Voor dit nummer van KBM had ik een boeiende round table met vertegenwoordigers uit de wereld van kantoorinrichting- en kantoormachines. Een van hen vertelde een leuke anekdote. Die begon ermee dat ze al in 1990 bij haar werkgever HAG een milieumanager in dienst hadden. Het probleem indertijd was alleen dat ze daar na een tijdje afscheid van hebben genomen. Reden was dat deze manager wat al te vaak in de gevangenis belandde. Niet omdat hij crimineel was, maar als milieuactivist wel zo werd behandeld. Regelmatig liet hij zich vastketenen aan een hek van een milieuonvriendelijk bedrijf, waarna een enkele reis naar het gevang volgde. Â
Het feit dat deze Scandinavische meubelfabrikant al dertig jaar geleden het milieu hoog op de agenda zette, geeft te denken. Tijdens deze round table bleek al snel dat ik aan tafel zat met een paar voorlopers op dit gebied. Bedrijven die begrijpen dat duurzaamheid en dus het verduurzamen van álle onderdelen in onze keten een vanzelfsprekendheid is. Â
Bij hen is het een vanzelfsprekendheid, maar bij veel partijen in de markt lijkt dit nog helemaal doorgedrongen. Maar pas op; de tijd dat je kon afwachten of duurzaamheid kon inzetten als een eenvoudige marketingtruc is echt voorbij.Â
Als er iets is wat ons de laatste drie jaar met corona, leveringsproblemen en een serieuze energiecrisis geleerd heeft, is het wel dat we niet ontkomen aan de snelle veranderingen op dit gebied. Dat we samen moeten werken aan een duurzamer wereld. Qua materiaalgebruik, circulariteit, transport en niet in de laatste plaats in onze omgang met elkaar.Â
Wen er maar aan, nee sterker nog, werk er maar aan. (als je daar niet al druk mee was;)Â