De leden van Offficers World werden donderdagmiddag 6 oktober in Residence Rhenen getrakteerd op een zonnige lunch, maar bovenal op een goede update van de branche op het gebied van duurzaamheid. Diverse sprekers spraken over greenwashing, keurmerken, aanbestedingen, maar vooral over wat de verschillende partijen in de markt zƩlf kunnen doen op het gebied van duurzaamheid.
De bijeenkomst werd geopend door voorzitter Peter Damman van Officers World, die inging op de activiteiten die voor de rest van het jaar nog op het programma staat voor de leden, waaronder een feestelijke bijeenkomst op 13 december om het jaar goed af te sluiten. Verder gaf hij aan dat Officers World ook qua ledenaantal groeit en weer enkele nieuwe leden mag verwelkomen, waaronder Igepa en Libris/Blz.
Op naar de 100 miljoen
Marcel van der Logt was de eerste spreker. Zijn onderneming Van der Logt Group (met daarin bedrijven zoals bijvoorbeeld Office Palace, Vadelo) is een redelijk onbekende speler in de branche, terwijl zijn bedrijf inmiddels 40 miljoen omzet realiseert en hard op weg is om de ambitie om 100 miljoen omzet te realiseren in 2025 waar te maken. Vadelo is actief in alle lagen van de distributie, als inkoper, groothandel, reseller en rechtstreeks leverancier. De focus ligt op drie productgroepen; allereerst hygiƫne, cleaning en safety, goed voor 50 procent van de omzet. Verder paper en packaging, waarmee 40 procent van de business wordt gedaan en office supplies met onder meer het eigen merk Brasq; een smal en diep assortiment van hardlopers. 80 Procent van de omzet wordt in Nederland gerealiseerd.
Zoals gezegd heeft Vadelo een sterke ambitie, maar cruciaal is volgens Van der Logt dat de mensen centraal staan. Zo wordt tien procent van de winst elk jaar gelijkwaardig onder al het personeel verdeeld.
Roland Santegoeds van communicatie bedrijf Sablebonne ging dieper in op het onderwerp Greenwashing. Daarbij maken ondernemingen misbruik van zogenaamde milieuclaims om als duurzaam bedrijf voor de dag te komen. Veelal wordt daarbij gebruik gemaakt van zelf bedachte keurmerken. Zoals bij het keurmerk van Albert Heijn ā beter voor natuur en boerā die door AH zelf als keurmerk neergezet zonder objectieve toetsing. Santegoeds eindigde met een aantal leerpunten voor de aanwezigen; āGebruik echte duurzaamheidsaspecten, wees transparant en neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid.ā
Anders denken bij aanbestedingen
Vervolgens was het woord aan Erick Wuestman, van adviesbureau KplusV, die meteen aangaf waar we staan op milieugebied met een quote van weerman Gerrit Hiemstra; āDe afgelopen zomer was een van de koelste zomers van de rest van je levenā. Wuestman was ooit actief als projectinrichter. Toen hij erachter kwam dat bij aanbestedingen alles al was ingevuld voordat hij ideeĆ«n kon aanbrengen, werd hij actiever op het gebied van aanbestedingen. Inmiddels is hij betrokken bij allerlei soorten aanbestedingen, van snelwegen tot koffie inkoop. Daarnaast wil hij koplopers op het gebied van duurzaamheid verbinden met nieuwe initiatieven, om zo duurzaamheid te versnellen.
Op het gebied van aanbestedingen zijn de laatste tijd grote stappen gezet, zo vertelde hij. Niet meer alles wordt tot in detail vastgelegd, maar er wordt een doelstelling en een budget geformuleerd, denk aan volledig gasloos in 2030. Pas nadat gekeken is welke leverancier dat het beste kan realiseren, worden de details ingevuld. Dat betekent onder meer dat bij de overheid de inkoper steeds meer opdrachtgever wordt, wat leidt tot andere verantwoordelijkheden. Hij heeft een model ontwikkeld, waarbij in dit traject meer doelstellingen worden geformuleerd rondom duurzaamheid.ā
Canon
Na een korte pauze gaf Onno Beentjes, channel manager van Canon, de aanwezigen inzicht in de onderneming waar hij voor werkt. Canon is wereldwijd nummer elf als het gaat om merkbekendheid. Het portfolio is enorm uitgebreid, van cameraās tot printers en ook steeds meer software oplossingen. Met een team van negen verzorgt Onno de channel-distributie in Nederland. āGelukkig kunnen we nu weer leverenā, stelde hij, nadat de magazijnen maanden nagenoeg leeg waren door leveringsproblemen.
Beentjes signaleert diverse trends in de markt, zoals de groei naar digital en hybrid working, de groei van het subscription model en de toenemende aandacht voor cloud en security. Hij gaat kort in op de duurzaamheidsaspecten, waaruit duidelijk werd dat voor een Japans bedrijf een goede performance op dat gebied een must is. Zo heeft Canon veel aan refurbishing, onder meer met een aparte fabriek. Dat refurbishing voor printers geen vanzelfsprekendheid is, blijkt volgens hem met de verkoop van refurbished printers. āEen probleem is dat de runkosten duurder zijn dan bij een nieuwe machine, vanwege verouderde software. Dat is balanceren op n dun lijntje.
Zelf initiatief nemen
Marcel Jacobs runt samen met zijn vrouw Monique Schmitz vanuit Zwitserland Circl8, een bedrijf dat ondernemingen helpt met het verduurzamen van hun bedrijfsmodel. Marcel is geen onbekende in de branche, in 2009 startte hij bij Office Depot een programma rond sustainablility, deed dit vervolgens bij Philips en momenteel bij Philip Morris. Hij maakte de toehoorders duidelijk dat duurzaamheid voor iedereen wat anders inhoudt. En dat iedereen er op een andere manier invulling aan geeft. āSustainability bepaal je zelf, in samenwerking met je shareholders. De vraag is;
Wat wil je bereiken, hoe ga je aan de slag. De eerste stap is het lastigst, er is altijd n reden om iets niet te doen. Hij geeft daarbij een aantal adviezen; denk goed na en ga aan de slag, zorg dat je kunt meten, zoek naar kansen en dan developen en definen. Vervolgens liep hij langs een aantal boeiende aandachtspunten en valkuilen. Tot slot gaf hij de aanwezigen mee: āJullie hebben allemaal de kans om duurzaamheid goed in de markt te zetten.ā
Dat bracht aan het eind de vraag, wat de leden individueel en de brancheorganisatie Office World daar in de toekomst mee gaat doen. Want duidelijk wordt ook door de reacties uit de zaal dat dit een onderwerp is wat erg leeft. Wordt dus zeker vervolgd.