KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Blog»Column Eric Herni over Centraal Boekhuis
Blog

Column Eric Herni over Centraal Boekhuis

28 september 20224 Min leestijd
IMG 20200220 WA0005
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Twee keer per week kregen wij boeken binnen van het Centraal Boekhuis in Culemborg. Voor ons jarenlang dé momenten om naar uit te kijken. De – inmiddels – wit met blauwe vrachtwagen vol met nieuwe titels. In Almere-Haven kwamen ze altijd ’s ochtends vroeg, zo rond 08:00 uur. Vrolijke chauffeurs met wie wij altijd wel even een dolletje konden maken. Vervolgens de uitgepakte dozen van de vorige rit weer meegeven, een verdwaalde europallet en daarna kon het heerlijke uitpakken beginnen. Klantbestellingen apart zetten en vanaf een uur of tien gaan bellen, in de hoop dat ze dezelfde dag nog werden opgehaald. Voor mij als boekhandelaar waren die leveringen van het Centraal Boekhuis een feest. Nieuwe boeken van bekende en onbekende auteurs. De levensader voor de boekwinkels. 

Ik schrijf bovenstaande allemaal in de verleden tijd….. Op de één of andere manier heeft het CB het de laatste maanden namelijk veel te druk met het bevoorraden van kledingwinkels, waardoor het aanleveren van boekwinkels in het gedrang is gekomen. Terwijl ze daar toch ooit voor in het leven zijn geroepen. Dan laten ze in Culemborg de dozen met boeken vervoeren via PostNL en mag je blij zijn als ze op de afgesproken dag je winkel bereiken. Dat het klantbestellingen zijn, of belangrijke aanvulling voor de Top 10, is blijkbaar van ondergeschikt belang.  

Het zal bij Broese, Paagman of Donner waarschijnlijk niet gebeuren, maar de wat kleinere boekwinkels zijn steeds vaker het kind van de rekening. Dozen met retouren die binnen twee weken weer bij het Centraal Boekhuis moeten zijn, blijven soms drie of vier weken staan, omdat de grote vrachtwagens uit Culemborg andere schnabbels hebben. Het zal ongetwijfeld allemaal een reden hebben. Misschien kan het Centraal Boekhuis – eigendom van de uitgeverijen en boekwinkels van Nederland – niet rendabel gemaakt worden door zich alleen met boekwinkels te bemoeien. Maar wat schiet een uitgeverij er mee op als hun boeken twee dagen zijn uitverkocht in meerdere winkels omdat die zomerjurkjes van H&M op dinsdag moeten worden afgeleverd? Ik moet met regelmaat bellen met de klantendienst van het CB, omdat PostNL het niet voor elkaar krijgt om alle twaalf dozen met boeken op de afgesproken dag naar Almere-Haven te krijgen. Het is sowieso absurd dat je zoveel dozen per post laat bezorgen, helemaal als je weet in wat voor staat je ze uiteindelijk ontvangt.  

Soms laat de track and trace zien dat PostNL geen tijd had om mijn winkel te bezoeken en moet ik al die dozen een paar kilometer verderop afhalen bij een kringloopwinkel die toevallig ook dienst doet als pakketpunt! Terwijl ik om 11:00 uur toch gewoon open was en ik zelf ook een pakketpunt ben van PostNL. Kan ik met het openbaar vervoer vijf keer op en neer om twaalf dozen met boeken op te halen. Om drie weken later weer een factuur te betalen van de logistieke kosten die keurig aan mij worden doorbelast. De waanzin ten top. Vooral omdat ik qua bezetting vaak niet dezelfde dag in staat ben om die dozen bij een pakketpunt op te halen. “Excuus, mevrouw. Het door u bestelde boek had vandaag binnen moeten komen maar ligt ergens in het magazijn van een kringloopwinkel.  Hopelijk heb ik het morgen of overmorgen.” Jammer voor die verjaardag en als ik pech hebt komt mevrouw het boek niet meer ophalen en zal ze ook nooit meer een boek bij mij bestellen. Maar ja, de zomerse korte broeken en vrolijke jurkjes liggen wel op tijd in de winkels. 

Misschien moet het leger van kleinere boekwinkels eens kijken of H&M of Zalando op bepaalde dagen wat vervoerders beschikbaar heeft om onze bestellingen te leveren. Of gewoon allemaal overstappen naar Van Ditmar en de Nederlandse boeken helemaal niet meer bij het Centraal Boekhuis bestellen. Minder ergernis, vier dagen in de week geleverd en doorgaans ook nog eens een hogere korting. Het is echter de omgekeerde wereld. Het is toch zeker geen Centraal Broekhuis? Misschien kunnen ze in bepaalde delen van Nederland als flitsbezorgers wel de dagelijkse boodschappen bezorgen. Vooral omdat bij warm weer Albert Heijn het laat afweten. Een gat in de markt. Alles lijkt beter dan stomme boeken te bezorgen bij suffige boekverkopers die altijd wel iets te mopperen hebben.  

Vorige artikelBOP Awards: de spanning stijgt…
Volgende artikel Exacompta Clairefontaine met hogere omzet over eerste helft 2022

Gerelateerde berichten

Het is nooit goed of het deugt niet!

Het is nooit goed of het deugt niet!

367 berichten vol inspiratie en informatie

Ondernemers in het zonnetje

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!