Al een eeuw lang zit kantoorvakhandel en lijstenmakerij Heger en van den Berg in het centrum van Zeist. Ze zijn niet meer weg te denken uit de oudste winkelstraat van deze stad. We spraken de directeur van deze jubilaris, Arend Boshuis, over 100 jaar geschiedenis.
“Hier jongen, ga jij het maar doen”
Arend vertelt: “Meneer Heger is een van de twee naamgevers van ons bedrijf. Hij richtte deze winkel op. In de jaren ‘50 van de vorige eeuw trouwde zijn dochter met meneer van den Berg, de tweede naamgever. Het verhaal gaat dat van den Berg de buidel kreeg en meneer Heger tegen zijn kersverse schoonzoon zei: “Hier jongen, ga jij het maar doen”. En dat daarmee de zaak beklonken was. In het jaar 2000 heb ik de zaak overgenomen. Vanaf de Veneka-tijd zijn wij al lid van Quantore. Ik sta achter het principe dat je samen verder komt dan alleen. Daarom bestel ik vrijwel alles bij Quantore. Voor ons is het handig dat Quantore een magazijnfunctie heeft. Dat kost ons minder ruimte in ons pand”.
100 jaar klantcontact
Heger en van den Berg bestaat dit jaar 100 jaar. Arend Boshuis vindt het contact met zijn klanten heel erg belangrijk. Daarom betrekt Heger en van den Berg hen graag bij de festiviteiten rondom hun 100-jarig bestaan. “Wij organiseren de laatste 100 dagen van dit jaar allerlei feestelijkheden waar onze klanten aan mee kunnen doen. Zo houden we verschillende demonstraties en kunnen klanten deelnemen aan diverse workshops. Ook zijn er wedstrijden op creatief gebied. Als klap op de vuurpijl hebben we een schilderij van Slot Zeist laten maken door de bekende kunstschilder Cees Mudde. Hiervan hebben we een giclée aangeboden aan de gemeente Zeist, dit is een reproductie van zeer goede kwaliteit. Al onze klanten kunnen deze kopen voor het symbolische bedrag van 100 euro. Of dit bedrag bij elkaar sparen om vervolgens Slot Zeist in huis te kunnen halen”.
Van de Tweede Wereldoorlog tot aan de bouw van de Bijlmermeer
De winkel is opgericht in 1922. In het begin werden er uitsluitend kantoorartikelen verkocht. Ook was Heger en van den Berg een repro voor bouwtekeningen. Na de Tweede Wereldoorlog was er door de wederopbouw veel werk in de bouw en hierdoor werd de afdeling voor het afdrukken van bouwtekeningen groter. Arend: “Op onze eerste locatie zaten we naast een lijstenmakerij. Toen deze ophield te bestaan hebben we dat pand overgenomen. Onze winkel werd groter en hierdoor kregen we meer ruimte om naast de afdeling voor het technische tekenen, ook een hoek speciaal voor schilder benodigdheden in te richten. Een tweede gebeurtenis waardoor wij veel werk met bouwtekeningen kregen, was de bouw van de Bijlmermeer in de jaren 70. Een van de architecten die bij deze grote klus betrokken was, woonde in Zeist en zodoende kwam hij bij ons. In de loop van de jaren ‘80 kregen mensen in Nederland steeds meer vrije tijd. Zo kregen ze meer tijd voor hobby’s en nam de vraag naar kunstenaarsbenodigdheden toe. En hierop hebben wij ingespeeld”.
Ontwikkelingen
“We verbreden ons assortiment, omdat we in onze winkel merken dat de vraag naar kantoorartikelen terugloopt”, vertelt Arend. “Daarom hebben wij veel ruimte in onze winkel gereserveerd voor andere producten. Ons pand is 800 vierkante meter groot. De helft daarvan is nu voor kunstschilderartikelen. Voor dit soort benodigdheden vervullen wij echt een regiofunctie”. Arend vertelt dat ze ook een eigen lijstenmakerij in huis hebben met een lijstenmaker die bij hen in dienst is. “Dit wordt voor ons een steeds belangrijkere markt. Onlangs hebben we ook nog de copyshop Tempofix overgenomen. We bedienen hier zowel bedrijven mee als particulieren. We zijn de enige copyshop in Zeist waar de klant direct geholpen wordt, daarin onderscheiden we ons in van de rest”.
Sociale functie
Arend tot slot: “Het is voor ons steeds belangrijker om mensen naar de winkel te krijgen. We merken dat sommige klanten een paar keer in de week naar ons komen, om even het huis uit te zijn. We maken dan graag tijd voor een praatje. Deze sociale functie is enorm belangrijk. Grotere bedrijven kunnen dit niet van lokale winkels overnemen. Wij proberen steeds om net iets extra’s te bieden om onze klanten fysiek naar de winkel te krijgen. We merken dat klanten door de dure tijd waarin we nu zitten, veel gerichter artikelen bij ons kopen. Voorheen pakten ze de producten die ze nodig hadden en namen daarna de tijd om in de winkel rond te snuffelen om nog andere dingen mee naar huis te nemen. Nu doen veel mensen dat niet meer. Iedereen let beter op zijn uitgaven en koopt alleen de spullen die ze echt nodig hebben. Of we er over 100 jaar nog zijn? Ik hoop dat mijn opvolger over 100 jaar nog steeds een praatje kan maken met onze klanten”.