brancheorganisatie KVGO deze week zich zorgen te maken over de hoge gasprijzen en de impact daarvan op haar leden. ‘Onze grote vrees is dat enkele papier- en pulpproducenten bij een verdere energiecrisis gedwongen worden om hun productie al dan niet gedeeltelijk te verminderen of stil te leggen. Met natuurlijk grote gevolgen voor de gehele sector’, meldt de vereniging op haar website. De brancheorganisatie roept beleidsmakers in Den Haag en in Europa op om per direct maatregelen te nemen ten behoeve van MKB-bedrijven bedrijven in energie-intensieve sectoren.
Newell
En ook leveranciers in andere delen van de industrie stellen hun verwachtingen naar beneden bij. Zoals Newell Brands, die deze week zijn winstverwachtingen voor het derde kwartaal en het boekjaar 2022 heeft verlaagd, nadat het heeft toegegeven dat de omstandigheden zowel op de zakelijke- als ook de consumentenmarkt ‘uitdagender’ zijn dan verwacht.
“We hebben te maken gehad met een aanzienlijk groter dan verwachte terugval in orders van retailers en een aanhoudende inflatiedruk op de consument,” merkte CEO Ravi Saligram op.
“Als gevolg van deze ontwikkelingen en onze meer voorzichtige houding voor de rest van het jaar, stellen wij onze verwachtingen voor de tweede helft van 2022 bij.”
Saligram vervolgt: “We nemen doortastende maatregelen om de impact van deze uitdagingen te verzachten door de broekriem verder aan te halen op het gebied van cash- en kostenbeheer en door ons leveringsplan aan te passen.”
Om de financiële positie te versterken, zei Newell dat het zijn FUEL-productiviteitsinspanningen versnelt, de discretionaire en overheaduitgaven nauwgezet beheert, de reclame- en promotie-uitgaven “optimaliseert”, de vraagvoorspelling en de leveringsplannen aanpast en aanvullende acties onderneemt om het werkkapitaal te verbeteren.
De belangrijkste categorieën die te lijden hebben onder de lagere vraag zijn huishoudelijk en outdoor, terwijl de situatie in het schrijfsegment “bemoedigend blijft”.