BIC heeft voor het derde kwartaal van 2022 een omzetgroei genoteerd van 2,1 procent voor zijn divisie Human Expression (voorheen Stationery). De omzet van de divisie bedroeg in de periode juni-september €225 miljoen. BIC zei dat het resultaat was beïnvloed door klanten die hun back-to-school (BTS) orders vervroegen naar het tweede kwartaal.
In het persbericht over de kwartaalcijfers richt BIC zich vooral op de resultaten over de eerste negen maanden van het jaar. Human Expression realiseerde een omzetstijging van 14,4% op vergelijkbare basis en een omzet van 663 miljoen euro. Hieraan zal de overname van tattoo-brand Inkbox in januari van dit jaar hebben bijgedragen. Al kwamen de marges van Human Expression zowel in het derde kwartaal als in de negen maanden onder druk te staan. BIC nam in augustus de aandelen over van ISKN, een technologie dat eind 2019, in samenwerking met Faber-Castell, de Repaper digitale tekenoplossing heeft ontwikkeld.
In Europa werden de resultaten over de eerste negen maanden aangedreven door zowel Zuid-Europa (Italië, Spanje) als Oost-Europa (Polen, Roemenië), gestimuleerd door efficiënte promotieactiviteiten. De uitverkoop heeft de cijfers van BTS goed gedaan. In Frankrijk is de leiderspositie geconsolideerd door voor het 16e opeenvolgende jaar beter te presteren dan de markt en met 1,4 procentpunt aan waarde te winnen. Dit was te danken aan alle segmenten, waaronder core stationery en colouring. Het iconische 4-Color droeg voor 50% bij aan de stijging van het marktaandeel. In het VK behield BIC de nummer één merkpositie en presteerde beter dan de markt (+1,2 punten) dankzij de sterke prestaties van het pennensegment (BIC Cristal en BIC 4-Color), kleurviltstiften en potloden.
Wereldmarkt
In de VS groeide de markt voor schrijfwaren met 1,9% in waarde, en BIC won +0,5 punten in waardeaandeel, gevoed door zowel de kernsegmenten voor schrijfwaren als de segmenten met toegevoegde waarde (kleurstoffen en gel), alsook door goede prestaties in de e-commerce. Zoals verwacht was de verkoop van BTS robuust, aangedreven door onze kernsegmenten voor kantoorbenodigdheden, zoals mechanische potloden, waar BIC bijna 3 punten aan marktaandeel won.
In Brazilië is de netto-omzet meer dan verdubbeld dankzij de gunstige prijsstelling en het sterke marktmomentum. De papierwarenmarkt groeide met dubbele cijfers en BIC bereikte een historisch hoogtepunt met een marktaandeel van meer dan 50% in waarde. Dit was te danken aan een aanhoudend sterke uitvoering in de winkels en de prestaties van zowel klassieke producten (balpen) als producten met toegevoegde waarde, zoals BIC Intensity.
In Mexico groeide de markt met meer dan 60% dankzij de terugkeer naar klaslokalen, en behaalde BIC +0,6 punten dankzij de segmenten kleuren en markeren. Tijdens het BTS-seizoen consolideerde de martkleider zijn leiderspositie en won voor het tweede opeenvolgende seizoen marktaandeel in het moderne massakanaal, ondersteund door een sterke zichtbaarheid in de winkels, efficiënte communicatiecampagnes en goede prestaties in de e-commerce.
In India steeg de netto-omzet van Cello met dubbele cijfers, dankzij een aanhoudende opleving van de markt en een solide groei met dubbele cijfers in de e-commerce dankzij een gunstige mix.